Arbetsdomstolens entré
Close
Tidningen Lag & Avtal har gått igenom de vister om uppsägningar och avsked som avgjorts i Arbetsdomstolen de senaste tolv månaderna. (GENREBILD)
Close

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

En av de tvister som Lag & Avtal tar upp är fallet där Transport stämt Foodora i Arbetsdomstolen (AD). Fallet, som Transportarbetaren flera gånger skrivit om, rörde vem som var att betrakta som ett matbuds rätta arbetsgivare.

Transportarbetareförbundet såg det som principiellt viktigt att få arbetstagarbegreppet prövat rättsligt.

Kan plattformsföretag undvika arbetsgivaransvar genom att använda så kallade egenanställningsföretag? Svaret i AD:s dom var att den anställde var bemanningsanställd. Och att han borde förstått arrangemanget då han hade anställningsavtal med Pay Salary och var uthyrd till Foodora.

Att facket förlorade ett sådant här mål är inte ovanligt, tvärtom. I bara två fall de senaste tolv månaderna gick det att få rätt i domstolen när det gäller uppsägningsärenden.

I båda dessa fall spelade vittnen en stor roll för AD:s bedömning. Men också i flera andra fall spelade vittnen en stor roll.

I ett av målen fick ett vittne avgörande betydelse. Han vittnade om grovt hot mot en kollega, vilket lett till avsked för en gruvarbetare. Tillsammans med den utsatte arbetskamratens berättelse konstaterade AD att avskedet var berättigat.

Ingen grund för uppsägning

Ett av fallen där arbetsgivarparten förlorat rör en anställd hos Polisen. Hon arbetade som operatör, en civil tjänst, men stängdes först av och sades senare upp på grund av att hon inte klarade säkerhetsklassningen.

Ett tjugotal vittnen var kallade till domstolen, men trots att hälften vittnade för Polisen slår domstolen fast att det inte gick att visa att uppsägningen var motiverad.

AD resonerar kring att det kunde finnas material som är sekretessbelagt, och som arbetsgivaren inte visat i rätten. Men det räcker inte med att hänvisa till säkerhetsklassning för att säga upp någon. Det måste framgå vad det är för säkerhetsrisker det handlar om i det enskilda fallet, här umgänge med kriminella och slagningar i Polisens register.

Ett annat fall där arbetsgivaren förlorade rör en butiksanställd som avskedats på grund av misskötsamhet. Enligt arbetsgivaren maskade den anställda kvinnan, uppträdde ohövligt mot kunder, slarvade med att gallra ut gamla varor, gick nio minuter för tidigt vid ett tillfälle, med mera.

Domstolen konstaterar att ord står mot ord men att anklagelserna i de flesta fall inte går att styrka. Och att det dessutom funnits konflikter mellan de anställda i butiken. Arbetsgivaren hade inte rätt att avskeda kvinnan och det fanns inte ens saklig grund för uppsägning, slår AD fast.

Vitt skilda mål

Skälen som arbetsgivare angett vid uppsägningar varierar stort, visar Lag & Avtals genomgång av domar.

Några av de fall där AD dömt att uppsägning eller avsked var berättigat:

  • Grovt åsidosättande av åliggande mot arbetsgivaren: Målare som var studieledig under flera år för studier på fredagar (kunde inte visa vare sig resultat eller annat än ofullständiga intyg från en bekants firma).
  • Omfattades av undantag i lagen om anställningsskydd (LAS): Anställd som också tillhörde ledningen på städbolag (ägde 50 procent av aktierna).
  • Följde inte arbetsgivarens order/föreskrifter, allvarligt brott mot åliggande: Lagerarbetare som vägrade bära munskydd under pandemin då han betraktade det som skadligt för hälsan (kunde inte visa läkarintyg).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.