Transports avdelning 19 i Västerås.
Close
På plats utanför avdelningskontoret i Västerås: Monica Ryttersson, Jessika Karlsson, Mikael Löwdin, Tommy Wallin, Andreas Kedborn och Joakim Borg. (Handläggaren Thomas Grundell hade ingen möjlighet att vara med.)
Close
Månadens avdelning

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

– Vårt viktigaste mål just nu är att skapa facklig närvaro på arbetsplatserna. Alla ska få kunskap för att kunna ta strider för rättigheter och villkor. Det kanske låter som floskler… Men det handlar om fokus på verksamhet och aktivitet, om att inte låsa sig vid processer och protokoll, för att väcka intresset, säger avdelningsordförande Andreas Kedborn.

Han leder den här dagen utbildningen Startpunkten för tre medlemmar inne i mötesrummet, men tar en paus – ”tillbaka om tio minuter” – för att träffa medlemstidningen.

Överlag är schemat fullt för dem på kontoret. Ombudsman Joakim Borg försvinner för en kortare digital förhandling, ombudsmannakollegan Tommy Wallin tar emot en medlem på sitt rum – men hinner först visa en imponerande samling Legobyggen – och regionala skyddsombudet (RSO) Mikael Löwdin ska strax ut till en arbetsplats.

Men alla tar sig tid att prata när de riktiga uppdragen tillåter. Studieorganisatör Monica Ryttersson och Jessica Karlsson tar fram kaffemuggar. Båda är sedan årsskiftet inne på avdelningskontoret varannan onsdag och jobbar annars inom bevakning, men Monica har till skillnad från majoriteten här en annan bakgrund, och var tidigare administratör i bilbranschen. Båda trivs på Transportkontoret, stämningen är god.
– Ja, vi har högt i tak och är rätt prestigelösa, det är väl det det handlar om. Det är ingen idé att försöka dölja fel för varandra, säger regionala skyddsombudet Mikael Löwdin.

För närvarande håller avdelningen på att se över hantering av klubbarna ute på arbetsplatserna. Mikael Löwdin framhåller också han att det viktiga i sammanhanget är facklig aktivitet. Hellre börja med en fungerande verksamhet på plats, i arbetsplatsgrupper, än att avskräcka engagemang med en klubbs krav på formalia i form av kallelser, dagordningar och protokoll.

Avdelningen framhåller också lite annorlunda aktiviteter. Nye ungdomsansvarige, Fredrik Ridderström, planerar bland annat för flipperkväll. Och för fjärde gången arrangerar avdelning 19 en gokart-tävling för medlemmar; ”intresset har bara vuxit”. Att ett lag från förbundskontoret, med förbundsordförande, var med och tävlade förra året – mitt under avtalsrörelsen – ser de som verkligt positivt och talande för hur det fungerar i Transport. ”Fast de körde rätt dåligt och kom
bland de sista.”

Joakim Borg beskrivs som spindeln i avdelningsnätet. Han arbetar också partipolitiskt för Socialdemokraterna och var fjärde namn på Västmanlands S-lista till riksdagsvalet. Om något skulle hända de tre invalda måste han vara beredd och ta tjänstledigt från förbundet. Men det tror ”Jocke” inte blir aktuellt då det fungerar så bra för ledamöterna i riksdagen. Och kärnan i engagemanget är detsamma, oavsett:
– Det finaste man kan göra är att hjälpa andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.