Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.
Close
Försäkringsinformatören Matilda Olofsson hos Lundstams återvinning i Östersund. Under hösten har hon tillsammans med Björn Nilsson arbetat i avdelning 32:s projekt under tre månader.
Close

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

– Vi har satsat på försäkringsinformation då vi tyckt att det varit viktigt för medlemmarna. Och vi har haft, och har, duktiga försäkringsinformatörer, säger Transports Johan Molin, ordförande i avdelning 32 Mellersta Norrland.

Björn Nilsson
Björn Nilsson. Foto: Privat

Avdelningen har under tre månader arbetat i projektform med försäkringsfrågor, främst inriktat på arbetsplatser. Björn Nilsson och Matilda Olofsson har varit ute och informerat.

– Det har varit jättepositivt, en stor erfarenhet att tala med både medlemmar och icke medlemmar. Och få vara med och hjälpa till så att de fått ut pengar retroaktivt, säger Björn Nilsson, som arbetar som ordningsvakt i Sundsvall annars.

Under hösten har han stått framför såväl större församlingar som suttit vid fikabord och talat avtalsförsäkringar och medlemsförsäkringar. Framför allt i Sundsvalls-, Timrå- och Härnösandstrakten men även upp mot Ånge.

Båda upplever att information om försäkringarna behövs hos anställda, men också hos företagare som betalar för avtalsförsäkringarna.

– En hel del säger att de har koll när man frågar. Men när man väl sätter sig och börjar prata så är det en hel del oklarheter… Det kan handla sjukskrivningar och olyckor, men vi har också fått en del som undrat över TGL:n, ersättning till anhöriga vid dödsfall, säger Björn Nilsson.

Han upplever också att informationen väckt intresse för facket hos dem som inte är med i Transport:
– Vi har ju fått med en del nya, som valt att bli medlemmar efter de fått informationen om försäkringsskyddet.

Björn Nilsson har inte gjort någon skillnad på medlemmar och icke medlemmar. Informationen är för alla. Om någon transportare behöver hjälp med att driva en försäkringsfråga får de vända sig till avdelningen.

Sammanlagt har 2 696 individer hittills i år, den 4 december, fått information om försäkringar genom avdelning 32:s informatörer. Den siffran är nu registrerad digitalt på plattformen Facket försäkrar-torget.

För samtliga LO-förbund är antalet registrerade samtal 227 772 fram till och med den 3 december i år. Det är en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. I kronor betyder det också en kraftig ökning. Summan på ”räddade” försäkringspengar var förra året 960 miljoner. Bara hittills i år är den 1,1 miljard kronor.

–Det är jättemycket vi hittat där de försäkrade inte känt till sin rätt. Det handlar både om medlemmar och icke medlemmar, säger Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman.

– Främst är det i sjukförsäkringen man hittar glömda pengar, men också i ersättning till föräldralediga.

Alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal omfattas av avtalsförsäkringarna, Afa-försäkringarna, som arbetsgivaren är skyldig att betala in till. Sture Thorsell påpekar dock att medlemmar, förutom informationen, också kan få hjälp att driva en försäkringsfråga. Framför allt då från sin avdelning.

Sture Thorsell förklarar framgångarna med att förbundet arbetat aktivt under hela året, och att det gäller samtliga avdelningar.

– Och vi ska inte glömma bort våra medlemsförsäkringar, som ger ytterligare komplement.
Svenska Transportarbetareförbundet ligger väl till när det gäller att rädda hem pengar inom sina avtalsområden. Bara betydligt större IF Metall har i kronor räddat hem mer pengar: drygt 351,5 miljoner kronor jämfört med Transports 155,6 miljoner kronor.

Patrick Roselin är ombudsman hos LO och samordnare för Facket försäkrar-verksamheten. Han har sammanställt årets glädjande siffor: Ersättning till medlemmar och icke medlemmar utifrån antalet samtal som försäkringsinformatörerna registrerat i Facket försäkrar-torget till och med den 3 december.
– Ja, siffrorna är ännu finare än förra året. Och än är inte året slut, säger han.
– Jag tror att samtliga förbund gjort ett omtag när det gäller försäkringsinformationen. Att samtalen registreras är också ett bra sätt att visa vilket fantastiskt jobb som våra försäkringsinformatörer gör.

LO:s Patrick Roselin nämner också att Transport markant höjt nivån och säger att han själv haft förmånen att vara med Transports Sture Thorsell ute i regionerna.

– Jag tror att det gett mycket, att man lokalt i försäkringsfrågorna resonerat hur försäkringsfrågorna ska lyftas, och vi har också fått mycket tillbaka, säger han.

– Jag är samordnare, det är ju grundorganisationen som gör jobbet. Det är i avdelningarna som det är verkstad!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.