Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Restaurangonline har gått samman med Foodora, vars ledning svär sig fria från ansvar för eventuella ekobrott hos partnern.

Trots det fortsätter Skatteverket det tidsödande arbetet med att nysta i vem som i verkligheten utfört och betalat ut lön för hundratusentals matleveranser runt om i Sverige. Mat som beställts genom varumärkena Hungrig.se och Pizzaonline under 2018 och 2019.

En av revisionerna riktas mot bolaget Sweden Consulting and Transport, med säte i Lund.

Företaget, som inte hade någon omsättning alls under nästan hela 2018, säger sig plötsligt ha utfört runt 20 000 matleveranser per månad i tio svenska städer. Det uppges ha skett med hjälp av en serie underleverantörer.

Huvudmännen i Sweden Consulting har frågats ut av Skatteverket. De har inte kunnat uppge namn på underleverantörer eller kontaktpersoner hos dem.

För de påstådda matkörningarna under åtta månader har Sweden Consulting fakturerat Restaurangonline närmare fem miljoner kronor.

Fakturorna har kommit till genom ett system som Skatteverket kallar ”själv-fakturering”. Det vill säga det är ansvariga på Restaurangonline som själva knåpat ihop räkningarna. Räkningar som sedan signerats av Sweden Consulting.

Skatteverket beskriver Sweden Consultings bankkonto som ett ”studskonto”. Pengarna från Restaurangonline har bara mellanlandat, innan de förts vidare till andra bolag, utomlands eller till olika privatpersoner. 150 000 kronor kan spåras till inköp av en Rolexklocka.

Vad är Restaurangonlines roll i härvan?

Skatteverket skriver:

”Fakturorna från Restaungrangonline är, enligt Skatteverkets uppfattning, enbart upprättade för att ge dem (Restaungarangonline) möjlighet att göra avdrag för ingående moms. Samt ge dem underlag för kostnader vilket möjliggör uttag av likvida medel.”

Skatteverkets utredning innehåller fler märkliga omständigheter. Trots att Sweden Consulting inte tycks ha någon egen verksamhet eller några tillgångar genomförs en bolagsaffär. Restaurangonline köper inkråmet i Sweden Consulting för 3,2 miljoner kronor.

Också det ett sätt att tvätta pengar, misstänker Skatteverket.

I förhören med de två huvudmännen på Sweden Consulting dyker ytterligare en representant upp. En ”bokförare”. Det är samme man som hade en nyckelroll när färdtjänstförarna i skandalbolaget Ringduve taxi skulle förmås att fortsätta jobba vidare, trots att lönerna uteblev. Den härvan slutade med konkurs.

I flera av bolagen kring Sweden Consulting har det funnits företrädare som framstår som rena målvakter, med skulder hos Kronofogden. Två av personerna ingick under en period i styrelsen för Ringduve taxi.

I mars 2020 upplöstes Restaurangonline Sweden AB, som bolaget formellt hette. Det skedde efter samgående med Foodoras huvudägare, Delivery Hero.

Fast Resaturangonline har kvar sin hemsida på webben och fortsätter marknadsföra beställning av hämtmat. Ett telefonnummer anges. Där svarar telefonisten: ”Tack för att du kontaktar Foodora…”

Transportarbetaren har sökt Foodora för en kommentar. Svaret kommer på mejl. Från företagets pressansvariga, Johanna Lindskog Lindell.

”Vi kan inte kommentera då det rör historiska händelser som skedde innan vi, vår ägare Delivery Hero, förvärvade Hungrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Transportarbetarens logga

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.