HF avbryter hamnkonflikten – skrev på Transports avtal
Hamn. Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar har nått en lösning. Parterna tecknade nytt avtal under torsdagseftermiddagen.
Under året har Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet varit ute i konflikt. Fackförbundets medlemmar strejkade under våren och försommaren, för att sedan ta ett uppehåll för semester. Målet var ett eget kollektivavtal med andra skrivningar än Transports, bland annat om bemanning och skydd för förtroendevalda.
Men efter ett ej enhälligt beslut i HF:s förbundsstyrelse och en medlemsomröstning har Hamnarbetarförbundet valt att skriva på ett nytt andrahandsavtal och avbryta stridsåtgärderna. Parterna skrev på det nya avtalet under eftermiddagen torsdagen den 11 september. Avtalet har exakt samma innehåll som det Transport och Sveriges Hamnar förhandlade fram i våras.
Transport och Sveriges Hamnar kom överens om ett nytt avtal i våras. Avtalet gäller i alla hamnar som är med i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Vid de hamnarna har alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet, fått sin löneökning i våras.
Samtidigt som det varit strejk vid flera hamnar har Transports medlemmar fått jobba på som vanligt. Men nu har bägge facken i hamnarna avtal och fredsplikt.
– Att de tecknat ett avtal påverkar inte Transport som organisation särskilt mycket på kort sikt. Det som påverkar mest är att det blir lugnare för våra medlemmar som haft fredsplikt i de hamnar där det har varit konflikt, säger Peter Winstén.
Till skillnad från förra avtalsrörelsen fick Hamnarbetarförbundet ingenting utöver innehållet i Transports avtal. I ett pressmeddelande säger HF att de tar ett steg tillbaka och planerar inför kommande avtalsrörelse om ett och ett halvt år. Det får arbetsgivarparten att se rött och kräva lagändringar.
– Det finns tyvärr inget som tyder på att HF kommer att lära sig av detta, tvärtom varnar de redan nu för hur de tänker agera i nästa avtalsrörelse. Det är därför dags att lagstiftarna tar sitt ansvar och sätter stopp inför nästa avtalsrörelse. Även LO måste sluta upp bakom detta, eftersom Transport hela tiden blir utsatta för undanträngningsförsök från HF, säger Johan Grauers, förhandlingschef Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.
Peter Winstén vill inte se förändringar av konflikträtten, men är rädd att konflikterna i hamnarna leder till det:
– På det sättet riskerar konflikten att drabba oss och hela fackföreningsrörelsen. Om de (HF) fortsätter med långvariga konflikter vid varje avtalsrörelse så kommer arbetsgivarna på sikt att få igenom ändringar av konfliktreglerna, säger Peter Winstén.