Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.
Close
Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar (arkivbild).
Close

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

– Det är brutalt. Det blir inte så mycket kvar utan känns som ett sista steg före att helt ta bort distributionen. Jag har svårt att se hur det skulle gå att vända, inget kommer ju att vara kvar – arbetsplatserna läggs ned, det kommer inte att finnas några lokaler eller annat att återgå till, säger Daniel Hilmér, ordförande för Transports avdelning 55 Bohuslän/Dalsland.

Chockartat

Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg
Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg

Också Daniel Hilmér upplevde det som chockartat när Västsvensk Tidningsdistribution (VTD), ett företag inom Stampenkoncernen, informerade om beslutade konsekvenser av minskad utgivning för två lokaltidningar i regionen.

Det kommer framöver bara bli arbete tre dagar i veckan och all utdelning kommer att utgå från Uddevalla när VTD:s filialsystem i Bohuslän försvinner. Av dagens 60 tjänster beräknas bara 20 bli kvar.

– Jag reagerade som personalen. Och det är ju inte så att de inte är medvetna om att antalet prenumeranter på papperstidningar minskar, säger Daniel Hilmér.

– Ska något positivt sägas är det att beskedet kom i rätt god tid. Det ökar chansen att hitta något nytt. Men det är en klen tröst.

Minskar utgivning

Den 1 oktober upphör Strömstads Tidning helt att komma ut som papperstidning. Bohusläningen halverar samtidigt utgivningen, från sex till tre dagar i veckan. Planerna blev offentliga i slutet av mars.

Stampen Media motiverar minskningen i utgivningstakt med förändringar i folks användning av medier. Allt färre har en prenumererad morgontidning, och bolaget ”fortsätter sin digitala resa”. Men förändringen motiveras också av kraftigt ökade kostnader för papper och distribution:

– Majoriteten av våra läsare tar i dag del av vår journalistik digitalt och den siffran stiger för varje år. Samtidigt går kostnaden för att dela ut tidningen upp för de som har papperstidningen när det är färre printprenumeranter att sprida distributionskostnaderna på, säger Johan Hansson, vd Stampen Media, i ett pressmeddelande.

Diskussioner med arbetsgivaren

När beslutet för de båda Bohustidningarnas framtid kom fanns hoppet att fortsätta ha distribution sex dagar i veckan, för att tidningsbuden skulle kunna dela ut paket och annat de dagar tidningen inte kommer att komma ut. Facket har efter haft diskussioner med arbetsgivaren efter beskedet om minskning i utgivningstakt.

– Det är självklart svårt för alla som riskerar jobbet, men ytterligare en tragedi är att många riskerar att utvisas om de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd, säger Daniel Hilmér.

Så gott som samtliga tidningsbud har i dag deltidstjänster. För arbetstillstånd krävs arbete i den omfattning som ger en månadsinkomst på minst 13 000 kronor. För samtliga tidningsbud är frågan om det går att leva på lönen om sysselsättningsgraden dras ned.

Avveckling

Men i höst blir det alltså i stället i hög grad avveckling också av distributionsbolagets verksamhet i Bohuslän. De anställda har fått information om nedläggning av sina arbetsplatser. I början av maj är förhandlingstid avsatt.

Daniel Hilmér på Transports Uddevallaavdelning beklagar att Stampen inte gått ut med någon information om den stora omläggningen i sina egna tidningar:

– Ska en hel yrkeskår försvinna utan att de skriver om det? Det stör mig, men det var likadant vid omläggningen 2017–2018, ingen av tidningarna skrev. För de som prenumererar är det ju också relevant information, säger han och fortsätter:

– Vi har medlemmar som jobbat i 40 år som tidningsbud. Det vore väl värt ett reportage i Bohusläningen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 maj, 2023

    Det borde inte vara någon överraskning att tidningsbuden kommer att försvinna som yrkesgrupp då digitaliseringen är särskilt bra för de som vill läsa nyheter digitalt och uppdaterade istället för att "gamla" nyheter skall tryckas i en tidning och sedan fysiskt delas ut till kunderna.Det är även väldigt bra för miljön och trafiksäkerheten med digitala tidningar istället för papperstidningar utan transporter till tryckerier med råmaterial och sedan slippa transporter av papperstidningar ut till prenumeranterna.Det är även bra för de som behöver ha större text då det går att förstora texten på datorn.Det är bara att gilla läget och söka sig till arbetsgivare med arbetsuppgifter som behöver ha personal som inte kan tas över av det digitala t.ex i förskolan, restauranger, lokalvård, sophämtning med mera.Det gäller som individ att hela tiden se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden genom att vara välutbildade och genomgå vidareutbildningar eller omskola sig till de arbetena där det behövs arbetskraft.Den tiden när man kunde sluta grundskolan och sedan arbeta på en och samma arbetsplats livet ut är antagligen förbi då tempot på förändringen i samhället och på arbetsmarknaden går allt snabbare.

Lästips:

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Porträttbild på leende 91-årig, gråhårig man med vit skjorta

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.