Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Transports arbetslöshetskassa har klarat det gångna året jämförelsevis bra, trots extrema förhållanden orsakade av pandemin. För arbetslösa medlemmar ligger väntetiden på 4–5 veckor, i median.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det är inte längre väntetid än vi hade före pandemin, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

För andra a-kassor är situationen alarmerande. Både rekordökning av arbetslösheten och antalet medlemmar har lett till långa handläggningstider. Arbetslösa anslutna till Alfa-kassan får i dagsläget räkna med 20 veckors väntan på ersättning. Andra halvåret 2020 var det ännu värre. Redan i höstas var det därför aktuellt att andra a-kassor skulle hjälpa till med Alfa-kassans handläggning.

Nu har Transports a-kassa blivit uppmanad att hjälpa till med handläggningen, både av regeringen och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringar. Arbetsmarknadsdepartementet kräver att landets samtliga 24 a-kassor gemensamt hjälper Alfa-kassan, och att det görs snart.

För att klara det kommer Transports a-kassa att under en tid anställa fler: två visstidsanställda till Jönköpingskontoret och ytterligare tio handläggare via det så kallade a-kassestödet. Det senare söks genom organisationen Sveriges a-kassor.

Finns det inte risk att medlemmar i Transports a-kassa drabbas?

– Jo. Nästa vecka, på tisdag och onsdag, kommer vi stänga vår telefoni för att i stället hjälpa Alfa-kassans medlemmar. Och också för att jobba ikapp med handläggningen för egen del, säger Daniel Olsson.

Transports a-kassa hänvisar medlemmar till Mina sidor under de här dagarna, den 2 och den 3 mars. En extern telefonist kommer att ta emot samtal på förmiddagarna, för att allmänna handlingar ska kunna lämnas ut som lagen kräver.

Förstärkningen på Transports a-kassa är i första hand tänkt att vara under ett halvår, med start i april.

– Personalrekryteringen öppnar också upp för mer telefontid, och att vi blir mer tillgängliga igen, säger Daniel Olsson.

Transports a-kassa har på grund av pandemin nu begränsade telefontider under förmiddagarna. Det för att kunna prioritera handläggningen.

Fler medlemmar

Förra året skedde en mycket kraftig medlemsökning, framför allt under perioden mars–maj. Totalt var nettoökningen nära 8 000 personer. I december 2019 hade Transports a-kassa 89 591 medlemmar, vid utgången av 2020 var antalet medlemmar uppe i 97 583 personer.

Daniel Olsson på Transports a-kassa räknar med att antalet medlemmar fortsätter att öka, men i betydligt långsammare takt än förra året. En anledning till den kraftiga ökningen är de tillfälliga regler regeringen införde för att lindra konsekvenserna av pandemin. Reglerna gjorde det lättare att få a-kassa, och ersättningsnivåerna höjdes. Under perioden april–december räknades varje medlemsmånad som fyra månader, vilket betyder rätt till ersättning efter bara tre månader i stället för tolv.

Totalt blev 270 000 personer medlemmar i någon a-kassa under 2020, i någon av kassorna i organisationen Sveriges a-kassor. I januari var drygt 3,9 miljoner svenskar medlemmar i a-kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Transportarbetarens logga

AV: Arbetslivskriminalitet växande samhällsproblem

A-krim. Arbetsmiljöverket stärker arbetet mot kriminalitet i arbetslivet. Myndigheten förutspår att problemen med kriminella aktörer kommer att öka ytterligare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.