corona

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Claudio Skubla
Claudio Skubla Foto: Svenska Taxiförbundet

– Kontantstödet vore en bra början för att rädda taxiföretagen – om pengarna kom nu, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet hävdar också att det krävs mer pengar, i ett senare skede. Branschorganisationen har legat på regering och riksdag för att rädda den hårt krisdrabbade taxinäringen. Bland annat vill man se ett kontantstöd till företag som tappat en stor del av sin omsättning, en modell Danmark och Norge tidigare infört. På valborgsmässoafton kom så regeringens krispaket.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

En idé från Taxiförbundet är därför att utbetalningen görs redan nu, via skattekonto, och regleras i efterhand i juli. För behovet är akut.

Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är coronakrisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag, 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Mörk bild

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året. Nio av tio företag hade förlorat mer än 40 procent av intäkterna. Störst är problemen i storstadsregionerna, där taxi till och från flygplatserna i stort sett upphörde helt i mitten av mars.

Men Taxiförbundet varnar också för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen och många mindre orter riskerar att stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan tidigare kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

Taxiförbundets enkät visar vidare att över hälften av medlemsföretagen redan i början av april minskat, eller räknade med att minska, antalet anställda till följd av coronapandemin. Vart tredje företag uppger att de inte har några anställda i företaget, vilket kan komma att leda till personlig konkurs.

Samtidigt svarar många åkare att de tidigare införda statliga stöden inte varit möjliga att utnyttja. Sex av tio företag använder sig trots kris inte av möjligheten att korttidspermittera, exempelvis. Många har uppgivit att stödpaketen varit komplicerade och svåra att söka.

– De tidigare krispaketen fungerar inte fullt ut, har träffat fel, säger Claudio Skubla.

I det senaste paketet, med det kontantstöd som kallas omställningsstöd, talas det i regeringens eget pressmeddelande om att det till exempel kan betyda ”taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser”.

– Men det är redan gjort, man började köra bud och färdtjänst, ingick avtal om att köra personal till och från sjukhus, leverera medicin… Det räcker inte, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör varnar för att det i stället riskerar att bli än värre under sommarmånaderna, när också skolskjutsarna försvinner från uppdragslistorna.

Regeringens kontantstöd är baserat på omsättning. Det så kallade omställningsstödet ska ges till företag som tappat 30 procent eller mer i omsättning under mars och april 2020, jämfört med samma månader 2019. Maxbeloppet är 150 miljoner kronor.

Också företag som utnyttjar tidigare införda stöd, som anstånd med att betala skatt eller korttidspermittering, kan få omställningsstöd. Däremot går det inte till företag på obestånd, med förfallna skatteskulder, är under rekonstruktion eller personer som har näringsförbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    25 maj, 2020

    Nästan samtliga taxiförare har provioslön. Många saknar kollektivavtal och har därför enbart provisionslön.
    Tyvärr finns det risk för att de fåtal seriösa beställningscentralerna kommer slås ut och att Cabonline kommer bestå.

  2. Torun Mork Westerlund:
    21 maj, 2020

    Hej
    År näringsidkare med butik i Gamla Stan. Det ni tar upp gäller för alla . Det är alldeles för sent. Tycker att vi borde gå ut och demonstrera, vi har gjort det och kommer göra det igen i nästa vecka. Om alla olika grupper gör det får det kanske en effekt.

  3. Mohsen Hosseini:
    7 maj, 2020

    Jag tycker att förbundet ska anordna en rikstäckande aktion så att politiker kan förstå allvaret och vakna

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.