corona

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Claudio Skubla
Claudio Skubla Foto: Svenska Taxiförbundet

– Kontantstödet vore en bra början för att rädda taxiföretagen – om pengarna kom nu, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet hävdar också att det krävs mer pengar, i ett senare skede. Branschorganisationen har legat på regering och riksdag för att rädda den hårt krisdrabbade taxinäringen. Bland annat vill man se ett kontantstöd till företag som tappat en stor del av sin omsättning, en modell Danmark och Norge tidigare infört. På valborgsmässoafton kom så regeringens krispaket.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

En idé från Taxiförbundet är därför att utbetalningen görs redan nu, via skattekonto, och regleras i efterhand i juli. För behovet är akut.

Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är coronakrisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag, 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Mörk bild

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året. Nio av tio företag hade förlorat mer än 40 procent av intäkterna. Störst är problemen i storstadsregionerna, där taxi till och från flygplatserna i stort sett upphörde helt i mitten av mars.

Men Taxiförbundet varnar också för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen och många mindre orter riskerar att stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan tidigare kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

Taxiförbundets enkät visar vidare att över hälften av medlemsföretagen redan i början av april minskat, eller räknade med att minska, antalet anställda till följd av coronapandemin. Vart tredje företag uppger att de inte har några anställda i företaget, vilket kan komma att leda till personlig konkurs.

Samtidigt svarar många åkare att de tidigare införda statliga stöden inte varit möjliga att utnyttja. Sex av tio företag använder sig trots kris inte av möjligheten att korttidspermittera, exempelvis. Många har uppgivit att stödpaketen varit komplicerade och svåra att söka.

– De tidigare krispaketen fungerar inte fullt ut, har träffat fel, säger Claudio Skubla.

I det senaste paketet, med det kontantstöd som kallas omställningsstöd, talas det i regeringens eget pressmeddelande om att det till exempel kan betyda ”taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser”.

– Men det är redan gjort, man började köra bud och färdtjänst, ingick avtal om att köra personal till och från sjukhus, leverera medicin… Det räcker inte, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör varnar för att det i stället riskerar att bli än värre under sommarmånaderna, när också skolskjutsarna försvinner från uppdragslistorna.

Regeringens kontantstöd är baserat på omsättning. Det så kallade omställningsstödet ska ges till företag som tappat 30 procent eller mer i omsättning under mars och april 2020, jämfört med samma månader 2019. Maxbeloppet är 150 miljoner kronor.

Också företag som utnyttjar tidigare införda stöd, som anstånd med att betala skatt eller korttidspermittering, kan få omställningsstöd. Däremot går det inte till företag på obestånd, med förfallna skatteskulder, är under rekonstruktion eller personer som har näringsförbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    25 maj, 2020

    Nästan samtliga taxiförare har provioslön. Många saknar kollektivavtal och har därför enbart provisionslön.
    Tyvärr finns det risk för att de fåtal seriösa beställningscentralerna kommer slås ut och att Cabonline kommer bestå.

  2. Torun Mork Westerlund:
    21 maj, 2020

    Hej
    År näringsidkare med butik i Gamla Stan. Det ni tar upp gäller för alla . Det är alldeles för sent. Tycker att vi borde gå ut och demonstrera, vi har gjort det och kommer göra det igen i nästa vecka. Om alla olika grupper gör det får det kanske en effekt.

  3. Mohsen Hosseini:
    7 maj, 2020

    Jag tycker att förbundet ska anordna en rikstäckande aktion så att politiker kan förstå allvaret och vakna

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.