I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra. Foto: Lilly Hallberg
Close
I tvåan på transportprogrammet på gymnasiet i Varberg går fler tjejer än killar. Både Maja, Jensine, Emma och läraren Tony tycker att utbildningen på skolan fungerar mycket bra.
Close

Fler tjejer vill köra tungt

Utbildning. Gymnasiets fordons- och transportprogram är eftersökt. Och andelen tjejer som söker är rekordhögt. På landets transportutbildningar är var tredje elev i dag en tjej.

Trenden är tydlig: Lastbilschaufför är inte längre ett yrke för bara det ena könet. Det visar de årliga skolledarrapporterna från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), branschens partsgemensamma intresseorganisation.

Andelen tjejer som går fordonsprogrammet har aldrig varit så högt som nu, visar Tya:s senaste rapport.

– Det är en mycket glädjande utveckling i en bransch där efterfrågan på kompetent arbetskraft fortsatt är väldigt hög, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya.

– Jag tycker att det visar att branschen lyckats kommunicera yrkets bredd till hela målgruppen, men också hur viktigt det är med förebilder. Fler tjejer i yrket gör att fler vågar söka.

Mer än var tredje elev

Enligt Tya:s skolledarrapport för läsåret 2021/2022 är antalet tjejer i dag 700 av totalt 2 114 elever i årskurs 2; alltså mer än var tredje elev. Hela 34 av de 92 tillfrågade skolorna redovisar att de har minst 40 procent kvinnliga elever i årskurs 2. Tre skolor i Motala, Köping och Sandviken redovisade över 70 procent kvinnliga elever.

Och behovet av lastbilschaufförer är fortfarande skriande stort, något som alla parter är eniga om. Enligt Tya:s beräkningar behövs 50 000 nya lastbilschaufförer till Sveriges åkerier inom den kommande tioårsperioden, på grund av stora pensionsavgångar.

På Elmias Vägtransportfokus möttes i somras transportelever, fack, politiker och lärare för att diskutera hur kompetensen ska säkras.

– Vi är överens om hur man ska attrahera folk till yrket, det är styrkan i det här.

Tvätta bort machostämpel

Politiskt finns det nog möjligheter, det gäller att se till att det blir verkstad också. Machostämpel kan bli lite problem, det som fortfarande finns hos en svans i åkeribranschen. Det gäller att tvätta bort den stämpeln, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth på seminariet ”Vägen till Transportbranschen”.

Nu ser det ut som att utvecklingen går åt rätt håll. Tya driver samtidigt på för att fler intresserade ska få möjlighet att gå en högkvalitativ transportutbildning på gymnasiet, en jämförelsevis dyr utbildning för kommunerna.

Antalet platser på fordons- och transportprogrammet vid landets gymnasieskolor har också nästan fördubblats de senaste sju åren. Antalet antagna till läsåret 2021/2022 var 3 009, att jämföra med läsåret 2015/2016: 1 623 antagna.

Och chansen att få en anställning som lastbilschaufför efter utbildningen är mycket goda. Av dem som tog studenten förra året hade över 80 procent jobb direkt efter sin examen från transportprogrammet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.