Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.
Avtal 2025

Flygstrejken avblåst

Kabinavtalet. Det blir ingen kabinstrejk. För första gången någonsin har Transport och Svenska Flygbranschen tecknat ett preliminärt centralt kollektivavtal. Nu inleds förhandlingar om de lokala avtalen.

Det nya preliminära avtalet gäller från och med 1 maj 2025 till och med den 18 juni 2025. Avtalet är det första Transport tecknar för kabinpersonalen, efter att organisationsrätten tagits över från Unionen.

Under tiden fram till 18 juni 2025 är planen att de lokala klubbarna ska förhandla fram företagsspecifika uppgörelser. Det är i de lokala företagsbilagorna mycket av arbetsvillkoren för kabinpersonalen ligger.

I tidigare avtalsrörelser har de företagsspecifika uppgörelserna förhandlats efter att det centrala avtalet undertecknats. I praktiken har det inneburit att stora delar av arbetsvillkoren förhandlats fram av facket under fredsplikt. Men det är slut på det nu.

– Det svåraste att lösa var ett förhandlingssystem för de lokala företagsbilagorna. Där satt det väldigt hårt åt, och det är därför den centrala överenskommelsen benämns som preliminär till den 18 juni, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Det gör att förhandlingar om lokala uppgörelser sparkar i gång redan några dagar efter att det centrala avtalet tecknats. Transport och Svenska Flygbranschen kommer att vara med och stötta upp lokala klubbar och bolag.

– Vi är överens med motparten om att prioritera de lokala förhandlingarna från båda sidor om så behövs. Det finns en reglering av de lokala förhandlingarna som innebär möjlighet att begära centralt biträde och i slutändan även medling, säger Tommy Wreeth.

Andra nyheter i det nya centrala kollektivavtalet är möjligheten att tillgodoräkna sig branschvana vid byte av arbetsgivare och en begränsning på 47,5 timmars planerad flygtid, per rullande sju dagar. Två av de högst prioriterade kraven från avtalsdelegationen.

– Vi har inte gjort några eftergifter alls till motparten, men vi fick släppa kraven på låglönesatsningar och rätten till en ledig helg per fyra veckor den här gången, säger Tommy Wreeth.

Hur tar ni vidare kravet med mer helgvila?

– Vi kommer att driva den frågan i de lokala förhandlingarna och återkommer säkerligen med kravet i riksavtalet 2027.

Vad tycker du om utfallet av förhandlingarna?

– Utfallet är relativt bra, helt nöjd är man väl aldrig. Vår delegation var beredd att acceptera det som låg på bordet. Är de hyfsat nöjda så är jag och förbundet hyfsat nöjda, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.