Avtalsrörelsen flyget
Avtalsrörelsen: Flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Det nya lönesystemet är prio ett, vi har jobbat med det i tre år, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren, ansvarig för centrala förhandlingar inom flyget.

Många ser det nuvarande systemet, med tariffer, som föråldrat. Till skillnad från andra grupper inom Transport har de flyganställda med riksavtal löner som avviker i relativt hög grad från tarifflönen. De senaste avtalens löneökningar har också räknats upp utifrån den faktiska lönen, inte tariffen.

Men nu väntar en total omgörning, för att tala klarspråk. Vilket också avtalstexterna ska göra 2020.

– Båda parter vill förändra systemet och vi har kommit långt, säger Per-Olof Norgren.

Mer tid på sig

Under november innebar det bland annat två avtalsgruppsmöten. En fördel i sammanhanget är att flygförhandlarna har mer tid på sig. Riksavtalen, som majoriteten av de flyganställda har, löper ut först i september nästa år. Tanken är att Transports medlemmar ska få en bättre löneutveckling än de senaste åren, framhåller Per-Olof Norgren, men avvaktar också LO-samordningen.

LO-styrelsen la den 4 november fram kraven utifrån vad industrifackens vill ha: 3 procents löneökning och ettåriga avtal. Transports förbundsråd ska inom kort ta ställning till om man ställer sig bakom kravet och fortsätter avtalsrörelsen inom samordningen. Mycket talar för det. Förbundsordförande Tommy Wreeth sa direkt att det är ”en väldigt realistisk nivå som ligger mycket väl i linje med vad Konjunkturinstitutet och Riksbanken har sagt.”

– Tanken är att medlemmarna ska få en bättre löneutveckling. Lönen i dag ligger ju alldeles för lågt i allas ögon, så är det ju. Man får ändå utgå från grundlönen, säger Per-Olof Norgren, Transports centrale flygförhandlare.

Hur mycket den ligger på är omöjligt att säga, enligt honom – det skiljer sig kraftigt mellan olika arbetsplatser och grupper av anställda.

Klart är däremot att arbetsgivarsidan gått ut med att 3 procent är för mycket. ”Alldeles för högt”, enligt Anders Weihe, förhandlingschef för Teknikföretagen, industrifackens motpart.

Förhandlingschefen hos Svenska Flygbranschen, Torbjörn Granevärn, avstår däremot från att kommentera lönekraven i nuläget. Han sitter också med i den grupp som arbetat med ett nytt lönesystem.

Tre prioriterade frågor

Viktor Andersson
Viktor Andersson.

Viktor Andersson vikarierar som ordförande för flygavdelningen. Han tar upp de tre frågor som medlemmarna svarat är viktigast att driva, och som förtroendevalda sammanställt. Det är lön, arbetstidsförkortning och semester.

– När det handlar om lön vill man väl alltid ha mer än vi får, men vi får se var det landar med märket. Nu hoppas vi att vi får till ett nytt lönesystem.

Arbetstidsförkortning är något som Viktor Andersson gärna ser att facket driver:

– Att så många tar upp det är inte så konstigt med tanke på de tider många av oss har, och hur tungt arbetet är. Det handlar om mer tid för återhämtning och fritid.

Han tillägger att det för andra grupper inom flyget, som mekaniker som ofta har fasta arbetstider dagtid, kan vara mer intressant att växla in arbetstidsförkortning i lön.

– Enkätsvaren visar också att många tycker att det är viktigt med mer ledighet, det kan vara längre sommarsemester.

De båda riksavtalen för anställda inom civilflyg respektive fraktflyg ska få ny, modern avtalstext.

Arbetar gemensamt

Svenska Transportarbetareförbundet och Svenska Flygbranschen arbetar gemensamt med att förenkla och modernisera skrivningarna. Arbetet med att se över texterna pågår för närvarande i en partsgemensam grupp.

I nuvarande avtal, som löper ut den sista september nästa år, hänger äldre reglementen med. Exempelvis om flyttning: ”Här jämte må i förekommande fall resekostnadsersättning utgå för den flyttandes hustru eller sammanboende och barn.”

Avtalen från och med 2020 kommer att få texter som är enklare, lättare att förstå och könsneutrala.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Transportarbetarens logga

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.