Magnus Eriksson och Emma Brodin
Close
Magnus Eriksson och Emma Brodin vill få in bra villkor i offentliga upphandlingar.
Close

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

– Jag har läst förslaget två gånger och tycker att det ser bra ut. Men jag skulle vilja få till något om de tunga brunnslocken. De kan väga uppemot 60 kilo, säger slamsugaren Magnus Eriksson, som sitter i Transports avdelningsstyrelse i Örebro. Han och avdelningsordföranden och renhållaren Emma Brodin träffas en fredag för att prata om krav inför slamupphandlingen.

En annan upphandling är redan klar. Den handlar om hämtning av hushållssopor, och vanns av Nordren. Ett företag som är nytt i Sverige och har startats av tidigare chefer på Reno Norden. Nordren var sena att skaffa kollektivavtal men nu är det klart.

– Gubbarna sa att ”vi rullar inte en meter utan avtal”. Företaget försökte också ge oss lägre premikomp men jag fick med mig alla på att kräva 7,50 i timmen, som vi haft innan. Då fick vi det, berättar Emma Brodin.

Magnus Eriksson och Emma Brodin säger att de möttes av viss skepsis när de först kontaktade kommunerna. Företrädde de ett av de företag som ville vinna en upphandling? Då förklarade transportarna att de var där för alla medlemmar, och att målet var att få så bra arbetsmiljö som möjligt. Sedan dess har kommunikationen varit bra.

– Det vi främst ville komma åt där var arbetstiderna. Vi har jobbat skift och måste vara klara för att nästa gubbe ska in i bilen. Det har många chaufförer sett som ett stort problem. Nu har vi fått till att de ska använda förarkort så att det går att kontrollera att alla tar raster, säger Emma Brodin.

Var det något ni inte fick med?

– Vi försökte få med personalövertagande men kommunerna vägrade. De sa att det inte går. Men nu vet vi att det går. Så vi ska försöka igen i slamupphandlingen, säger Emma Brodin och fortsätter:

– Hos oss blev alla erbjudna jobb i alla fall. Men det är otryggt att få söka om våra jobb vart femte år och vara provanställd i sex månader. Jag har jobbat i elva år för två olika arbetsgivare. Vissa har varit där i 30 år. Vi kan ju jobbet.

Och du slutar med jobbet i och med upphandlingen?

– Ja, för varje upphandling kommer nya krav från kommunerna. Vi ska alltid hämta till varje pris oavsett vilka förhållanden det är där ute. Det är som att de har köpt sig fria från allt ansvar genom att använda en entreprenör. Vi vill göra våra jobb, men ibland är det omöjligt.

Nu är det val snart. Vad vill ni att politikerna ska lösa i upphandlingsfrågan?

– Jag skulle vilja att kommunerna, som den tredje parten, tar lika mycket ansvar som arbetsgivaren för arbetsmiljön. Nu bollas problemen bara fram och tillbaka, säger Emma Brodin.

– Jag skulle vilja se lite längre avtalsperioder. De fordon vi använder är väldigt dyra att köpa in. För ett mindre företag är det svårt att räkna hem det när det är så korta avtal som fem år, säger Magnus Eriksson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Mynthögar. Foto: Shutterstock

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Transport larmar om mobbning på CSG

Bevakning. Utfrysning, förlöjligande och mobbning från chefer. Oklara rutiner, slarv med nycklar, brist på skyddsutrustning och trasiga personlarm. Transport larmar om en rad brister på bevakningsbolaget CSG i Örebro. Nu har Arbetsmiljöverket gjort en inspektion.

Helsingborgs hamn varslar 42 personer

Hamn. Minskad orderingång och olönsam lagerverksamhet är det som ligger bakom varslen i Helsingborgs hamn, enligt vd Bart Steijaert.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.