Försäkringarna viktig pusselbit när facket värvar i norr

Facket. Förra året hjälpte Transports avdelning Mellersta Norrland medlemmarna att hitta över 17 miljoner kronor i missade försäkringspengar. Nu fortsätter jakten på bortglömda ersättningar.

Avdelning 32 har kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. I höst drar man i gång två projekt. Det ena handlar om medlemsvärvning, det andra om försäkringarna som transportarbetare har.

Den här tisdagen sitter försäkringsrådgivarna i skolbänken på kontoret i Sundsvall. Folksam och LO är inbjudna till avdelningen för att gå igenom hela försäkringsskyddet. Det är ett mantra som återkommer när LO:s Erik Sidekrans berättar:

– Har du varit sjuk mer än 14 dagar, anmäl! Har du skadat dig på jobbet, anmäl! Alla som fått barn efter år 2000, anmäl! Är du osäker på dina rättigheter, kontakta din fackliga avdelning.

Erik Sidekrans och Hans Ebenfelt, Folksam, gå systematiskt igenom försäkringarna som gäller för alla som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De täcker upp vid bland annat långtidssjukdom och arbetsskador.

Sedan kommer medlemsförsäkringarna hos Folksam. De som bara gäller vid medlemskap i facket.

Den kollektiva hemförsäkringen är viktig, betonar Hans Ebenfelt.

– Många missar den och tecknar en egen hemförsäkring. Det är helt onödigt, bortkastade pengar, säger han och lyfter sedan fram inkomstförsäkringen som Transport har.

Den ser till att alla som är med i fack och a-kassa – och som hamnar i arbetslöshet – faktiskt får 80 procent av lönen i 100 dagar. Vilka som i praktiken kan få ersättning styrs av taket i a-kassan, som nu är 25 025 kronor. Alla som ligger över den summan kan få extra påfyllning genom inkomstförsäkringen. Övriga får redan cirka 80 procent via a-kassan.

Hans Ebenfelt lyfter fram möjligheten för medlemmar i facket att få kostnadsfri personlig rådgivning från Folksam, om försäkringar och pension. Han propagerar också extra mycket för ett par av de frivilliga försäkringar som Transports medlemmar kan välja som tillval.

Den ena är fritidsförsäkringen.

– När vi pratar med medlemmar hittar vi ofta skador som inträffat utanför arbetstid, och som ger rätt till ersättning. Fritidsförsäkringen är jätteviktig. Sjuk- och efterlevandeförsäkringen bör man absolut ha också.

– Samma sak med försäkringen för barn, Medlemsbarn. Många LO-medlemmar tror att ungarna redan är försäkrade genom exempelvis skola eller förskola. Men så är det normalt inte. Skyddet varierar stort mellan olika kommuner. Tyvärr är våra husdjur ofta bättre försäkrade än barnen.

Johan Molin är ordförande i avdelning 32 och dessutom regionalt skyddsombud. Han mycket nöjd med att avdelningen hittat två driftiga försäkringsinformatörer som ska jobba i tre månader med uppsökande verksamhet. Den ena är Matilda Olofsson, lastbilschaufför. Den andre, Björn Nilsson, kommer från bevakningsbranschen.

Parallellt ska avdelningen satsa extra på medlemsvärvning. Taxichauffören Jan Stålemar har värvats för att under fyra månader besöka företag med låg organisationsgrad. Siktet är främst ställt på åkeribranschen. Johan Molin och ombudsman Åke Wijkmark kommer också att vara involverade i arbetet.

– Vi har kartlagt avdelningen och hittat företag där vi behöver kraftsamla, säger Johan Molin. Nyckeln är att försöka ha kontinuerlig kontakt med arbetsplatserna. I första skedet siktar vi på Östersundsregionen.

Vad är nyckeln om Transport ska växa och bli starkare?

– Vi måste bli bättre på att berätta vad facket gör och vad vi är bra på. Försäkringarna är också ett viktigt argument för medlemskap i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Björn Nilsson

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.