Kalmar flygplats
Close
Omställning pågår. Arbetet med att minska flygets klimatpåverkan pågår för fullt
Close
Avtalsrörelsen: Flyget

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Varken Transports centrala förhandlare, Per-Olof Norgren, eller flygavdelningens ordförande ser att diskussionen om flygets klimatpåverkan kommer att påverka avtalsrörelsen.

– Däremot kommer det självklart att påverka branschen, det har det redan gjort. Framför allt inrikesflyget, säger Viktor Andersson, vikarierande avdelningsordförande.

Han tycker att debatten ibland är onyanserad. Begreppet flygskam riskerar att lägga sig över alla diskussioner.

– Vi från avdelningen vill nyansera debatten – vi har mycket att säga om de stora möjligheter som finns att minska flygets påverkan på klimatet.

Viktor Andersson nämner lägre landningsavgifter, när biobränsle används, och övergång från diesel till el på arbetsplatserna. Han tycker också att kollektivtrafiken från och till våra flygplatser måste bli bättre.

– Det skulle få fler resenärer, och anställda, att välja kollektivtrafik i stället för egen bil.

Ett annat exempel är att inte låta planens motorer vara i gång annat än vid start och landning, och att markpersonalen i stället kan bogsera planen till och från landningsbanan.

– Det skulle även innebära fler arbetstillfällen för flygavdelningens medlemmar, säger Viktor Andersson.

– Bilindustrin har gjort en tydlig omställning. Nu väntar samma resa för flyget.

Fossilfritt om tio år

Hela den svenska flygbranschen har ställt sig bakom färdplanen för fossilfritt flyg. Målet är att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt redan om tio år.

Svenska regionala flygplatser (SRF) driver projektet Grön flygplats för att det ska vara möjligt att tanka fossilfritt flygbränsle och ladda elflygplan när tekniken utvecklats.

Transportföretagens Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, ser det som realistiskt:

– Vi når våra fossilfria mål och vi gör det tillsammans, baserat på en transportpolitik och utsläppsnegativ politik med kreativa incitamentslösningar.

I grannlandet Norge är planen att allt inrikesflyg ska vara elektrifierat år 2040.

I Sverige finns inget övergripande elflygsmål än. Men intresset är stort. Nyligen föreslogs att Visby kan bli landets första destination med eldrivna passagerarflygplan i reguljär trafik.

– Elflyg till Gotland och många andra städer ute i regioner kommer att bli av. Vi hoppas det blir runt 2025–2026. Även här måste vi satsa rätt. Ingenjörerna jag pratar med säger att tiden det tar är helt avhängigt resurserna som vi investerar. Åter, det handlar om att stötta oss och ge oss rätt styrmedel och incitament.

Förväntad ökning

Globalt har flygresandet ökat kraftigt, framför allt sedan början av 1990-talet. Den internationella flygorganisationen IATA räknar med att ökningen kommer att fortsätta, från dagens drygt 4 miljarder passagerarresor per år till 7,8 miljarder år 2036.

Fredrik Kämpfe är övertygad om att ökningen kommer att fortsätta.

– Befolkningen ökar och fler får det bättre.

Men inrikesflyget i Sverige följer inte trenden utan backar. Det innebär att arbetstillfällen är hotade, både direkt inom flyget och indirekt framför allt ute i regionerna.

Antalet inrikesresenärer minskade med 5 procent i september i år jämfört med samma månad förra året, visar siffror från Swedavias tio flygplatser.

– Jag skulle gärna se att regeringen ställde sig bakom flyget mer. Både för att försvara tillgängligheten och för att snabba på omställningen som måste ske, säger Fredrik Kämpfe.

– Med Sveriges geografi och avstånd kommer det alltid att finnas ett stort behov av flygförbindelser, även inrikes. Det går inte att trolla bort med politiska argument.

Pålagor slår hårt

Transports förtroendevalda, verksamma på mindre regionala flygplatser, har flera gånger slagit larm om hur ökade pålagor slår hårt mot icke-statliga flygplatser och hela deras omland.

Redan innan flygskatten infördes förra året lovade regeringspartierna och Vänsterpartiet att en särskild pott skulle öronmärkas: en kompensation till flygplatser i Norrland och på Gotland.

– Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka. Det är jätteviktigt för oss på de regionala flygplatserna. Här finns det oftast inga alternativ till flyget, sa Carl-Bertil Essebro, Transports man på Lycksele flygplats, i somras.

Då blev det klart att Trafikverket ska utreda vilka flygplatser som kan komma ifråga för kompensation. Det krävs dock att flygplatserna kan bevisa att flygskatten har betytt ett ökat driftunderskott. Vilket inte är helt enkelt att separera från förluster av andra orsaker, enligt Transports förtroendeman Björn Grönlund på flygplatsen i Vilhelmina. Liksom Lycksele har den drabbats hårt av den tidigare operatören Nextjets konkurs förra året.

Under hösten gick Björn Grönlund, tillsammans med tre andra fackligt förtroendevalda från Transports flygavdelning, ut och krävde en tydlig och sammanhållen flygstrategi för att hela Sverige ska leva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Snabbkoll
Snabbkoll: Motioner

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Kultur
Svordomar. Illustration: Mattias Käll. Kristy Beers Fägersten. Foto: Anna Hartvig / Södertörns högskola

Hon vill ge svordomen upprättelse

Kraftuttryck. Ett litet ”jävlar” kan vara tricket om du vill ha en vän. Det funkar också mot smärtan om du råkar tappa domkraften på tån. Lingvisten Kristy Beers Fägersten vet massor om konstruktivt svärande, och hon vill gärna ge svordomen upprättelse. Vi behöver den.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sommarsverige
Köerna ringlade långa i väntan på att Vildmarksvägen ska öppna.

Vackraste vägen

Stekenjokk. Björkskogen blir glesare och snölegorna allt större. Framme vid bommen är det kalfjäll. En kilometerlång karavan av husbilar, husvagnar och motorcyklister köar. Om en timme öppnar Sveriges kanske vackraste väg.

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.