Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Fordons- och transportprogrammet

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Oscarsgymnasiet är en av de gymnasieskolor som har lyckats locka till sig fler tjejer. I dagsläget har skolans fordons- och transportprogram 32 elever i årskurs 1, varav 13 tjejer. Årskurs 2 har 32 elever varav 12 tjejer och årskurs har 30 elever, varav 5 är tjejer.

Linnéa Elofsson går andra året, medan Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är inne på sitt sista år och tar examen i början av juni i år. Årskurs 3 ägnas i huvudsak åt praktik, APL, arbetsplatsförlagt lärande.

– När folk säger att jag går fordon för att det är så slappt, så nej, det är det inte! Det är mycket att göra. Vi har yrkestester varje vecka och det är körkortsteori. Det här är saker du måste kunna, fixar du inte det och hamnar på efterkälken så får du inte dina behörigheter. Och då blir det ju ingen examen, säger Karolina Järback.

Eleverna tar C-, CE-kort och truckkort under sin utbildning, och kan också komplettera med andra behörigheter utifrån vilket område de väljer att specialisera sig mot. Just möjligheten att skaffa sig olika körkortsbehörigheter lockar många elever och är ett av skälen till transportinriktningens popularitet. Så populär att Oscarsgymnasiet och flera andra skolor runt om i landet valt att lägga ned mekanikerinriktningarna.

Kör mjölktransporter

Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist
Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist

Karolina Järback praktiserar på KÅIS Transport AB som kör för Arla i Kalmar. Och hon stortrivs med att köra mjölktransporter.

– Jag vaknade upp en morgon och insåg att jag vill köra mjölk och nu gör jag det säger hon med ett skratt och fortsätter:

– Längre fram vill jag köra farligt gods, gärna bulkbil med sprängämnen, men då snackar vi mycket, mycket längre fram i tiden.

Elin Olsson har flyttat från Gotland till Oskarshamn för att plugga på fordons- och transportprogrammet. Av sammanlagt 94 transportelever är 16 från Gotland.

– Transportprogrammet med inriktning transport lades ned 2019 på Gotland så det blev att flytta hit i stället, säger hon.

Uppvuxen i en lantbrukarfamilj är det djurtransporter som ligger Elin Olsson varmt om hjärtat.

– Det gäller ha ett gott djuröga och att ta det lugnt och systematiskt. Stressar du blir djuren också stressade. Det är inte bra!

Praktiken gör Elin vid ett åkeri på Gotland, vilket oftast innebär att hon är hemma på ön måndag till och med torsdag. Fredagarna tillbringar hon i skolbänken på fastlandet med teoretiska lektioner.

Rätt utbildning

Linnéa Elofsson går i årskurs 2 och hon är den enda av de fyra tjejerna som har valt att läsa utökat program för att få högskolebehörighet. Hon har ännu inte fått prova på att praktisera, men intresset för fordon är genuint och hon är övertygad om att hon hamnat på rätt utbildning.

– Intresset har alltid funnits där. Det är kul med bilar och motorer. När det var dags att välja till gymnasiet tänkte jag att fordons- och transportprogrammet nog passar mig och att det verkar kul att köra lastbil.

En gemensam nämnare för de fyra eleverna är att bil- och motorintresset kom i tidig ålder.

– Jag har alltid varit med pappa i garaget sedan jag var liten så det här kändes som ett naturligt val. Det stod mellan det här och makeup-stylist. Jag är skitnöjd, kunde inte ha valt något bättre. Stylist i lilla Oskarshamn? Nej, då är det bättre att köra lastbil, säger Karolina Järback, som har valt att specialisera sig mot temperade transporter.

Moa Sääv får prova på blandade körningar under sin praktik vid ett åkeri i Mönsterås, grannkommun till Oskarshamn. Hon får även köra olika typer av anläggningsmaskiner.

– Det är roligt och att köra anläggning är något som jag kan tänka mig fortsätta med i framtiden, säger Moa Sääv.

Goda chanser till jobb

Att arbetsmarknaden inom transportsektorn är mycket god har spelat roll för tjejernas utbildningsval. Många elever på fordons- och transportprogrammet har anställningar att gå till direkt efter examen. APL-perioderna, praktiken, blir ofta en inkörsport till den första anställningen.

I en bransch som fortfarande är mansdominerad stöter Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback ibland på fördomar. I princip är det alltid äldre män som har en trist lilla gumman-attityd.

– Det finns väldigt många fördomar, att man inte klarar av saker, att man är för svag för att kunna hålla på med slangar och att koppla ihop saker, säger Elin Olsson.

Hur bemöter ni det?

– Jag fick en sådan kommentar förrförra veckan. Då log jag bara och sa: ”Nej jag löser det här så bra själv”, säger Karolina Järback.

Elin Olsson ogillar när manliga kolleger oombett kommer och ska hjälpa till.

– I stället för att ta över borde de fråga snällt ifall jag behöver hjälp. De behöver ju inte förminska en genom att ta arbetet ifrån en.

Bra grund

De är alla medvetna om att de har valt ett stressigt yrke som också kan vara fysiskt påfrestande och slitsamt. Men de tycker att skolan ger en bra grund och de får lära sig vikten av att förebygga stress och arbetsskador. Till exempelvis är ämnet idrott och hälsa obligatoriskt i tre år för transporteleverna, vilket inte är fallet på alla gymnasieprogram.

– Om du stressar upp dig i lastbilen så blir det inte bra, du kommer ju att gå in i väggen. Det gäller att du jobbar med dig själv, säger Karolina Järback och får medhåll av Elin Olsson.

– Du får också många bra tips och tricks under praktiken, och du lär dig att du skapar problem när du stressar. I dag finns det också så många hjälpmedel när du lastar och lossar och då gäller det att ta några extra sekunder och använda dem till att göra det ordentligt. På det sättet minskar du risken för arbetsskador.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.