Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Kommunal är på väg tillbaka till det fackliga samarbetet. Så här säger förbundets ordförande Tobias Baudin till Sveriges Radio i dag:

– Vi går ju in i de här las-förhandlingarna nu efter att ha haft en ordentlig intern process i LO. Vi har haft en LO-kongress och en nystart i LO och vi har fått igenom de krav som vi har ställt och vi får en transparens och inflytande i förhandlingarna.

LO:s kongress hölls på försommaren, men kraftigt bantad. På grund av coronapandemin samlades LO:s högsta beslutande organ digitalt för att ta beslut bara i akuta frågor, som valet av ny ledning. Motioner om förhandlingarna med arbetsgivarna, om turordningsregler och lagen om anställningsskydd (las), sköts upp till denna vecka. På fredag tas de upp i LO:s näst högsta beslutande organ, på ett extrainsatt och digitalt representantskap.

Parternas förhandlingar om lagen och anställningstryggheten påbörjades, på LO:s initiativ, för tre år sedan. Under hot om lagstiftning gjorde diskussionerna en omstart förra året. Varken LO, tjänstemännens PTK eller arbetsgivarnas Svenskt Näringsliv vill att lagstiftarna ska detaljstyra mer.

Flera LO-förbund hoppade dock av förhandlingarna i december förra året. Det i protest mot det som hade kommit fram från diskussioner som gäller anställningsskyddet.

Sedan dess har tre arbetsgrupper filat på ett underlag för fortsatta förhandlingar mellan parterna. En 244 sidor lång rapport finns på LO:s hemsida.

Hotet om lagstiftning blev än mer reellt i juni när statens utredare kom med sitt förslag om ny arbetsrätt. Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar, fanns med bland punkterna.

Läget är därmed skarpt när LO:s representantskap på fredag ska staka ut arbetarfackens hållning i förhandlingarna om det framtida anställningsskyddet. LO:s styrelse föreslår inför mötet att de förbund som hoppade av i vintras ska få igenom flera krav:

  • Samtliga förbund ska få insyn, vara delaktiga och kunna påverka förhandlingarna med arbetsgivarna.
  • LO ska inte medverka till att ändra reglerna om vad som är saklig grund för uppsägning.
  • Las-reglerna om saklig grund ska inte kunna skrivas bort i kollektivavtal.

LO-styrelsen poängterar också att ett eventuellt förslag till uppgörelse mellan parterna ska tas upp på ett representantskap eller en LO-kongress – som ska anta eller förkasta detta.

Detta måste dock gå undan. För att regeringen och samarbetspartierna inte ska gå vidare med att ändra arbetsrätten genom lagstiftning krävs besked från facken och arbetsgivarna senast den sista september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.