Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Restaurangonline har gått samman med Foodora, vars ledning svär sig fria från ansvar för eventuella ekobrott hos partnern.

Trots det fortsätter Skatteverket det tidsödande arbetet med att nysta i vem som i verkligheten utfört och betalat ut lön för hundratusentals matleveranser runt om i Sverige. Mat som beställts genom varumärkena Hungrig.se och Pizzaonline under 2018 och 2019.

En av revisionerna riktas mot bolaget Sweden Consulting and Transport, med säte i Lund.

Företaget, som inte hade någon omsättning alls under nästan hela 2018, säger sig plötsligt ha utfört runt 20 000 matleveranser per månad i tio svenska städer. Det uppges ha skett med hjälp av en serie underleverantörer.

Huvudmännen i Sweden Consulting har frågats ut av Skatteverket. De har inte kunnat uppge namn på underleverantörer eller kontaktpersoner hos dem.

För de påstådda matkörningarna under åtta månader har Sweden Consulting fakturerat Restaurangonline närmare fem miljoner kronor.

Fakturorna har kommit till genom ett system som Skatteverket kallar ”själv-fakturering”. Det vill säga det är ansvariga på Restaurangonline som själva knåpat ihop räkningarna. Räkningar som sedan signerats av Sweden Consulting.

Skatteverket beskriver Sweden Consultings bankkonto som ett ”studskonto”. Pengarna från Restaurangonline har bara mellanlandat, innan de förts vidare till andra bolag, utomlands eller till olika privatpersoner. 150 000 kronor kan spåras till inköp av en Rolexklocka.

Vad är Restaurangonlines roll i härvan?

Skatteverket skriver:

”Fakturorna från Restaungrangonline är, enligt Skatteverkets uppfattning, enbart upprättade för att ge dem (Restaungarangonline) möjlighet att göra avdrag för ingående moms. Samt ge dem underlag för kostnader vilket möjliggör uttag av likvida medel.”

Skatteverkets utredning innehåller fler märkliga omständigheter. Trots att Sweden Consulting inte tycks ha någon egen verksamhet eller några tillgångar genomförs en bolagsaffär. Restaurangonline köper inkråmet i Sweden Consulting för 3,2 miljoner kronor.

Också det ett sätt att tvätta pengar, misstänker Skatteverket.

I förhören med de två huvudmännen på Sweden Consulting dyker ytterligare en representant upp. En ”bokförare”. Det är samme man som hade en nyckelroll när färdtjänstförarna i skandalbolaget Ringduve taxi skulle förmås att fortsätta jobba vidare, trots att lönerna uteblev. Den härvan slutade med konkurs.

I flera av bolagen kring Sweden Consulting har det funnits företrädare som framstår som rena målvakter, med skulder hos Kronofogden. Två av personerna ingick under en period i styrelsen för Ringduve taxi.

I mars 2020 upplöstes Restaurangonline Sweden AB, som bolaget formellt hette. Det skedde efter samgående med Foodoras huvudägare, Delivery Hero.

Fast Resaturangonline har kvar sin hemsida på webben och fortsätter marknadsföra beställning av hämtmat. Ett telefonnummer anges. Där svarar telefonisten: ”Tack för att du kontaktar Foodora…”

Transportarbetaren har sökt Foodora för en kommentar. Svaret kommer på mejl. Från företagets pressansvariga, Johanna Lindskog Lindell.

”Vi kan inte kommentera då det rör historiska händelser som skedde innan vi, vår ägare Delivery Hero, förvärvade Hungrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Anders Teglund ska snart gå på sitt kvällsskift.

Coronakris i kulturen blev budjobb och bok

Mötet. När pandemin slog till blev kulturarbetaren, pianisten och förläggaren Anders Teglund cyklande matbud på Foodora. Han engagerade sig fackligt och skrev en bok om sitt år på sadeln.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.