Flygtankare
Close
Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.
Close
Avtalsrörelsen: Flyget

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Först ut att förhandla inom flyget är delegationen för flygtankningsavtalet.

– Det rör en förhållandevis liten grupp anställda och jag uppfattar det som att vi kommer bra överens med företagen inom området. Lika väl som man skäller på de dåliga arbetsgivarna måste man kunna säga när något fungerar bra, säger Magnus Thelander, ansvarig för de centrala förhandlingarna.

Transport organiserar ett femtiotal flygtankningsmän, som arbetar på Arlanda, Landvetter respektive Sturup.

När det gäller lönekrav är Magnus Thelander avvaktande. Han påpekar att inflationen fortsatt väntas ligga under Riksbankens inflationsmål.

– Jag uppfattar det som att en del ekonomer menar att LO-samordningens 3 procent skulle behöva vara högre, om inflationsmålet ska nås. Men vi får se. Det är klart att man alltid vill ha det bättre.

Det finns 32 lönetariffer i nuvarande avtal så det är svårt att säga något om hur mycket en flygtankare tjänar i dag.

– Det handlar också om lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander.

Fördel med ettårigt

Ettåriga avtal har fördelen att arbetsgivarsidan generellt är mindre benägen att nagelfara avtalstexter i jakt på kreativa tolkningar när en avtalsrörelse ligger nära, enligt honom.

I avtalsgruppen har de talat om vad medlemmarna tycker är viktigt i avtalsrörelsen, bland annat utifrån den enkät som gått ut till samtliga medlemmar.

– Johan Einarsson och de andra, klubbordförandena, har forskat lite om vad medlemmarna tycker. I det här sammanhanget är det ju rätt enkelt att fråga dem, det är ju lite svårare med Transports alla chaufförer.

Samma sak säger Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson, med bakgrund som flygmekaniker, när det gäller avtalen för flygteknisk underhållspersonal och flygtekniker med typcertifikat.

När det gäller det senare har arbetsgivaren två fack att förhandla med – förutom Transport också Saco-förbundet Svensk Flygteknikerförening (SFF).

– Vi träffas först, SFF och Transport. Samarbetet går bra, säger Johan Einarsson.

Det avtalet löper ut sist, först den 31 oktober 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Kultur
Collage till Motordublar (film)

Motordubblar

Film. På engelska finns något som heter double feature. Två filmer som ses i följd. En riktigt bra double feature hänger ihop på något sätt. Filmerna för en slags dialog och ger varandra nya perspektiv. Här är tre motordubblar som passar lika fint ihop som popcorn och cola.

Sopbilsolycka Renova Göteborg

Olyckan som inte fick hända

Arbetsskador. Peter Ellevad backar sakta mot schaktet för att tippa avfallet. Plötsligt rusar motorn. Sopbilen far i väg som en projektil, över skyddsbarriären och ner i gropen. Peter lyckas hoppa ur hytten, men får 14 frakturer i fallet. Efteråt exporteras sopbilen till Polen. Utan att den blivit undersökt.

E-handeln exploderar
Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Oseriösa taxibolag
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Drönarpiloter
”Drönare ger ett extra öga så att ni vet vad ni ger er in på”, förklarar kursledaren Fredrik Nilsson för testpiloterna Daniel Jakobsson och Jacqueline Kapronczai.

”Det här är inga leksaker”

Bevakning. – Upp, ner, höger, vänster. Tänk dig att du spelar tv-spel! Kursledaren Fredrik Nilsson visar väktaren Jacqueline Kapronczai hur hon manövrerar ­drönaren med hand­­kon­troll­en. De artificiella övervakarna är på väg in i ­bevakningsbranschen.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.