Uberbud på, moped.
Close
De nya EU-reglerna ska ge tryggare anställningsvillkor för matbud och andra plattformsarbetare.
Close

Plattformsarbetarnas villkor stärks i EU

Politik. EU:s nya regler för över fem miljoner plattformsarbetare är klara. Reglerna kan ge plattformsarbetarna en anställning och de rättigheter som följer med det.

Efter två års stötande och blötande har Europaparlamentet och rådet nått en överenskommelse för Europas 28 miljoner plattformsarbetare. Ett revolutionerande avtal för en grupp arbetstagare som växer rekordsnabbt skriver Europaparlamentet i ett pressmeddelande. Redan 2025 beräknas Europa ha ytterligare 15 miljoner plattformsarbetare; oftast egenföretagare utan kollektivavtal som kör taxi, levererar mat, utför hantverk med mera.

EU-parlamentarikern Ilan de Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet
Ilan De Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

– Det är viktigt att gigekonomin regleras, men vår hållning är att det främst ska ske genom arbetsmarknadens parter. Det kräver dock att företagen tar sitt ansvar och kommer till förhandlingsbordet. Miljontals arbetare befinner sig i otrygga anställningar och vi måste hitta vägar för att skydda dessa och samtidigt stärka parterna på arbetsmarknaden, säger den svenske socialdemokratiske europaparlamentarikern Ilan De Basso.

Egenföretagare eller inte

Två saker har varit svåra att komma överens om.

För det första. Vem är egenföretagare och vem anställd? Plattformsbolagen vill göra alla till egenföretagare för att slippa ansvar och kostnader. EU beräknar att hela 5,5 miljoner av unionens plattformsarbetare är felaktigt klassificerade som egenföretagare och de snuvas därmed på de rättigheter och det sociala skydd som anställda har.

De nya reglerna inför en lista med fem kriterier. När en plattformsarbetare uppfyller två av de fem kriterierna ska hen betraktas som anställd (varje EU-land kan införa fler kriterier). Plattformsarbetaren kan själv, genom en företrädare (facket) eller myndighet hävda vilka kriterier som gäller. Det är sedan plattformsbolagets ansvar att motbevisa detta.

Hur ser Ilan De Basso på skrivningarna?

– Vi har ännu inte fått tillgång till kompromisstexten och därför kan vi inte uttala oss om det slutliga innehållet.

Den andra stötestenen i förhandlingarna har varit hur algoritmer får användas för att styra den som arbetar för plattformen.

I dag får plattformsarbetaren inte veta vilka algoritmer plattformarna använder för att inhämta uppgifter. Insamlad information om plattformsarbetaren ligger till grund för automatiserade beslut som berör allt från uppsägningar till avstängning av en arbetstagares konton. Nu blir plattformsbolagen skyldiga att med mänsklig tillsyn bedöma effekterna av fattade beslut, hur de påverkar arbetsförhållanden, hälsa, säkerhet och grundläggande rättigheter. Information som plattformsarbetaren och hens representanter, facket till exempel, ska ha tillgång till.

Den italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet
Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet

”Bättre rättigheter i EU nu”

Förhandlingsansvarig för Europaparlamentet (rapportören) har varit italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. När uppgörelsen var i hamn sa Gualmini att de minst skyddade arbetarna nu har bättre rättigheter i EU än någon annanstans:

– I dag kan vi säga till 40 miljoner plattformsarbetare att Europa är till för dem också.

Plattformsdirektivet träder i kraft när rådet och parlamentet formellt antagit den överenskomna texten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.