Close
Seriösa taxiföretag har svårt att konkurrera med lågprisaktörer vid regionala upphandlingar av servicetrafik – allt styrs av lägsta pris, enligt kritik från bland annat facket. (ARKIVBILD)
Close

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg
Niclas Sandström, med kamraterna på Gävleavdelningen.

– Jag pratade förra veckan med en förare och han jobbade över 290 timmar bara i november. Och där finns inget kollektivavtal, det finns ingenting – de får inte betalt som de ska. Ingen ska behöva ha det så i sitt arbete, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Flera av taxibolagen som vunnit upphandlingar hos X-trafik, Region Gävleborgs trafikbolag, saknar kollektivavtal. Ett grundproblem i sammanhanget, enligt facket.

– Att man gjort en usel upphandling vet redan X-trafik. Men tyvärr är det ju tre år kvar, säger Niclas Sandström.

Och det har varit problem under lång tid, enligt honom: En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att lägga orealistiskt låga bud.

– X-trafik har i över ett år lovat kontroller, säger Niclas Sandström.

Enligt ansvariga på X-trafik pågår dock kontrollerna av företag om saknar kollektivavtal för fullt. Nu. Avdelningschefen Andreas Eriksson beklagar att det dragit ut på tiden men säger till SR Gävleborg att kontrollerna av den upphandlade trafiken ”i grunden är tillräckliga”.

I kontrollerna synas bland annat anställningsavtal och lönespecifikationer.

Nytt bokningssystem

I maj i år infördes ett nytt planerings- och bokningssystem för den anropsstyrda trafiken i regionen. Något som drastiskt förändrade arbetsvillkoren för många chaufförer och som ökade stressen ytterligare. Framför allt var det problem med orimliga körtider men också dålig samordning. Flera bilar kunde ibland styras till samma kund.

Branschträff i Bollnäs 29 augusti för åkare och förare i taxibranschen. Foto: Niclas Sandström

I slutet av sommaren bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg. Med var också politiker och tjänstemän från regionen.

En punkt på branschträffen var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

Under hösten blev förhållandena något bättre, enligt flera chaufförer. Bland annat lades extra tid till för vissa körningar och moment, som exempelvis hjälp med lyft eller vid hämtning av rullstolsburna. Men sedan slopades extratiderna.

Niclas Sandström uttrycker i SR Gävleborgs sändning att det är tur att föräldrar, eller anhöriga till äldre, inte vet hur illa det är.

– Jag vet inte om jag skulle sätta mina barn att åka med någon av lågprisbolagens förare. De är tvungna att jobba, jobba, jobba – mata på med timmar, mer än vad som är tillåtet. Kan ha haft sena körningar till hockey en kväll och sedan tidiga skolskjutsar nästa morgon utan den vilotid som krävs mellan, säger han.

För facket fortsätter arbetet. Bland annat är en ny branschträff planerad till början av nästa år.

Transport genomför också en ny enkätundersökning bland förarna. En tidigare enkät visade att problem med stress är utbredd. Flera av frågorna rör säkerhetsaspekter, både för dem som kör och dem som är beroende av körningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Catarina Kjellberg Knutsson:
    17 januari, 2025

    Det måste väl ingå någon spec från Regionen vad de kräver av respektive bolag? Dvs tecknade kollektivavtal. Om företagen inte har det, måste det väl gå att säga upp avtalet?
    Sen förstår jag inte varför förarna inte kör som man ska. Hinner man inte med att köra utan att bryta mot trafikregler, så är det faktiskt INTE förarens fel! Hamnar på X-trafiks bord.
    Om inte arbetstidslagen följs hamnar väl det på både bolagen's och X-Trafik's bord?
    Allt bryts det ju mot, så det måste gå att bryta ingångna avtal, endast pga det. Helt sanslöst att X-trafik skyller på att avtalet ska hållas i 3 år till! Rullstolar och omsorgsresor TAR tid att lasta och lasta ur.
    Trafiksituationer TAR tid, speciellt vintertid.
    Klantig upphandlare om inte detta skrivits in i avtalen. Avtalsbrott måste per automatik generera i uppsägning av avtal!
    Gor om och gör RÄTT!

  2. Zoran Visnjic:
    16 januari, 2025

    Det är samma i kronoberg och Kalmars län

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.