corona

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Claudio Skubla
Claudio Skubla Foto: Svenska Taxiförbundet

– Kontantstödet vore en bra början för att rädda taxiföretagen – om pengarna kom nu, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet hävdar också att det krävs mer pengar, i ett senare skede. Branschorganisationen har legat på regering och riksdag för att rädda den hårt krisdrabbade taxinäringen. Bland annat vill man se ett kontantstöd till företag som tappat en stor del av sin omsättning, en modell Danmark och Norge tidigare infört. På valborgsmässoafton kom så regeringens krispaket.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

En idé från Taxiförbundet är därför att utbetalningen görs redan nu, via skattekonto, och regleras i efterhand i juli. För behovet är akut.

Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är coronakrisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag, 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Mörk bild

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året. Nio av tio företag hade förlorat mer än 40 procent av intäkterna. Störst är problemen i storstadsregionerna, där taxi till och från flygplatserna i stort sett upphörde helt i mitten av mars.

Men Taxiförbundet varnar också för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen och många mindre orter riskerar att stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan tidigare kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

Taxiförbundets enkät visar vidare att över hälften av medlemsföretagen redan i början av april minskat, eller räknade med att minska, antalet anställda till följd av coronapandemin. Vart tredje företag uppger att de inte har några anställda i företaget, vilket kan komma att leda till personlig konkurs.

Samtidigt svarar många åkare att de tidigare införda statliga stöden inte varit möjliga att utnyttja. Sex av tio företag använder sig trots kris inte av möjligheten att korttidspermittera, exempelvis. Många har uppgivit att stödpaketen varit komplicerade och svåra att söka.

– De tidigare krispaketen fungerar inte fullt ut, har träffat fel, säger Claudio Skubla.

I det senaste paketet, med det kontantstöd som kallas omställningsstöd, talas det i regeringens eget pressmeddelande om att det till exempel kan betyda ”taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser”.

– Men det är redan gjort, man började köra bud och färdtjänst, ingick avtal om att köra personal till och från sjukhus, leverera medicin… Det räcker inte, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör varnar för att det i stället riskerar att bli än värre under sommarmånaderna, när också skolskjutsarna försvinner från uppdragslistorna.

Regeringens kontantstöd är baserat på omsättning. Det så kallade omställningsstödet ska ges till företag som tappat 30 procent eller mer i omsättning under mars och april 2020, jämfört med samma månader 2019. Maxbeloppet är 150 miljoner kronor.

Också företag som utnyttjar tidigare införda stöd, som anstånd med att betala skatt eller korttidspermittering, kan få omställningsstöd. Däremot går det inte till företag på obestånd, med förfallna skatteskulder, är under rekonstruktion eller personer som har näringsförbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    25 maj, 2020

    Nästan samtliga taxiförare har provioslön. Många saknar kollektivavtal och har därför enbart provisionslön.
    Tyvärr finns det risk för att de fåtal seriösa beställningscentralerna kommer slås ut och att Cabonline kommer bestå.

  2. Torun Mork Westerlund:
    21 maj, 2020

    Hej
    År näringsidkare med butik i Gamla Stan. Det ni tar upp gäller för alla . Det är alldeles för sent. Tycker att vi borde gå ut och demonstrera, vi har gjort det och kommer göra det igen i nästa vecka. Om alla olika grupper gör det får det kanske en effekt.

  3. Mohsen Hosseini:
    7 maj, 2020

    Jag tycker att förbundet ska anordna en rikstäckande aktion så att politiker kan förstå allvaret och vakna

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.