Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.
Close
Fordons- och transportprogrammet

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Oscarsgymnasiet är en av de gymnasieskolor som har lyckats locka till sig fler tjejer. I dagsläget har skolans fordons- och transportprogram 32 elever i årskurs 1, varav 13 tjejer. Årskurs 2 har 32 elever varav 12 tjejer och årskurs har 30 elever, varav 5 är tjejer.

Linnéa Elofsson går andra året, medan Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är inne på sitt sista år och tar examen i början av juni i år. Årskurs 3 ägnas i huvudsak åt praktik, APL, arbetsplatsförlagt lärande.

– När folk säger att jag går fordon för att det är så slappt, så nej, det är det inte! Det är mycket att göra. Vi har yrkestester varje vecka och det är körkortsteori. Det här är saker du måste kunna, fixar du inte det och hamnar på efterkälken så får du inte dina behörigheter. Och då blir det ju ingen examen, säger Karolina Järback.

Eleverna tar C-, CE-kort och truckkort under sin utbildning, och kan också komplettera med andra behörigheter utifrån vilket område de väljer att specialisera sig mot. Just möjligheten att skaffa sig olika körkortsbehörigheter lockar många elever och är ett av skälen till transportinriktningens popularitet. Så populär att Oscarsgymnasiet och flera andra skolor runt om i landet valt att lägga ned mekanikerinriktningarna.

Kör mjölktransporter

Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist
Karolina Järback på väg att starta sitt yrkesliv. Hon betonar vikten av att undvika stress och att använda de hjälpmedel som finns för lastning och lossning. Foto: Urban Löfqvist

Karolina Järback praktiserar på KÅIS Transport AB som kör för Arla i Kalmar. Och hon stortrivs med att köra mjölktransporter.

– Jag vaknade upp en morgon och insåg att jag vill köra mjölk och nu gör jag det säger hon med ett skratt och fortsätter:

– Längre fram vill jag köra farligt gods, gärna bulkbil med sprängämnen, men då snackar vi mycket, mycket längre fram i tiden.

Elin Olsson har flyttat från Gotland till Oskarshamn för att plugga på fordons- och transportprogrammet. Av sammanlagt 94 transportelever är 16 från Gotland.

– Transportprogrammet med inriktning transport lades ned 2019 på Gotland så det blev att flytta hit i stället, säger hon.

Uppvuxen i en lantbrukarfamilj är det djurtransporter som ligger Elin Olsson varmt om hjärtat.

– Det gäller ha ett gott djuröga och att ta det lugnt och systematiskt. Stressar du blir djuren också stressade. Det är inte bra!

Praktiken gör Elin vid ett åkeri på Gotland, vilket oftast innebär att hon är hemma på ön måndag till och med torsdag. Fredagarna tillbringar hon i skolbänken på fastlandet med teoretiska lektioner.

Rätt utbildning

Linnéa Elofsson går i årskurs 2 och hon är den enda av de fyra tjejerna som har valt att läsa utökat program för att få högskolebehörighet. Hon har ännu inte fått prova på att praktisera, men intresset för fordon är genuint och hon är övertygad om att hon hamnat på rätt utbildning.

– Intresset har alltid funnits där. Det är kul med bilar och motorer. När det var dags att välja till gymnasiet tänkte jag att fordons- och transportprogrammet nog passar mig och att det verkar kul att köra lastbil.

En gemensam nämnare för de fyra eleverna är att bil- och motorintresset kom i tidig ålder.

– Jag har alltid varit med pappa i garaget sedan jag var liten så det här kändes som ett naturligt val. Det stod mellan det här och makeup-stylist. Jag är skitnöjd, kunde inte ha valt något bättre. Stylist i lilla Oskarshamn? Nej, då är det bättre att köra lastbil, säger Karolina Järback, som har valt att specialisera sig mot temperade transporter.

Moa Sääv får prova på blandade körningar under sin praktik vid ett åkeri i Mönsterås, grannkommun till Oskarshamn. Hon får även köra olika typer av anläggningsmaskiner.

– Det är roligt och att köra anläggning är något som jag kan tänka mig fortsätta med i framtiden, säger Moa Sääv.

Goda chanser till jobb

Att arbetsmarknaden inom transportsektorn är mycket god har spelat roll för tjejernas utbildningsval. Många elever på fordons- och transportprogrammet har anställningar att gå till direkt efter examen. APL-perioderna, praktiken, blir ofta en inkörsport till den första anställningen.

I en bransch som fortfarande är mansdominerad stöter Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback ibland på fördomar. I princip är det alltid äldre män som har en trist lilla gumman-attityd.

– Det finns väldigt många fördomar, att man inte klarar av saker, att man är för svag för att kunna hålla på med slangar och att koppla ihop saker, säger Elin Olsson.

Hur bemöter ni det?

– Jag fick en sådan kommentar förrförra veckan. Då log jag bara och sa: ”Nej jag löser det här så bra själv”, säger Karolina Järback.

Elin Olsson ogillar när manliga kolleger oombett kommer och ska hjälpa till.

– I stället för att ta över borde de fråga snällt ifall jag behöver hjälp. De behöver ju inte förminska en genom att ta arbetet ifrån en.

Bra grund

De är alla medvetna om att de har valt ett stressigt yrke som också kan vara fysiskt påfrestande och slitsamt. Men de tycker att skolan ger en bra grund och de får lära sig vikten av att förebygga stress och arbetsskador. Till exempelvis är ämnet idrott och hälsa obligatoriskt i tre år för transporteleverna, vilket inte är fallet på alla gymnasieprogram.

– Om du stressar upp dig i lastbilen så blir det inte bra, du kommer ju att gå in i väggen. Det gäller att du jobbar med dig själv, säger Karolina Järback och får medhåll av Elin Olsson.

– Du får också många bra tips och tricks under praktiken, och du lär dig att du skapar problem när du stressar. I dag finns det också så många hjälpmedel när du lastar och lossar och då gäller det att ta några extra sekunder och använda dem till att göra det ordentligt. På det sättet minskar du risken för arbetsskador.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

I dag har John Johansson sitt drömjobb. Men han fick kämpa hårt för att komma dit. Foto Suvad Mrkonjic

”Det är kul att vara störst på vägen”

Mötet. När John var liten visade det sig att hans ständiga huvudvärk berodde på en hjärntumör. Efter behandlingen har han levt med hjärntrötthet och inlärningssvårigheter. Men tack vare ett bra stöd från lärarna på Syab Transportgymnasium klarade han utbildningen till sitt drömyrke – och arbetar i dag som lastbilschaufför.

Kultur
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Månadens sektion
Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Månadens medlem
Efter jobbet är det dags att ge alla djuren mat och vatten. Lite närhet och kel brukar också vara välkommet. Lotta Svenssons föräldrar och bröder hjälper ofta till med djuren. En stor hjälp är också de privatpersoner som skänker burar och hö till henne. Foto: Sven Rosell

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Hallå där!

Jamie Svensson

…som jobbar som taxichaufför i Varberg. Varför är det så svårt att locka folk till taxibranschen?

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.