Det senaste inom bevakning visades upp på mässan Skydd.
Close
Det senaste inom bevakning visades upp på mässan.
Close
Skyddsmässan 2022

Hela samhällets säkerhet i fokus

Bevakning. Nordens största mötesplats för säkerhetsbranschen har öppnat på Stockholmsmässan i Älvsjö. Totalförsvar och samhällssäkerhet är i fokus på mässan Skydd.

På tisdagen var det invigning. Skyddsmässan pågår sedan i tre dagar, till och med torsdag den 27 oktober.

Centralt placerad, invid stora scenen i mässhallen, är Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya), vars monter är välbesökt.

Eva Andersson är säkerhetsvakt och lärare på Bya.

Transportarna Eva Andersson, säkerhetsvakt, och Robert Savela regionalt skyddsombud från Norrbottensavdelningen, var på plats som representanter för Bya. Båda undervisar också på utbildningar för blivande bevakningspersonal.

– Jag är ämneslärare, och här handlar det om att just förmedla kunskap om arbetsmiljödelen för att ge en bra grund in i branschen. Vi berättar också  om Transport och vad medlemskapet innebär, säger Eva och fortsätter:

– Jag har ännu inte hunnit se så mycket för egen del, men på förmiddagen kollade jag på programmet med hundar, det var spännande.

En robothund gick runt på mässan.

På eftermiddagen promenerar en wifi-styrd robothund i gångarna. Den finns ännu inte ute på marknaden, men väcker mycket uppmärksamhet. I övrigt rymmer mässhallen det mesta inom säkerhet och bevakning, både teknik för framtiden och konkreta ting – som avspärrningsband – och all slags utrustning för brandförsvar.

Intill Bya:s monter står Jerry Persson, som jobbar på Securitas, och visar en kroppsburen så kallad trygghetskamera.

En kroppsburen trygghetskamera är till för att skydda den som bär den.

– Den är framför allt till för att skydda bäraren. Och det positiva är att den är mycket lätt att bära. Du behöver inte vara driftsingenjör för att använda den, säger han.

Framför allt är det parkeringsvakter, värdetransportörer och ordningsvakter som kameran är tänkt för. Polisen kan begära in film, men varken säkerhetsbolaget eller den anställda har möjlighet. Däremot finns teknik för fjärrstyrning, men den används inte i dag.

– Det är bäraren själv som slår på kameran. Och det är viktigt att vara tydlig, kameran är inte något som används i stället för dubbelbemanning utan som skydd och i förebyggande syfte, förklarar Jerry.

Här bakas väktare

Mästerbagaren Caroline Ahlqvist bjöd på bullar och kakor i Byas monter.

En angenäm doft av kanelbullar spreds från bakstugan på plats – mästerbagaren Caroline Ahlqvist fixade bakverk för Bya för tredje gången, medan Bya:s folk koncentrerade sig på att ”baka väktare” enligt broderi på förklädena.

På invigningsdagen var det också dags för ett historiskt stort handslag under programpunkten ”Totalförsvar tillsammans” där en panel diskuterade hur den gemensamma kompetensförsörjningen för framtiden ska se ut och planeras.

Bya:s vd Martin Bjurhem uttryckte att det tidigare funnits en viss oro inom bevakningsbranschen för att personal som gjort militärtjänst ständigt skulle ryckas bort för repmånader och inkallelser. Men att den initiala oron kommit på skam.

Bjurhem betonade dagens rådande samsyn; att det finns ett stort ömsesidigt behov av säkerhetsutbildad personal. Och han var också en dem som skakade hand inför nästa steg i det gemensamma arbetet, med arméchef Karl Engelbrektson och Transports Rose-Marie Settergren från GOS – God ordning i säkerhetsbranschen.

Sedan blev det prisutdelning på stora scenen. Bya offentliggjorde då för första gången vem som vunnit titeln som ”Årets säkerhetspersonal”: Kaveh Tiba, skyddsvakt som hade nominerats av sina kollegor på Arlanda till Bya:s tävling.

Bya är en ideell förening där medlemmarna är bevakningsbranschens parter, Säkerhetsföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet.

Skyddsmässan arrangeras traditionsenligt vartannat år, men blev på grund av pandemin framflyttat ett år och hålls därför 2022 – just nu, till och med torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.