Peter Nertling
Close
För lastbilschauffören Peter Nertling kom den nya tillämpningen av EU-direktivet som ett dråpslag. Efter närmare tre prickfria årtionden på vägarna rycktes han identitetskort bokstavligen undan.
Close

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Den 14 december 2018 kom brevet. Efter närmare 30 klanderfria år som yrkesförare fick Peter Nertling sin behörighet för tunga fordon indragen. Transportstyrelsen nekar honom fortsatt dispens då han medicinerar för epilepsi.

– Det var ett dråpslag. Jag grät. Jag satte mig i lastbilen och körde mot Stockholm, säger Peter Nertling, som bor i Varberg.

Hans diagnos gäller barnepilepsi och Peter har aldrig haft svåra anfall – tvärtom: Diagnosen har hela tiden varit god och han har inte haft några anfall över huvud taget sedan 1987. Också Transportstyrelsen konstaterar i sitt avslag på överklagan att Peter Nertling skött sig och att läkare bedömt risken för nya anfall som mycket låg, under två procent – lägre än för den som aldrig haft epilepsi.

– Det känns helt fel att bli straffad för att man infört en lag bakåt i tiden. Där är som om alla som kört lastbil utan vinterdäck får böta för tid innan kravet kom, säger Peter Nertling.

– Vi är många som redan visat att vi klarar att köra säkert under lång tid. Vi som regelbundet fått godkänt på årliga hälsokontroller.

Ödesdigert beslut

I början av 2000-talet, i samråd med sin läkare, valde han att fortsätta att medicinera mot epilepsi. För säkerhets skull. Det visade sig långt senare vara ett ödesdigert beslut.

– Undantagsregeln har tagits bort. Det går aldrig på förhand att veta hur en person som medicinerat länge för epilepsi svarar när medicineringen tas bort och därför är tidsperspektivet viktigt, säger Meit Björndahl, chef för Transportverkets sektion trafikantregler .

Meit Björndahl beklagar att personer hamnat i kläm. Hon framhåller dock att det i intervjuer, där hon tidigare medverkat, inte framgått att möjligheten finns att ansöka om undantag från kraven i de medicinska föreskrifterna.

– Där gör vi då en individuell bedömning och ser till möjligheten att bevilja medicinsk dispens, trots att de medicinska kraven i föreskrifterna inte uppfylls.

Både medicinsk expertis och politiker har reagerat mot vad de ser som ett fyrkantigt regelverk, som inte garanterar höjd trafiksäkerhet. Peter Nertlings läkare beklagar tillämpningen.

Ifrågasatt

Flera riksdagspolitiker ifrågasätter den också. Bland annat har Thomas Morell (SD) i en interpellation ställt frågan vilka åtgärder infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tänkter vidta för att yrkesförare ska få en rättssäker bedömning.

Den ansvarige ministern svarar att man följer utvecklingen: ”Inom ramen för EU:s arbete med körkortsdirektivet ses de medicinska kraven över löpande för att kunna uppdateras i takt med den medicinska utvecklingen”. Men Tomas Eneroth understryker också att EU-kommissionen klargjort att de medicinska minimiförutsättningarna för körkort ska vara uppfyllda.

I en annan interpellation tar Alexandra Anstrell (M) upp om det kanske borde finnas någon form av övergångsregler, som skulle möjliggöra för yrkesförare att följa regelverket inom en rimlig tid.

Peter Nertling är i dag arbetssökande efter att ha arbetat på lager under ett halvår.

– Men jag har ändå hopp efter att frågan väckts, det känns som ett hett ämne, säger han.

Osäkerheten om hur det blir i framtiden är stor. Men han vill tillbaka bakom ratten och har många kontakter i branschen.

– Om jag hade haft behörigheten kvar hade jag kunnat få köra i kväll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael sandberg:
    30 januari, 2020

    För jävligt. Det borde vara en specialistläkare som bedömer det. Jag är precis under samma lupp då jag råkade ut för ett lungemboli. Som sedan orsakade förmaksflimmer. Då transportstyrelsen ansåg att mitt körkort bara skulle förnyas i tre år. För att sedan göra ytterligare en värdering. Enligt dom specialist läkare som jag varit tycker dom det bara är löjligt Angående mig.

  2. Göran:
    30 januari, 2020

    Gå ur EU

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

Transportarbetarens logga

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.