Close
Gösta Bågenholm kommer att prata om sjömansliv om han röstas fram som värd för P1:s program Sommar. Och om drömmar, längtan, om tidsandan och om oro för olyckor och död till sjöss. Här framför Eric Lundgrens motiv med Göteborgs hamn.
Close

Färgstark Transportare kan ta plats i P1:s Sommar

Fackligt. Sjöfartshistoria, fredskamp och uppväxten ombord på en båt. Nu tävlar Transportmedlemen Gösta Bågenholm om en plats som sommarpratare i radio.

Gösta Bågenholm är vice ordförande i pensionärssektion i Transports Göteborgsavdelning 3. Nyligen blev han utvald som en av åtta kandidater som kan bli värd för Sveriges Radio:s program ”Lyssnarnas sommar”.

– Programledaren ringde förra torsdagen, jag blev jätteglad, de hade fått 400 bidrag. Idén fick jag när jag hörde på radion att de sökte sommarpratare. Andra gången jag hörde efterlysningen tänkte jag ”kanske det ”och började fila och träna på mitt egobefläckade bidrag, säger Gösta Bågenholm.

Han är närmast född ombord på en båt. Så snart hans mamma skrivits ut från förlossningsavdelningen i Göteborg packades han ner i en korg och likt Bibelns Moses sjösattes den lille Gösta i korgen, inte på Nilen men väl ombord på Göta kanal-ångaren Sigurd av Lidköping.

– Där var pappa kapten, mamma var kocka. Ombord på en båt tillbringade jag och min syster alla våra förskoleår. På kvällarna sjöng mamma sånger som hon samlat i handskrivna visböcker. Hon läste också ofta högt, säger Gösta Bågenholm.
– Det är de sångerna, den stämningen, som jag vill dela med mig av – om längtan, om hamnar och om drömmar. Och om tidsandan, om döden på arbetsplatsen. Sjömanslivet var mycket farligt.

Under de första 18 efterkrigsåren sjönk 277 svenska lastfartyg. Orsakerna var skilda; nedisning, felnavigering, att fartygen gick på minor som blivit kvar från två världskrig. Gösta Bågenholm framhåller också den dåvarande, bristfälliga utbildningen av sjöbefäl som en orsak.

– Det har blivit mycket bättre, många av fartygen som då sjönk gjorde det inte i första hand för att de var dåliga utan för att de gick ut i för hårt väder, säger Gösta Bågenholm.
Han nämner också att rykten om att Sovjet kapade fartyg på Östersjön drabbade det ordinarie säkerhetsarbetet. Om Gösta Bågenholm blir sommarvärd kommer han i sitt program att ta upp några exempel på förlisningar som under kalla kriget gav upphov till sådana rykten om ryska och polska kapningar.

Bland annat fartyget Kinnekulle som vårvintern 1948 nedisat upptäcktes utanför danska kusten, ett spökskepp utan spår av den svenska besättningen.

– Efterlevande hoppades länge att besättningen tagits till fånga och fängslats i Sovjet. Pappa var med om att bärga båten till Helsingborg och ryktena om vad som hänt levde sedan länge vidare, inte minst bland Vänersjömän.
Gösta Bågenholm har i stort varit såväl hemmastaden Göteborg som sjön trogen i alla år, bortsett från nio år på Volvo i Torslanda. Från jungman på kanalbåt till befälhavare på lastfartyg, som främst trafikerade Östersjön, och tillbaka till Göta kanal. Han har även varit styrman på skolfartyg som seglat i Atlanten och Medelhavet.

– Först var jag med min pappa, jag trivdes med det. Det är ju långt ifrån alla söner som gör… Efter att han dog arbetade jag med fiske ett tag men längtade tillbaka ut till sjöss. Jag tog skepparexamen och utbildade mig för att kunna försörja mig som styrman och senare kapten.

Tidigare har Gösta Bågenholm aldrig arbetat med radio men skrivit har han gjort under många år. Han har också doktorerat i arkeologi och skrivit flera böcker, bland annat om den medeltida sandindustrin på Kinnekulle, ”Sjö-Lexikon” och ”Ett medeltida sjölexikon från Island” med gamla sjötermer översatta och tolkade.

– Jag gick i land 2011 och tänkte vila mitt otium, men väcktes ur vilan för att dra en lans för fred, säger Gösta, som är aktiv i nätverket Fredsam Göteborg, som arbetar för nedrustning och mänskliga rättigheter.

I samband med att Gösta Bågenholm gick i land – och i pension – bytte han fackförbund från Seko-Sjöfart till Transport. Tillsammans med en kamrat, Sven Olof Larsson, drog han igång en pensionärssektion i Göteborgsavdelningen. Kamraten hade varit buss- och lastbilschaufför, men båda hade tidigare seglat tillsammans, skrivit ihop och arbetat med fackliga frågor.

Det är lyssnarna som avgör vem som blir sommarvärd och får sommarprata i radio den 17 juli.  Fram till och med söndag den 26 maj pågår omröstningen via Sveriges Radios hemsida.
Det går också att lyssna på inledningen på Gösta och de andra sju kandidaternas bidrag hos SR: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=7204555

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Stern:
    30 november, 2020

    Mycket intressant och välskrivet reportage!

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.