Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

I Europa finns en våg av fackförbund som tar strid mot plattformsföretagens ovilja att se sig som arbetsgivare. Allt oftare får de rätt, visar de tre fall som Europafacket nu lyfter fram.

Den största framgången är kanske utslaget i den spanska domstolen i Barcelona. Rätten fann att regionens 750 cykelbud i det internationella plattformsföretaget Deliveroo skulle betraktas som arbetstagare.

Konsekvensen för företaget blev en skuld för sociala avgifter. Bolaget måste betala in 1,3 miljoner euro, motsvarande 13 miljoner kronor, till staten.

Dessvärre kommer företaget överklaga domen. Frågan är om Deliveroo kan nå framgång, eftersom domen hänvisar till flera liknande domar och även utslag i Spaniens högsta domstol.

– Domen är mycket användbar för oss. Vi har nu en starkare strategi när vi fortsätter samtalen med våra motparter för att få plattformsföretagens verksamhet reglerad, skriver det spanska facket UGT i ett uttalande.

Förbundet uppmanar företaget att följa domslutet och låta buden bli anställda samt betala de sociala avgifterna.

Deliveroo är också huvudperson i det italienska domstolsutslaget i Bologna. Domen säger att företagets algoritm Frank, som styr buduppdragen, diskriminerar bud som varit frånvarande av till exempel hälsoskäl.

Några dagar innan domen modifierade Deliveroo algoritmen. Domen gick ändå helt på den fackliga linjen och innebar bland annat ett skadestånd till den italienska centralorganisationen CGIL på 50 000 euro, motsvarande 500 000 kronor.

I det tredje fallet har en belgisk myndighet prövat villkoren för en förare som arbetar för Uber. Myndigheten kom fram till att arbetsvillkoren inte är förenliga med statusen som egenföretagare.

Beslutet innebär att både Uber och den belgiska organisationen för plattformsföretag, BPRA, anses vara arbetsgivare till föraren.

Organisationen United Freelancers har drivit fallet och hävdar att en egenföretagare måste själv kunna sätta sina priser, välja kunder, fakturera, utveckla relationen med sina kunder och organisera tjänsten efter sitt eget huvud.

Om Uber fortsätter att organisera tjänsten, fastställa priser och regler, och övervaka förarna måste de anses som anställda, anser United Freelancers.

Efter utslaget har Belgiens arbetsmarknadsminister Muriel Pénicaud tillsatt en översyn av statusen för plattformsföretagen i landet.

Europafacket ETUC vill däremot ha en lösning på EU-nivå.

– Dessvärre ger dessa beslut i domstolar och myndigheter bara rättvisa till individer eller små grupper. Företagen kan fortsätta utnyttja miljoner andra, säger Ludovic Voet på Europafacket i ett pressmeddelande.

Europafacket kräver åtgärder med målet att avskaffa vad ETUC kallar falska egenanställningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Cykelbud med Foodorauniform.

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Den 2 juni tecknades ett nytt kollektivavtal mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.