Hot och överfall vardag för taxichaufförer

En av fem taxichaufförer har blivit utsatt för hot i arbetet. En av tio för våld. Och taxiförarnas sjukfrånvaro på grund av hot eller våld är i nivå med polisens. Ändå brister många åkerier när det gäller arbetsmiljöarbetet.

Siffrorna är från en enkätundersökning som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) gjorde 2009. Hur många taxichaufförer som utsatts för våld eller hot det senaste året är dock svårare att få reda på.

Arbetsgivaren ska rapportera in alla olyckor, hotfulla situationer eller situationer där en anställd skadats till Arbetsmiljöverket. Men för 2014 finns bara totalt tio anmälningar som gäller taxiförare. Att det inte visar hela bilden är lätt att räkna ut.

Bara i Taxi Stockholms bilar gick överfallslarmet i snitt 190 gånger de senaste åren. Och när det gäller rån mot taxichaufförer finns statistik hos polisen. Under året 2014 blev 43 taxiförare rånade, fem med skjutvapen. Men bara tre av de 43 finns med i Arbetsmiljöverkets statistik.

Martin Miljeteig, Transports ansvarige för arbetsmiljöfrågor centralt på förbundet, tycker att det är bedrövligt.

– Man behöver inte ens fundera på om siffrorna är missvisande, de är fruktansvärt missvisande. Jag är helt övertygad om att det sker saker dagligen utan att någon anmäler det. Det är ett gigantiskt mörkertal, och ett stort misstag att arbetsgivarna inte har fått i gång tillbudsrapportering och arbetsskadeanmälningar, säger han.

Även om många taxibilar är anslutna till stora taxiväxlar, som Taxi Stockholm, Taxi 020 eller Sverigetaxi, är de flesta chaufförer anställda av små åkerier. Att företagen är små kan vara en förklaring, men inte en ursäkt, för att så få tillbud anmäls. Martin Miljeteig ser slarvet med anmälningar som en del av ett större problem.

– Jag skulle säga att hälften av taxiföretagen slarvar med det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Transport har flera konkreta förslag på åtgärder som taxiföretagen kan vidta för att skydda förarna. Det gäller dels teknisk utrustning som bärbart överfallslarm och kameraövervakning i bilarna, dels att chaufförerna ska få utbildning i hur man hanterar och bemöter kunder.

– Det viktigaste för mig är att chauffören tryggt och säkert ska kunna backa ur en farlig situation. Det gör man genom att ha goda förkunskaper om hur man ska hantera en väldigt onykter eller våldsam person, säger Martin Miljeteig.

Men han öppnar också för en diskussion om att freda chauffören med hjälp av skärmar eller annan typ av fysiskt skydd.

– Det finns flera fall där en kund som suttit bakom chauffören satt en kniv under förarens hals. Det kan hända att det behövs starkare skydd för chauffören i bilarna.

Tyas första enkät om hot och våld mot taxiförare gjordes 1999. Redan i den pekar man på utbildning, larm och skyddskamera som viktiga sätt att få ner chaufförernas utsatthet. Och andelen förare som känt sig hotade eller blivit utsatta för våld sjönk faktiskt något i mätningen 2009. Men fortfarande svarade bara en knapp tredjedel av chaufförerna att de hade skyddskamera i bilen.

Emma Lundberg är taxitelefonist på Taxi 020 i Stockholm och ordförande i Transports taxisektion i samma stad. Hon säger att skyddet mot hot och våld beror mycket på vad beställningscentralen sätter upp för regler.

– De större bolagen har ju en bra tanke kring hur man hanterar det här.

Så om man arbetar för en friåkare finns inte samma skydd i form av till exempel kamera?

– Nä. Det är jag tvärsäker på.

Vilka krav som ställs på åkerierna ser olika ut även på de stora taxiväxlarna. På Taxi 020 i Stockholm är det krav på att alla bilar ska ha kamera. Taxi Stockholm kräver inte kamera, men överfallslarm.

Emma Lundberg pekar på att kameran är ett skydd för både kunder och förare. Och inte bara i hotfulla situationer. Bevis från kamerainspelningar kan också fria en oskyldig chaufför från misstankar om till exempel sexuella övergrepp.

– Tyvärr är det ingen lag på kamera i taxibilar, det skulle skydda både passagerare och förare.

Martin Miljeteig tycker att de bestämmelser och lagar som finns räcker.

Och även om det är bra att beställningscentralerna ställer krav på sina anslutna åkare är det till syvende och sist åkerierna själva som bär hela ansvaret för förarnas arbetsmiljö, konstaterar han.

– Arbetsgivaransvaret ligger på åkerierna. Arbetsmiljölagen är ganska hård, det är snarare Arbetsmiljöverket som ska bli hårdare i sin tillämpning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.