Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana
Close
Transport och Säkerhetsföretagen har tecknat ett nytt, tvåårigt kollektivavtal. (GENREBILD)
Close
Avtal 2025

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

Marcus Nilsson har jobbat mer än 20 år på auktoriserade bevakningsbolag, innan dess med bevakning bland annat som ordningsvakt i krogbranschen. I dag är han huvudskyddsombud på Securitas Göteborg. Och i år är första gången som invald i Transports förhandlingsdelegation för avtalet.

Marcus Nilsson. Foto: Lilly Hallberg

– Jag tycker att det är ett bra avtal, utifrån vad som fanns att förhandla om. Det fanns också en del förslag som motparten kom med som det var viktigt att stoppa, säger Marcus Nilsson.

– En av de saker facket lyckades mota var möjligheten att beordra mer än 200 övertidstimmar per år utan att behöva begära dispens. Ansökan görs till fackklubben och det är viktigt att vi fick behålla den rätten.

Kommentarerna till avtalet Marcus ”kommit hem med”, lokalt, har övervägande varit positiva hittills.

– Jag har fått bra reaktioner av dem jag talat med, hört att det är ett bra avtal och sådant som att ”det var ju inte så illa” om lönen och så.

Bara ett par kollegor har uttryckt besvikelse över att facket inte hårdare drev sina krav och tog till konfliktvapnet.

– De kanske förväntade sig strejk, någon kommenterade det med att ”strejk alltid är bra”, säger Marcus Nilsson.

För egen del ser han det som bäst att det inte gick till medling eftersom det riskerade leda till ett betydligt sämre avtal. I statliga Medlingsinstitutets uppdrag ingår ju att hålla sig till industrins lönenormerande ”märke” – just det som Transport önskat komma ifrån.

”Många trodde inte att det skulle höjas alls”

Höjningen av påslaget för branscherfarenhet tycks ha överraskat en hel del. Ökningen från tidigare 100 kronor i månaden görs i två steg så att det under avtalsperiodens andra år, från den 1 juni 2026, totalt blir 300 kronor mer för den som jobbat fem år eller längre i branschen.

–  Många trodde inte att det skulle höjas alls så det är väldigt positivt, säger Marcus Nilsson.

Annars är det just förändringar som facket förhindrade som fått mest uppskattning, särskilt sedan de förklarats närmare. En sådan önskan från arbetsgivaren var möjlighet att införa årsarbetstid.

– Det kanske låter okej, men skulle innebära att ett företag kan lägga ut extremt mycket arbetstid på sommaren och dra ner timmarna i januari–februari till exempel.

Det har gått en vecka sedan Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen undertecknade det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet.

Senare den här veckan kommer Marcus Nilsson att vara med ut och träffa parkeringsvakter vid kontoren i Majorna och Gårda. Dels för att informera om det nya avtalet. Dels för att kampanja, informera om den svenska modellen och värva nya medlemmar.

”Lite bättre än väntat”

Jörgen Cederslätt.

Jörgen Cederslätt har varit anställd på Securitas sedan den 15 februari 1991, är förhandlingsombud för Securitasklubben i Malmö och i dag även avdelning 12:s sekreterare och studieorganisatör. Men också för honom var det första gången i avtalsdelegationen för bevakningsavtalet.

– Jag vill inte på något vis uttrycka att jag skulle vara nöjd. Och med risk för att svära i kyrkan, avtalet blev lite bättre än väntat, säger han.

– Erfarenhetstillägget blev absolut mer än jag förväntade mig. Man var nog beredd att slåss för mindre enligt min uppfattning.

Att Transport fick in rätten till delpension i avtalet är något Jörgen Cederslätt är mycket nöjd med. Det ger möjlighet att gå ned i arbetstid, som mest till 50 procent, från 62 års ålder tack vare att arbetsgivaren gör avsättningar av löneutrymmet från och med avtalets andra år, 2026.

Också Jörgen lyfter flera av de saker facket i förhandlingarna lyckades stoppa arbetsgivaren från att driva igenom.

Möjligheten att beordra mer än 200 timmars övertid utan att överlägga med facket är en sådan sak. En annan, arbetsgivarens önskan att med kort varsel kunna beordra in en anställd ett visst antal timmar per år.

– Det är jag väldigt glad att vi stoppade, det hade varit jättedåligt om det införts och kunde ha använts på ett omoraliskt sätt, säger Jörgen.

I praktiken kunde det inneburit att en anställd som exempelvis planerat och köpt en semesterresa med utresa måndag, utifrån schemaledighet en ”kortvecka” – med ordinarie ledighet i början av veckan – blev inkallad för att jobba då beviljade semesterdagar först låg senare i veckan.

