Close
Lisa Bengtsson föreslås till andra vice ordförande i LO-
Close

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

– Jag hoppas få nytta av min breda erfarenhet från två så olika LO-förbund, säger Lisa Bengtsson och beskriver dem så här:

Transport på den privata arbetsmarknaden, mansdominerat.

Kommunal främst på den offentliga arbetsmarknaden, kvinnodominerat.

– Det känns spännande, utmanande och väldigt kul att bli föreslagen, fortsätter hon. Ansvaret blir stort om jag blir vald.

Lisa Bengtssons bakgrund i Transport började redan i tonåren. Hon jobbade på en bensinstation när facket rekryterade henne. Det blev förtroendeuppdrag på macken, uppdrag inom LO regionalt, jobbet som regionalt skyddsombud på avdelningen i Uppsala och anställning på Transports förbundskontor.

– Jag jobbade med organisering, medlemsvärvning och fackligpolitisk samverkan. Organisering och medlemsvärvning  engagerar mig fortfarande och jag hoppas kunna bidra med kunskap om det om jag blir vald.

Lisa Bengtsson fick ombudsmannajobb på Kommunal, och 2016 valdes hon in i förbundsledningen. I dag är hon förbundssekreterare.

Kommunal är ett av förbunden som i vintras lämnade fackens och arbetsgivarnas förhandlingar om lagen om anställningsskydd (las).

– Ja, jag tänker att det blir en nystart på den frågan när LO tar upp den på ett repskap i sommar. Det är jätteviktigt att vi samarbetar bättre.

– Las handlar om anställningstryggheten får många medlemmar i LO-facken. Vi behöver fortsätta att prata ihop oss.

Valberedningens hela förslag till ny LO-ledning ser ut så här:

Ordförande Susanna Gideonsson från Handels (nyval).

Förste vice ordförande Therese Guovelin, Hotell- och restaurangfacket (omval).

Andre vice ordförande Lisa Bengtsson, Kommunal (nyval).

Avtalssekreterare Torbjörn Johansson, Byggnads (omval).

– Det blir säkert bra med Lisa Bengtsson, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport nominerade Johan Lindholm från Byggnads till ordförandeposten i LO.

– Vi hade hellre sett en annan ordförande än valberedningens förslag, säger Tommy Wreeth.

Han konstaterar att Johan Lindholm är i en ålder som gör att han hade kunnat sitta i två valperioder. Och att tre av fyra i den föreslagna ledningen av åldersskäl inte kommer att kunna väljas en gång till.

– Jag tror också att Johan Lindholm har en förändringsvilja som LO behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.