Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Close
Oleg
Close
Kriget i Ukraina

Hamnfacket hjälper familjer att fly

Ukraina. I väntan på ett ryskt angrepp mot hamnstaden Odessa kämpar hamn- och sjöfolksfacket MTWTU vidare. De hjälper försvaret med förnödenheter och kör medlemmars familjer över gränsen.

MTWTU har sin bas i hamnstaden Odessa och har 85 000 medlemmar. Facket försöker bidra i motståndskampen på alla sätt som går. Just nu kan de arbeta obehindrat från Odessa.

– Vi är grupper av frivilliga, medlemmar och vi som jobbar på förbundet, som kör förnödenheter till de militära styrkorna. Vi har använt resurser från vår fond till att köpa skyddsvästar, hjälmar och annan taktisk utrustning och lyckats distribuera det, säger ordförande  Oleg Grygoriuk.

Oleg Grygoriuk säger att det är svårt att förutspå vad som händer härnäst. Men han hoppas att invasionen stoppas och att ingen av de större städerna blir ockuperade.

– Jag hoppas att sanktionerna får en effekt och att Putins regim avslutar kriget och försvinner från Ukraina. Det är i det bästa scenariot, men det är svårt att tro just nu.

Oron är just nu att Putin går längre och eskalerar attackerna, men.

– Våra styrkor är modiga och välutrustade och kan strida tillbaka och rädda landet, säger Grygoriuk.

Är du rädd?

– Absolut. Som vilken normal människa som helst. Vi har attackerats av ett land som vi trott var våra bröder.

– Nu är vi mycket närmare Europa. Vi är den sista linjen av försvar innan Ryssland invaderar något av EU:s länder. Jag hoppas att vi får se radikala sanktioner och får mer hjälp från andra länder, inte minst i närområdet. Alla länder är hjälpsamma nu och vi förväntar oss att få ännu mer hjälp den närmaste tiden.

Fackets arbete är nu att bygga logistikkedjor så att förnödenheter kommer fram till Ukrainas frontlinjer. De flyttar också medlemmars familjer till grannländer som Moldavien och Rumänien.

– Vi har lyckats köra 60 sjömäns familjer över gränsen. Det var hundar, katter, gravida kvinnor och barn. Vi har haft stor nytta av de pengar vi fått från våra syskonförbund i andra länder.

Oleg Grygoriuk räknar med att 40 000 medlemmar är fast ombord på utländska fartyg. Facket försöker övertala dem att inte komma hem.

– Indirekt hjälper de oss och våra allierade genom att transportera gods och säkra transporter i sjöfarten. Så länge de fortsätter kan de rädda våra jobb.

Hamnarna har varit stängda sedan krigets första dag.

– De flesta av hamnarbetarna är hemma, har gått med i försvaret eller hjälper till i våra frivilliginsatser, säger MTWTU:s ordförande Oleg Grygoriuk.

Just nu finns el, vatten och mat i Odessa. Bomber har fallit i närområdet men inte i staden. I de andra stora hamnstäderna pågår häftiga strider och den strategiskt viktiga hamnstaden Mariupol är troligtvis inringad av ryska trupper.

– Vi kan inte få dit någonting, transportkedjorna är trasiga. Våra medlemmar lider av brist på mat och vatten och det är farligt. Det är svårt att hålla kontakten med dem, människor är svåra att nå och telefonerna fungerar inte alltid.

Vad kan vanliga fackmedlemmar i Sverige göra för att hjälpa er?

– De kan stödja oss genom att skicka meddelanden till EU:s regeringar. Hjälpa till att ta Ukraina till EU och pressa Nato att stänga luftrummet över Ukraina. Det Ryssland gör är inte ett krig utan en terrorhandling. De bombar våra dagis och skolor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Många människor är samlade på en gata för att protestera.

Hamnarbetare i Italien strejkar för Gaza

Internationellt. Medan det europeiska transportarbetarförbundet mobiliserar mot folkmordet i Gaza, går de italienska transportarbetarna redan ut i strejk till stöd för den drabbade befolkningen. Stridsviljan är stor och fackförbundet följer noga vad som händer med hjälpflottan som är på väg till Gaza.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.