Ytterligare något som Jörgen framhåller att facket lyckades förhindra: Förslaget om att ansökan om föräldraledighet sommartid måste göras samtidigt som önskemål om semester.

”Köpte förklaringen”

– Nu har jag inte träffat så jättemånga sedan jag kom hem, men de spontana reaktioner jag fått har varit kul att höra. Någon sa att det var det bästa avtalet på flera år. Jag hade nog väntat mig flera kritiska kommentarer…

– Jo, någon frågade varför man inte satsat mer på högre ob-tillägg. Men köpte förklaringen att det skulle kostat mycket utan att det påverkat inkomsten nämnvärt.

Tanken är nu att kalla Transports medlemmar inom bevakning i Malmöavdelningen till informationsmöte om det nya avtalet. Bevakningssektionen ska också ha möte.

– Det ska bli intressant att höra vad folk tycker, då blir det ju ett stort underlag och säkert också negativa kommentarer.

Fast hittills har Jörgen inte mött en enda som uttryckt besvikelse över att avtalet kom till utan konflikthot eller utebliven strejk.

– Nej, inte än. Och huvudskälet till det är att man är nöjd.

Innan Jörgen Cederslätt åkte upp till förhandlingsdagarna i Stockholm, och vid första sittningen i maj, kände han att fler på hemmaplan var inne på konfliktspåret. Känslan var att det ute bland folk fanns en inställning av ”nu trycker vi till dem” om arbetsgivaren.

– Nu, efteråt, tänker jag mer att det känns bra. Jag är stolt över att ha ingått i förhandlingsdelegationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fredrik Ekroos:
    11 augusti, 2025

    Under mina 28 år inom bevakning har jag upplevt en tydlig avsaknad av synligt och aktivt fackligt engagemang för vår yrkesgrupp. Jag och många kollegor upplever att ni inte för en tillräckligt kraftfull kamp för våra villkor, särskilt när det gäller arbetstidsförkortning för nattarbete.

    Vi som arbetar ständig natt ligger på ca 38 timmar per vecka, jämfört med 34 timmar och 20 minuter inom vården och 36 timmar och 20 minuter hos polisen. Det innebär nästan 5 veckors heltidsarbete mer per år än vården och drygt 2 veckor mer än polisen – trots att arbetsbelastningen och de hälsomässiga riskerna med nattarbete är likvärdiga.

    Vi anser att nuvarande avtal är för dåligt. Många av oss behöver jobba extra för att kompensera, men detta försvåras av era begränsningar gällande övertid. Det gör att situationen upplevs både ekonomiskt och praktiskt mer pressad än nödvändigt.

    Därtill finns en stark frustration bland medlemmarna kring att OB-ersättningen halkar efter år för år. Flera upplever även att rekryteringskraven sänkts på ett sätt som påverkar både yrkets status och arbetsmiljön negativt, exempelvis språkkunskaper.

    Jag vill veta hur ni konkret arbetar för att förändra dessa förhållanden. Det är svårt att motivera ett fortsatt medlemskap om facket inte kan visa att ni faktiskt driver dessa frågor på ett sätt som leder till märkbara förbättringar för oss som arbetar natt inom bevakning.

    Vänliga hälsningar,

    Fredrik Ekroos

  2. Pernilla:
    11 augusti, 2025

    Jag tycker att dessa påståenden är fullkomligt verklighets frånvända. Jag är ensamstående mamma och med vår låga lön så måste jag arbeta extra o det stoppar ni. Jag har gått över till natt men hälsan stoppar mig från detta nu eftersom nattarbetet gjort mig sjuk. Är ni nöjda över att vi kan jobba 17 schema lagda nätter på 1 månad. Vi har sämst ob utav alla branscher och vår ATF liknar ett skämt. Vet ni vad det kostar med mat och boende i Stockholm. När priserna var som värst hade jag som ensamstående mamma med 100% vårdnad räkningar på 21000kr i månaden med en lön på 22000kr efter skatt o ni stoppar övertiden.
    Hur tänker ni när ni står o är nöjda egentligen. Klart vi ska strejka. Vad vinner vi på att ni tar bort vilan från arbetslagstiftningen i kollektivavtalet? Varför Barnen får sova själva på natten. Ni verkar inte ha koll på vad som sägs på golvet. 300kr för bransch vana innan skatt, en måltid på McDonald’s! Borde vi inte få samma ersättning som resurserna som tjänar mer än oss från dag ett!
    Förövrigt kan jag tillägga att jag nu är uppe i 360 timmar under en 6 veckors period var av 3 pass är övertid. Vi vakter som bor i Stockholm med boende kostnader som är betydligt mycket högre än övriga landet kan inte försörja sig på ett heltidsjobb o här finns inga ”hyresrätter” att tillgå.
    Vakna!

    Pernilla

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.