Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Restaurangonline har gått samman med Foodora, vars ledning svär sig fria från ansvar för eventuella ekobrott hos partnern.

Trots det fortsätter Skatteverket det tidsödande arbetet med att nysta i vem som i verkligheten utfört och betalat ut lön för hundratusentals matleveranser runt om i Sverige. Mat som beställts genom varumärkena Hungrig.se och Pizzaonline under 2018 och 2019.

En av revisionerna riktas mot bolaget Sweden Consulting and Transport, med säte i Lund.

Företaget, som inte hade någon omsättning alls under nästan hela 2018, säger sig plötsligt ha utfört runt 20 000 matleveranser per månad i tio svenska städer. Det uppges ha skett med hjälp av en serie underleverantörer.

Huvudmännen i Sweden Consulting har frågats ut av Skatteverket. De har inte kunnat uppge namn på underleverantörer eller kontaktpersoner hos dem.

För de påstådda matkörningarna under åtta månader har Sweden Consulting fakturerat Restaurangonline närmare fem miljoner kronor.

Fakturorna har kommit till genom ett system som Skatteverket kallar ”själv-fakturering”. Det vill säga det är ansvariga på Restaurangonline som själva knåpat ihop räkningarna. Räkningar som sedan signerats av Sweden Consulting.

Skatteverket beskriver Sweden Consultings bankkonto som ett ”studskonto”. Pengarna från Restaurangonline har bara mellanlandat, innan de förts vidare till andra bolag, utomlands eller till olika privatpersoner. 150 000 kronor kan spåras till inköp av en Rolexklocka.

Vad är Restaurangonlines roll i härvan?

Skatteverket skriver:

”Fakturorna från Restaungrangonline är, enligt Skatteverkets uppfattning, enbart upprättade för att ge dem (Restaungarangonline) möjlighet att göra avdrag för ingående moms. Samt ge dem underlag för kostnader vilket möjliggör uttag av likvida medel.”

Skatteverkets utredning innehåller fler märkliga omständigheter. Trots att Sweden Consulting inte tycks ha någon egen verksamhet eller några tillgångar genomförs en bolagsaffär. Restaurangonline köper inkråmet i Sweden Consulting för 3,2 miljoner kronor.

Också det ett sätt att tvätta pengar, misstänker Skatteverket.

I förhören med de två huvudmännen på Sweden Consulting dyker ytterligare en representant upp. En ”bokförare”. Det är samme man som hade en nyckelroll när färdtjänstförarna i skandalbolaget Ringduve taxi skulle förmås att fortsätta jobba vidare, trots att lönerna uteblev. Den härvan slutade med konkurs.

I flera av bolagen kring Sweden Consulting har det funnits företrädare som framstår som rena målvakter, med skulder hos Kronofogden. Två av personerna ingick under en period i styrelsen för Ringduve taxi.

I mars 2020 upplöstes Restaurangonline Sweden AB, som bolaget formellt hette. Det skedde efter samgående med Foodoras huvudägare, Delivery Hero.

Fast Resaturangonline har kvar sin hemsida på webben och fortsätter marknadsföra beställning av hämtmat. Ett telefonnummer anges. Där svarar telefonisten: ”Tack för att du kontaktar Foodora…”

Transportarbetaren har sökt Foodora för en kommentar. Svaret kommer på mejl. Från företagets pressansvariga, Johanna Lindskog Lindell.

”Vi kan inte kommentera då det rör historiska händelser som skedde innan vi, vår ägare Delivery Hero, förvärvade Hungrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Foodora fick rätt mot Transport i AD

Arbetsrätt. Transport förlorade mål i Arbetsdomstolen. Domen slår fast att ett matbud var anställd av ett så kallat egenanställningsföretag och inte Foodora.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.