Close
Transports delegation under veckans förhandlingar för nytt flygteknikeravtal. Från vänster Anders Gustafsson, Johan Einarsson, Peter Winstén och Johan Afvander. Joacim Olsson i delegationen är med och hörs via Teams-länk.
Close
Avtal 2023

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Den 31 oktober löper avtalet ut för flygtekniker med typcertifikat. På torsdagen träffades parternas delegationer åter på Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm.

Och det är tre parter som möts: förutom Svenska Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen också Svensk Flygteknikerförening (SFF).

Transports fem man starka delegation har tidigare träffat arbetsgivarparten under tre dagar förra veckan och har vid två tillfällen SFF:s företrädare.

Den här veckan var två dagar avsatta för förhandlingar.

– Det har fungerat relativt bra hittills, sa flygombudsman Anders Gustafsson i delegationen på förmiddagen den första förhandlingsdagen.

Men på torsdagskvällen ajournerades förhandlingarna. De återupptas den 6 november. Alla tre parter kommer då åter att mötas.

– När vi skildes i går kändes det ju som att vi står långt ifrån varandra, framför allt ersättningsmässigt för byten i avtalet. Men vi får diskutera vidare, säger Anders Gustafsson.

Arbetsgivarparten har bland annat lyft idén att slopa det så kallade nattvetot i utbyte mot krav från facket. Men det är inget facket nappat på: ”De vill slippa prata med oss innan de lägger schema” enligt delegationen, som dock är öppna för att se över annat i avtalet.

Tungt ansvar

Flygteknikerna tillhör de grupper inom Transport som har högst lön i dagsläget. Teknikerna har formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten på flygplan.

Men det är knappast ett skrivbordsyrke där pappersarbete dominerar. Jobbet är oftast detsamma som för flygmekaniker, som går på ett annat kollektivavtal.

– Det tunga ansvaret som tekniker ligger framför allt i att kunna säga nej, att stoppa ett plan från att flyga. Jag jobbar ofta tillsammans med en eller två andra tekniker, och det kan vara någon annan som är den som formellt är den som godkänner, säger Johan Afvander, som arbetar på SAS Arlanda.

De andra i förhandlingsdelegationen kallar Johan för ”vår man på golvet”. Alla är eniga om att samtliga Transports yrkesgrupper har ansvar som motiverar rejält högre lön. För flygtekniker liksom övriga grupper framstår lön som den viktigaste frågan i avtalsförhandlingarna.

Trepartsavtalet omfattar företag anslutna till Svenska Flygbranschen inom civilflygområdet. Det reglerar lön och villkor för flygtekniker anställda vid dessa företag. Med flygtekniker avses formellt anställda som har giltigt certifikat enligt EASA , alternativt militärt certifikat efter lokal överenskommelse.

Nuvarande kollektivavtal löper 1 januari 2021– 31 oktober 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.