På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close
På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.
Close

”Ohållbart för färdtjänstförarna”

Färdtjänst. Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.

Chauffören vill inte framträda med namn, av rädsla för att taxibolaget hon arbetar för ska förlora köruppdragen vid Skånetrafikens nästa upphandling av färdtjänst- och sjukresor.

– Det är inte min arbetsgivare jag vänder mig emot. Chefen är jättebra och försöker prata med Skånetrafiken, men han kommer ingen vart.

Vi kan kalla henne Sofia. Hon säger att hon får körningarna så sent att hon har svårt att undvika många mil av tombilskörning. Dåligt för miljön som Skånetrafiken säger sig värna om, påpekar hon.

– Men nekar vi en körning får arbetsgivaren betala vite.

Piska chaufförerna

Vite är trafikhuvudmannens ”affärsidé” för att piska chaufförerna, menar Sofia. Hon berättar om kollegan som ifrågasatte hämtning av en kund klockan 10 och en annan, på annan adress, samma tid.

– Skånetrafiken svarade: Ni chaufförer blev så bortskämda under pandemin när ni bara behövde köra en person. Vi är inte din arbetsgivare. Prata med din arbetsgivare!

Sofia ringde trafikledningen och bad om tio minuters paus för att hinna tanka. Då blev svaret, enligt Sofia: Tanka och äta får du göra mellan körningarna.

– Inte så lätt när Skånetrafiken tvingar oss att köra på gas och tankställena är få. Kontaktar jag Skånetrafiken för att flytta en körning långt bort kan de svara att det inte finns några andra bilar. Men tar jag en skärmdump och skickar till chefen som kontaktar trafikledningen finns det visst bilar.

Svårt få ledigt

En annan chaufför, som också vill vara anonym, kör i Malmöområdet. Vi kallar honom Saied. Han tycker att svårigheten att få ledigt är det största problemet.

– Skånetrafiken har infört en ny regel som innebär att jag måste ta en hel dag ledigt, semester eller obetalt, om jag behöver gå till tandläkare eller läkare. Går jag ifrån jobbet får min arbetsgivare betala vite. 1 000 kronor för varje timme jag är borta. Men vi har inte så bra lön att vi kan ta ledigt.

Saied säger att Skånetrafiken hela tiden kommer med nya regler, att förarna behandlas som robotar.

– Den senaste regeln var droppen. Jag söker andra jobb, fast jag tycker om att hjälpa människor.

En färsk rapport från Arbetsmiljöverket visar att utrikes födda upplever sig ha sämre arbetsmiljö än inrikes födda. Saied tycker att Skånetrafiken utnyttjar att många förare inte talar så bra svenska och därför inte protesterar.

– Vi ska bara hålla käft och köra!

Äter medan hon kör

Ytterligare en förare kallar vi Ali. Han har ledsnat och tänker börja plugga.

– Skånetrafiken bara kastar ut turerna, utan att tänka.

Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster
Transports Anders Palmqvist efterlyser beställaransvar. Foto: Justina Öster

30 minuters lunch och tid att värma mat får varken Saied eller Ali. Oftast bara 15–20 minuter eftersom körningen före lunch läggs för sent och turen efter lunch för tidigt. Sofia äter medan hon kör.

– Min hjärna fungerar inte när jag kommer hem på kvällen. Vi jobbar 50 timmar i veckan och andra 40, fast de får lunch och rast, säger Ali.

Kisspaus då? Ibland hinner Sofia inte på toa och får köra ”med rumpan bar” i byxorna.

Anders Palmqvist är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

– Skånetrafiken bombar chaufförerna med körningar fast invänder någon säger de: Det får du ta med din arbetsgivare. Men arbetsgivaren lägger ju inte ut körningarna så hur ska de kunna planera raster? Skånetrafiken måste ta hänsyn till att förarna behöver ta rast.

Vitessystemet skuldbelägger chaufförerna, anser Anders Palmqvist:

– Men det är inte deras ansvar att undvika vite. Boven är upphandlingssystemet där billigast anbud vinner. Det drabbar förarna.

Brist på fordon efter pandemin

Färdtjänst. Carina Zachau (M) är ordförande i kollektivtrafiknämnden som styr över Skånetrafikens färdtjänst- och sjukresor. Hon har inte hört talas om den negativa attityden mot chaufförerna och svarar att hon kommer att ta upp frågan.

Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken
Carina Zachau (M). Foto: Skånetrafiken

– Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna.

En chaufför uttrycker det: Vi ska bara hålla käften och köra!

– Det är inte acceptabelt, trafikledning och chaufförer måste ha förståelse för varandras situation. De behöver bemöta varandra med ömsesidig respekt.

Stressen och problemen att hinna ta rast och gå på toa bollar Carina Zachau, precis som trafikledningen, tillbaka till taxibolagen.

Men det är inte arbetsgivarna som lägger ut körningarna på chaufförerna?

– Jag är inte så insatt i hur man hanterar det med förarna men vi har möjlighet att ta upp olika frågor vid nya upphandlingar och gör regelbundna uppföljningar av avtalen, säger Carina Zachau.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anwer Alhashimi:
    28 januari, 2024

    hej ja den är bra men om du vill mer information så ni kan kontakta mig jag oxå färdtjänstförara.

  2. Pelle Axner:
    17 oktober, 2023

    Som vanligt så svär de ansvariga sig fria.. Skamligt!

  3. Elisabeth Henriksson:
    9 oktober, 2023

     "Vi har ett tufft läge efter pandemin. Sjukresorna ökar och vi har för få fordon, så det kan vara svårt att rucka på tider för att hantera önskemål från chaufförerna."
    Jag har kört i 15 år och det har alltid varit såhär. De försöker alltid skylla på något, nu är det pandemin som får bära skulden för deras planering.

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.