Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla, är en av dem som granskar arbetsgivare, inom transportbranscher, som vill anställa med olika former av bidrag från Arbetsförmedlingen. I till exempel Uddevalla handlar det om mellan 15 och 20 ärenden i veckan. Samma uppdrag har ombudsmännen på de andra avdelningarna.

– Det känns hopplöst ibland, säger Bo Nilsson på Stockholmsavdelningen. Här handlar det mest om åkeriföretag och taxi, och man undrar vart våra synpunkter egentligen tar vägen.

Ombudsmännen har fem dagar på sig att yttra sig när Arbetsförmedlingen skickar över ett ärende. Myndigheten vill veta om facket anser att en person med någon typ av lönebidrag bör få anställning hos arbetsgivaren.

– Vi säger nej till alla företag som inte har kollektivavtal, säger Lennart Sköld. Det tycker vi är olämpliga arbetsplatser.

Han efterlyser besked från Arbetsförmedlingen om den verkligen tar hänsyn till samrådsyttrandena från Transport. Facken får aldrig återkoppling efteråt, och detta har kritiserats från flera olika Transportavdelningar och andra LO-förbund. Men på det har Arbetsförmedlingen ett rakt svar:

– Sekretessreglerna gör att vi inte kan berätta när någon får ett jobb, säger Anna Araskog, tillförordnad sektionschef på Arbetsförmedlingen.

– Jag förstår att de blir frustrerade på facken om medlemmar hör av sig med problem efter att förbunden själva har sagt nej till en anställning. Men de måste lita på att arbetsförmedlarna använder deras information på rätt sätt.

LO har föreslagit att facken ska få betalt för dessa samråd. Men trots att uppdraget tar mycket tid är Lennart Sköld osäker på om ersättning för nedlagt arbete är rätt väg.

– Då kanske kraven på vårt granskningsarbete blir hårdare, säger han.

LO har skickat sitt förslag att facken ska ersättas för jobbet med samråd i ett brev till regeringen. Något svar har efter snart en månad inte kommit.

Hotell- och restaurangfacket har gått ut med hård kritik mot fackens gratisarbete. Per Persson, förbundets avtalssekreterare, berättar att HRF svarar på 17 500 samrådsfrågor varje år. Det är 5,5 procent av Arbetsförmedlingens samtliga förfrågningar. Transportbranschen står för en lägre andel av samråden, 1,5 procent.

Arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen får 1,6 miljarder kronor i statligt lönestöd under ett år. Sammanlagt går det åt mellan fyra och fem heltidstjänster på förbundets avdelningar för att hantera samråden.

– Sedan berättar lokalombudsmännen att 95 procent av alla lönetvister handlar om personer med någon form av statligt lönestöd, säger Per Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hårdare krav väntar arbetslösa

Politik. En halv miljon människor är i dag arbetslösa i Sverige. Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) har presenterat regeringens syn på läget på arbetsmarknaden – och åtgärder för att få ut fler i jobb.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.