Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius
Close
Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius är några av dem som såg till att få bättre villkor i senaste färdtjänstupphandlingen i region Örebro.
Close

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Inför valet har Transport valt att prioritera frågan om offentliga upphandlingar. I Örebro har Transportmedlemmar jobbat hårt med att få till bättre arbetsvillkor när det är dags för just det.

Bordet skakar till när Mikael Wahlberg släpper ner en bunt dokument. Det blir många papper när man jobbar med upphandlingsfrågor. Vid bordet sitter också färdtjänstföraren Thomas Stenius och Ragnar Malmquist, som nyligen lämnat samma bransch. De tre är några av dem som jobbat hårt med en upphandling av färdtjänst som just blivit klar.

Ragnar Malmquists engagemang för ett bättre jobb som färdtjänstförare började när han för snart sex år sedan kom in i branschen. Han blev chockad över dåliga löner och arbetsvillkor. Snart blev de en liten grupp som försökte påverka. Thomas Stenius är också engagerad efter ha jobbat nio år för tre olika åkerier.

– Thomas och jag sökte upp två politiker som är ordförande och vice ordförande i region Örebro. Det är tre år sedan. Där fick vi berätta om villkoren för förarna. Hur lönesituationen bara blir sämre och sämre. Jag tror att det har haft en betydelse för fortsättningen, säger Ragnar Malmquist.

Senare skrev de en artikel om sin verklighet i lokaltidningen Nerikes Allehanda.

– Eftersom vi vet att politiker ofta är upptagna så chansade vi inte. Vi skrev ut artikeln, körde ut och la den i deras brevlådor.

När Mikael Wahlberg valdes till regionalt skyddsombud 2016 fanns redan en grupp av färdtjänstförare som jobbade aktivt för att få bättre villkor.

– Lagen är glasklar. Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka de olyckor som sker och ha rutiner för att de inte ska inträffa igen. Men på många sätt är det upphandlarna som bestämmer arbetsvillkoren.

– Åkeriet och föraren vet ofta inte vilken person de ska hämta och vilka risker som kan finnas. Därför bestämde jag mig för att gå upp till länstrafiken och vända på myntet och lyssna på hur de jobbar innan jag berättade om vilka problem jag ser, säger Mikael Wahlberg.

Men där hade arbetet bara inletts. Transportarna öste på med åsikter och argument till upphandlarna. Kom med krav till den nya upphandlingen.

Sedan gick länstrafikens upphandling ut på remiss. Rent praktiskt innebär det att Transport fick tycka till en gång till.

– Det är inget normalt förfarande. Det var Västtrafik som började med det efter att Transport fick igenom det med bolaget, säger Ragnar Malmquist, som gärna ser att fler fackligt aktiva följer exemplet att jobba målinriktat med upphandlingar.

Sedan förra året gäller en ny upphandlingslag som gör att alla större upphandlingar av färdtjänst måste innehålla vissa krav. Exempelvis på lön som motsvarar kollektivavtal. Men i Örebro fick Transport också med andra saker. Som att företag som slarvar med lönespecifkationen eller ger fel semester åker på böter på 20 000 kronor. Dessutom krävdes alla de försäkringar som garanteras via kollektivavtalet.

– Det räcker inte att lita på en ny lag. De som gör upphandlingen kommer aldrig gå till pausrummet på jobbet och fråga hur det är. Vi måste gå till dem och berätta, säger Ragnar Malmquist.

Har det varit ett hårt arbete?

– Ja, väldigt, och tyvärr är det inte något som medlemmarna kan se. Men nu har vi fått till ett avtal som kanske kan lyfta hela branschen, säger Mikael Wahlberg.

Även om ni är nöjda. Vad mer hade ni velat få med?

– Om ett bolag förlorar upphandlingen borde personalen få följa med till det som vann i ett personalövertagande, säger Thomas Stenius.

– Och villkoren från det tidigare företaget ska också följa med då, fyller Ragnar Malmquist i.

Vad borde politikerna lova för att vinna färdtjänstförarnas förtroende?

– Vi vill inte vara så minutstyrda som vi är i dag, säger Thomas Stenius.

– Politikerna måste tänka och tänka jättemycket på vad de vill med Upphandlingssverige. Vill socialdemokrater och vänsterpolitiker verkligen att arbetsgivarmakten ska öka mer och mer? För det är resultatet av det sätt vi upphandlar på i dag, säger Ragnar Malmquist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Markus Edsbagge, Transportstyrelsen

Transportstyrelsen: Fusk ska inte löna sig

Trendtaxi. Upphandling av samhällstrafik är reglerad i lag. Men den säger inte att lägsta anbud måste vinna.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.