Här ska utländska chaufförer träffa facket

Åkeri. Transport har öppnat ett fackligt kontor på säkerhetsparkeringen i Torsvik, söder om Jönköping. "Det är det första i Europa", säger initiativtagaren Tommy Jonsson, central ombudsman på Transport och engagerad i europeiska förares villkor.

På väggen vid toaletthuset går det att hitta kontakter till fackförbund i flera länder i östra Europeiska Unionen. European Labour Authority (ELA) har bidraget med information om de rättigheter som kom med EU:s mobilitetspaket och Transports systerförbund i Belgien har bidragit med körjournaler på olika språk som informerar om vilka lönerättigheter chaufförerna har.

Tommy Jonsson och lokalombudsmannen Morgan Sparrenholt har slängt upp banderoll och vepa. SVT:s lokalnyheter ska snart dyka upp, men först kommer två politiker: EU-parlamentarikern Ilan De Basso (S) och Jönköpings kommunalråd, Mona Forsberg (S).

Parkeringen är kommunens och det är kommunen som upplåtit väggen och ett uppvärmt kontor på en släpvagn.

Morgan Sparrenholt, Transports lokalombudsman, Tommy Jonsson, central ombudsman och Mona Forsberg, kommunalråd i Jönköping. Foto: John Antonsson

– Kommunen hjälper redan chaufförerna genom att se till att det finns en säker parkering och nu vill vi hjälpa till genom att upplåta plats för Transport att ge dem information. Jag tror att alla vill att svensk och europeisk lag, rättigheter och skyldigheter gäller för alla som jobbar i Sverige.

Kontoret kommer att bemannas av Tommy Jonsson och funktionärer och förtroendevalda från Transports avdelning 20 i Jönköping.

–Tanken är att vi ska visa de europeiska förarna vad de har rätt till och vilket fackförbund de ska kontakta i sitt hemland, säger Morgan Sparrenholt.

Tommy Jonsson berättar att EU:s nya mobilitetspaket ger förare som kör tillfälligt i Sverige rätt till kollektivavtalsenlig lön när de jobbar här. Men svenska myndigheter kontrollerar inte vilka löner förarna får, och det finns inte heller någon sanktion eller straff för åkerier som betalar sina förare för dåligt.

Svenska fack kommer inte åt information om åkerierna som kör här tillfälligt innan bilarna lämnat Sverige gränser.

– Men alla löner finns på arbetsmiljöverkets hemsida. Så förarna kan kräva rätt lön när de är i sitt hemland. Vi har sett till att det finns kontaktuppgifter till flera fackförbund som är medlemmar i European transport workers federation, säger Tommy Jonsson.

På andra sidan E4:an har Ikea en jätteterminal. På säkerhetspareringen står flera dragbilar parkerade, trots att de inte får stå där utan släp. Tommy Jonsson hämtar upp ett par förare och försöker visa dem informationen.

– Ni har rätt till minst 174 kronor i timmen när ni jobbar i Sverige, säger han på engelska. Men det visar sig att det finns en lucka i informationslådan. Förarna som kör de polskregistrerade dragbilarna talar ryska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.