Lyftande flygplan
Close
Transport är beredda att organisera en ny medlemsgrupp – flygvärdinnor och flygvärdar.
Close

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Efter sommaren 2023 började den svenskstationerade kabinpersonalen i tre olika klubbar på allvar kontakta ombudsmännen på Transports flygavdelning 46, berättar Tommy Wreeth. De framförde att de inte når fram till och inte får hjälp eller återkoppling från tjänstemannafacket Unionen, som hittills organiserat dem, uppger han.

Annan kritik handlar om att Unionen, när de förhandlar, gör det över huvudet på medlemmarna utan kontakt med klubbarna och att de inte får hjälp att teckna kollektivavtal med arbetsgivarna, uppger Wreeth.

Hittills har Transport ordnat möten med flygvärdinnor och flygvärdar vid de tre flygbolagen, varav Norwegian är det största. Ett av bolagen fungerar som bemanningsbolag och förser olika företag med personal.

Fler möten är redan inplanerade för att kabinpersonalen ska kunna framföra vad de vill ha hjälp med och Transport ska presentera sig och berätta hur förbundet arbetar och fungerar, förklarar Tommy Wreeth.

– I måndags började vi skriva in nya medlemmar bland kabinpersonalen, säger Tommy Wreeth.

Hur många de är hittills eller hur många fler medlemmar Transportarbetareförbundet kan tänkas få vill han inte svara på, i dagsläget.

– Vi väntar med det, men det här rör sig om en stark, välorganiserad yrkesgrupp som har klubbar, hög organiseringsgrad och bra koll på vad kollegorna i andra bolag i Norden tjänar och har för villkor, säger han.

Känsligt kapitel

Att medlemmar byter förbund eller tar över andra fackförbunds medlemsgrupper är ett känsligt kapitel. När det gäller övertagandet av kabinpersonalen lutar sig Transport mot att förbundet redan organiserar en rad medlemsgrupper inom flyget. Bland annat flygplanslastare, flygmekaniker, flygtekniker, flygtankare, flygplatskontrollanter, flygplatsarbetare på de mindre flygplatserna och flygcateringpersonal.

Att klassa flygvärdinnor och flygvärdar som arbetare och inte tjänstemän är också rimligt, anser Tommy Wreeth.

– De sitter ju inte vid skrivbord och jobbar utan har hand om säkerheten ombord och servicen till passagerarna.

Transport har också informerat Unionen, LO och flygarbetsgivarnas organisation Svenska Flygbranschen. De senare två hade inga direkta invändningar, enligt Tommy Wreeth.

– LO:s avtalssekreterare har gett besked om att det är vi som förbund som ska organisera detta, om det ska ligga inom LO. Flygarbetsgivarnas besked var att vi skulle lösa den här frågan med Unionen, vilket vi försökt, säger han.

– De var inte så glada på Unionen, men de har å andra sidan tagit över våra tidigare medlemmar, taxiväxeltelefonister i Stockholm och Göteborg, genom att göra om dem till tjänstemän.

Tommy Wreeth jämför också med att två olika fack organiserar hamnarbetare och flygtekniker, Hamnarbetarförbundet och Svensk Flygteknikerförening, vid sidan av Transport.

– Vi vill poängtera att kabinpersonalen kom till oss, vi har inte aktivt varit ute och värvat några medlemmar.

Kabinpersonalen i Finland och Norge organiseras även av fack som motsvarar Transport, tillägger Tommy Wreeth.

Vad kan kabinpersonalen förvänta sig av Transport?

– Hos oss får de hjälp. Vi är ute och träffar medlemmar, kommer när klubbarna vill att vi ska delta i möten och kommer att jobba hårt för att teckna avtal.

Är det något särskilt som skiljer kabinpersonalens avtal från Transports övriga?

– Jag vill inte gå in på detaljer, men i stora drag fungerar kabinpersonalens avtal ungefär som hamnarbetarnas. Man sluter ett centralt avtal och fortsätter sedan att förhandla om vad som kan bli bättre i de lokala avtalen ute i hamnarna, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Wudja:
    16 februari, 2024

    Lite magstarkt av Transport med tanke på den långvariga konflikten i Göteborgs hamn där Hamnarbetarförbundet försökte göra exakt samma sak - sno medlemmar från ett annat avtalsbärande förbund. Tänk vad lite man kan lära sig av sina erfarenheter.

  2. Peter Taleryd:
    15 februari, 2024

    Bra agerat av transport!

  3. Björn:
    14 februari, 2024

    Detta är väl ändå ganska anmärkningsvärt? Att Transport öppnar för att organisera medlemmar i andra förbund och att man för diskussionen om gränsdragning för en organiserad medlemsgrupp med kollektivavtal i media. Är man medveten om vilka dörrar man öppnar, och hur det i förlängningen påverkar den fackliga påverkan på arbetsplatserna?

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.