Här ska utländska chaufförer träffa facket

Åkeri. Transport har öppnat ett fackligt kontor på säkerhetsparkeringen i Torsvik, söder om Jönköping. "Det är det första i Europa", säger initiativtagaren Tommy Jonsson, central ombudsman på Transport och engagerad i europeiska förares villkor.

På väggen vid toaletthuset går det att hitta kontakter till fackförbund i flera länder i östra Europeiska Unionen. European Labour Authority (ELA) har bidraget med information om de rättigheter som kom med EU:s mobilitetspaket och Transports systerförbund i Belgien har bidragit med körjournaler på olika språk som informerar om vilka lönerättigheter chaufförerna har.

Tommy Jonsson och lokalombudsmannen Morgan Sparrenholt har slängt upp banderoll och vepa. SVT:s lokalnyheter ska snart dyka upp, men först kommer två politiker: EU-parlamentarikern Ilan De Basso (S) och Jönköpings kommunalråd, Mona Forsberg (S).

Parkeringen är kommunens och det är kommunen som upplåtit väggen och ett uppvärmt kontor på en släpvagn.

Morgan Sparrenholt, Transports lokalombudsman, Tommy Jonsson, central ombudsman och Mona Forsberg, kommunalråd i Jönköping. Foto: John Antonsson

– Kommunen hjälper redan chaufförerna genom att se till att det finns en säker parkering och nu vill vi hjälpa till genom att upplåta plats för Transport att ge dem information. Jag tror att alla vill att svensk och europeisk lag, rättigheter och skyldigheter gäller för alla som jobbar i Sverige.

Kontoret kommer att bemannas av Tommy Jonsson och funktionärer och förtroendevalda från Transports avdelning 20 i Jönköping.

–Tanken är att vi ska visa de europeiska förarna vad de har rätt till och vilket fackförbund de ska kontakta i sitt hemland, säger Morgan Sparrenholt.

Tommy Jonsson berättar att EU:s nya mobilitetspaket ger förare som kör tillfälligt i Sverige rätt till kollektivavtalsenlig lön när de jobbar här. Men svenska myndigheter kontrollerar inte vilka löner förarna får, och det finns inte heller någon sanktion eller straff för åkerier som betalar sina förare för dåligt.

Svenska fack kommer inte åt information om åkerierna som kör här tillfälligt innan bilarna lämnat Sverige gränser.

– Men alla löner finns på arbetsmiljöverkets hemsida. Så förarna kan kräva rätt lön när de är i sitt hemland. Vi har sett till att det finns kontaktuppgifter till flera fackförbund som är medlemmar i European transport workers federation, säger Tommy Jonsson.

På andra sidan E4:an har Ikea en jätteterminal. På säkerhetspareringen står flera dragbilar parkerade, trots att de inte får stå där utan släp. Tommy Jonsson hämtar upp ett par förare och försöker visa dem informationen.

– Ni har rätt till minst 174 kronor i timmen när ni jobbar i Sverige, säger han på engelska. Men det visar sig att det finns en lucka i informationslådan. Förarna som kör de polskregistrerade dragbilarna talar ryska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.