Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Restaurangonline har gått samman med Foodora, vars ledning svär sig fria från ansvar för eventuella ekobrott hos partnern.

Trots det fortsätter Skatteverket det tidsödande arbetet med att nysta i vem som i verkligheten utfört och betalat ut lön för hundratusentals matleveranser runt om i Sverige. Mat som beställts genom varumärkena Hungrig.se och Pizzaonline under 2018 och 2019.

En av revisionerna riktas mot bolaget Sweden Consulting and Transport, med säte i Lund.

Företaget, som inte hade någon omsättning alls under nästan hela 2018, säger sig plötsligt ha utfört runt 20 000 matleveranser per månad i tio svenska städer. Det uppges ha skett med hjälp av en serie underleverantörer.

Huvudmännen i Sweden Consulting har frågats ut av Skatteverket. De har inte kunnat uppge namn på underleverantörer eller kontaktpersoner hos dem.

För de påstådda matkörningarna under åtta månader har Sweden Consulting fakturerat Restaurangonline närmare fem miljoner kronor.

Fakturorna har kommit till genom ett system som Skatteverket kallar ”själv-fakturering”. Det vill säga det är ansvariga på Restaurangonline som själva knåpat ihop räkningarna. Räkningar som sedan signerats av Sweden Consulting.

Skatteverket beskriver Sweden Consultings bankkonto som ett ”studskonto”. Pengarna från Restaurangonline har bara mellanlandat, innan de förts vidare till andra bolag, utomlands eller till olika privatpersoner. 150 000 kronor kan spåras till inköp av en Rolexklocka.

Vad är Restaurangonlines roll i härvan?

Skatteverket skriver:

”Fakturorna från Restaungrangonline är, enligt Skatteverkets uppfattning, enbart upprättade för att ge dem (Restaungarangonline) möjlighet att göra avdrag för ingående moms. Samt ge dem underlag för kostnader vilket möjliggör uttag av likvida medel.”

Skatteverkets utredning innehåller fler märkliga omständigheter. Trots att Sweden Consulting inte tycks ha någon egen verksamhet eller några tillgångar genomförs en bolagsaffär. Restaurangonline köper inkråmet i Sweden Consulting för 3,2 miljoner kronor.

Också det ett sätt att tvätta pengar, misstänker Skatteverket.

I förhören med de två huvudmännen på Sweden Consulting dyker ytterligare en representant upp. En ”bokförare”. Det är samme man som hade en nyckelroll när färdtjänstförarna i skandalbolaget Ringduve taxi skulle förmås att fortsätta jobba vidare, trots att lönerna uteblev. Den härvan slutade med konkurs.

I flera av bolagen kring Sweden Consulting har det funnits företrädare som framstår som rena målvakter, med skulder hos Kronofogden. Två av personerna ingick under en period i styrelsen för Ringduve taxi.

I mars 2020 upplöstes Restaurangonline Sweden AB, som bolaget formellt hette. Det skedde efter samgående med Foodoras huvudägare, Delivery Hero.

Fast Resaturangonline har kvar sin hemsida på webben och fortsätter marknadsföra beställning av hämtmat. Ett telefonnummer anges. Där svarar telefonisten: ”Tack för att du kontaktar Foodora…”

Transportarbetaren har sökt Foodora för en kommentar. Svaret kommer på mejl. Från företagets pressansvariga, Johanna Lindskog Lindell.

”Vi kan inte kommentera då det rör historiska händelser som skedde innan vi, vår ägare Delivery Hero, förvärvade Hungrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Den 2 juni tecknades ett nytt kollektivavtal mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.