Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport
Close
Vafan? Tröjans text tolkade Tommy Wreeths och Eskil Rönérs inställning till utredningen om fackens konflikträtt. De båda förbundsordförandena möttes i en debatt i Malmö på onsdagskvällen.
Close

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

På onsdagskvällen möttes Transports Tommy Wreeth och Hamnarbetarförbundets (HF) Eskil Rönér för första gången inför publik. Vänsterpartiet och ABF i Malmö hade ordnat mötet.

Men den som hade räknat med en fortsättning eller intensifiering av 46 års gruff mellan de två hamnfacken misstog sig rejält. En gemensam fiende fick de båda ordförandena att, som det lät, söka sig närmare varandra:

Det handlar om regeringens utredning om fackliga stridsåtgärder. När den tillsattes var arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) argument att konflikten i Göteborgs containerterminal påverkar hamnens kunder och de företag som transporterar varor till och från hamnen. Samtidigt som den, enligt Ylva Johansson, riskerar att hota Sveriges konkurrenskraft och svenska jobb.

Hennes beskrivning av konflikten är att arbetsgivaren, trots kollektivavtal med ett fackförbund (Transport), har drabbats av stridsåtgärder från ett annat fack (HF) som inte har fredsplikt. Utredarens förslag är aviserat till den 31 maj i år.

– Jag tror att utredningen är ett beställningsjobb från annat håll, sa Tommy Wreeth och pekade mot Svenskt Näringsliv. Frågan är ändå vad som händer med förslagen om vi går ihop?

– Näe, jag tror inte att processen oss emellan stoppar det här beställningsarbetet från Svenskt Näringsliv, sa Eskil Rönér.

Ändå fortsatte kvällen med samtal om just en pågående process om samarbete mellan Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Vi jobbar båda för bra villkor för medlemmarna. Men med delvis olika metoder, sa Tommy Wreeth.

Han beskrev HF:s direktdemokrati med medlemsomröstningar – och Transports representativa demokrati:

– Men skillnaden kanske inte är så stor. Vi har våra delegationer med medlemmar från branschen inför en förhandling … och går tillbaka till dem om vi kör fast. HF avslutar med omröstningen.

Han beskrev att båda parter tycker att det borde vara ett fack i hamnarna – inte två. Dock var de båda debattörerna inte helt överens om hur ett närmande ska fortsätta efter vinterns samtal dem emellan.

Så här lät Tommy Wreeths modell: Hängavtal, som ger HF:arna samma rättigheter och skyldigheter som transportarna, fram till ett samgående. Ett samgående då HF kliver in i stora Transport.

Trepartsavtal, som båda facken är med och förhandlar fram, är i stället Eskil Rönérs linje. Och den där sammanslagningen har han svårt att se:

– Det krävs fem sjättedels majoritet för att lägga ner HF. Jag vet att en medlemsomröstning inte skulle sluta så. Det handlar om känslor och historia.

Samtalet kommer att fortsätta, men inte på någon scen. I Malmö avslutades kvällens debatt med att både Transports ordförande och Hamnarbetarförbundets ordförande ser framför sig en bred politisk strejk ifall fackens strejkrätt är på väg att inskränkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Malmros, Malmö:
    12 april, 2018

    Transports ordförande Tommy Wreeth menar i ena stunden att Hamnarbetarförbundet är välkommen tillbaka till Transport, för skillnaderna är inte så stora. När man pratar om trepartsavtal och att Hamn4:an ska ha lika mycket makt som Transport, då är skillnaderna plötsligt stora mellan förbunden.

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.