Här ska utländska chaufförer träffa facket

Åkeri. Transport har öppnat ett fackligt kontor på säkerhetsparkeringen i Torsvik, söder om Jönköping. "Det är det första i Europa", säger initiativtagaren Tommy Jonsson, central ombudsman på Transport och engagerad i europeiska förares villkor.

På väggen vid toaletthuset går det att hitta kontakter till fackförbund i flera länder i östra Europeiska Unionen. European Labour Authority (ELA) har bidraget med information om de rättigheter som kom med EU:s mobilitetspaket och Transports systerförbund i Belgien har bidragit med körjournaler på olika språk som informerar om vilka lönerättigheter chaufförerna har.

Tommy Jonsson och lokalombudsmannen Morgan Sparrenholt har slängt upp banderoll och vepa. SVT:s lokalnyheter ska snart dyka upp, men först kommer två politiker: EU-parlamentarikern Ilan De Basso (S) och Jönköpings kommunalråd, Mona Forsberg (S).

Parkeringen är kommunens och det är kommunen som upplåtit väggen och ett uppvärmt kontor på en släpvagn.

Morgan Sparrenholt, Transports lokalombudsman, Tommy Jonsson, central ombudsman och Mona Forsberg, kommunalråd i Jönköping. Foto: John Antonsson

– Kommunen hjälper redan chaufförerna genom att se till att det finns en säker parkering och nu vill vi hjälpa till genom att upplåta plats för Transport att ge dem information. Jag tror att alla vill att svensk och europeisk lag, rättigheter och skyldigheter gäller för alla som jobbar i Sverige.

Kontoret kommer att bemannas av Tommy Jonsson och funktionärer och förtroendevalda från Transports avdelning 20 i Jönköping.

–Tanken är att vi ska visa de europeiska förarna vad de har rätt till och vilket fackförbund de ska kontakta i sitt hemland, säger Morgan Sparrenholt.

Tommy Jonsson berättar att EU:s nya mobilitetspaket ger förare som kör tillfälligt i Sverige rätt till kollektivavtalsenlig lön när de jobbar här. Men svenska myndigheter kontrollerar inte vilka löner förarna får, och det finns inte heller någon sanktion eller straff för åkerier som betalar sina förare för dåligt.

Svenska fack kommer inte åt information om åkerierna som kör här tillfälligt innan bilarna lämnat Sverige gränser.

– Men alla löner finns på arbetsmiljöverkets hemsida. Så förarna kan kräva rätt lön när de är i sitt hemland. Vi har sett till att det finns kontaktuppgifter till flera fackförbund som är medlemmar i European transport workers federation, säger Tommy Jonsson.

På andra sidan E4:an har Ikea en jätteterminal. På säkerhetspareringen står flera dragbilar parkerade, trots att de inte får stå där utan släp. Tommy Jonsson hämtar upp ett par förare och försöker visa dem informationen.

– Ni har rätt till minst 174 kronor i timmen när ni jobbar i Sverige, säger han på engelska. Men det visar sig att det finns en lucka i informationslådan. Förarna som kör de polskregistrerade dragbilarna talar ryska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.