Facket vinner terräng bland kvinnliga väktare i Uganda

Vid varje bank, hotell, restaurang och större affär i östafrikanska Uganda finns minst en väktare utposterad. Påfallande många är kvinnor. I huvudstaden Kampala har också väktare och annan säkerhetspersonal börjat organisera sig fackligt.

– Vi har lyckat bra med att rekrytera säkerhetspersonal som medlemmar, säger ombudsman Atto Jane i det ugandiska transportfacket Amalgamated Transport and General Workers’ Union, ATGWU.

Atto Jane har själv en bakgrund som väktare. I drygt tio år har hon varit fackligt aktiv. År 2010 anställdes hon av ATGWU och blev ansvarig för förbundets säkerhetssektion.

Parallellt med att organisera säkerhetspersonal arbetade hon först en tid med förbundets HIV/AIDS-projekt, som främst riktar sig mot lastbilschaufförer.

Atto Jane började arbeta som väktare direkt efter skolan. Efter ett par år blev hon förman.

– Tio år inom säkerhetsbranschen var slitsamt. Idag stortrivs jag med att jobba fackligt även om du som organisatör i princip aldrig är ledig.

I Atto Janes arbete som organisatör ingår att informera om hur de anställda på arbetsplatserna kan förändra sin arbetssituation, vilka rättigheter de har, och varför de borde gå med i facket. Hon informerar också regelbundet om HIV/AIDS även till väktare.

Säkerhetspersonal är den medlemsgrupp i ATGWU som idag ökar snabbast. Samtidigt är anställningstryggheten liten och många i branschen är kontraktsanställda. Förbundet har tecknat kollektivavtal med sex större säkerhetsföretag i Uganda.

Idag organiserar ATGWU drygt 3 000 väktare.

– Samtidigt har vi förutsättningar att växa ytterligare, säger Atto Jane. Bara i Kampala finns det över 10 000 personer som arbetar inom säkerhetsområdet och som vi siktar på att organisera.

Av medlemmarna i branschen är ungefär 400 kvinnor. Löneläget är lågt och varierar mellan bolagen, förklarar Atto Jane. En vanlig grundlön är 50 dollar i månaden plus tillägg för obekväm arbetstid. I KK, det bolag som betalar bäst, är genomsnittslönen drygt 100 dollar i månaden.

Kan man klara sig på en månadslön på 50 dollar?

– Grundlönen räcker absolut inte till för att försörja en familj. Lönen är orsaken till att många väktare är ensamstående och unga, svarar Atto Jane.

Hon berättar att Arbetslösheten är skyhög i Uganda. Åtskilliga av medlemmarna har akademisk examen, men bristen på akademikerjobb gör att man tvingas söka sig till den lågavlönade väktarbranschen.

Hur är situationen för kvinnor på Ugandas arbetsmarknad?

– Helt klart kunde den vara betydligt bättre, anser Atto Jane. I Kampala måste båda makarna arbeta för att familjen ska klara sig. En ugandisk kvinna har exempelvis bara rätt till 60 dagars mödravårdsledighet med lön.

– Kvinnor tvingas därför börja arbeta när barnen är små trots att det knappt finns några daghem i Kampala. Det är vanligt att kvinnliga väktare arbetar på nätterna och att maken då passar barnen. Efter elva timmars nattjobb är det därefter kvinnan tur att ta hand om barnen när maken går till jobbet.

Enligt Atto Jane förekommer det sexuella trakasserier och det är något som ATGWU aktivt bekämpar:

– Många kvinnor anmäler inte trakasserier av rädsla för att avskedas. Från fackets sida uppmuntrar vi utsatta kvinnor att anmäla och vi ger aktivt stöd när trakasserier förekommer.

– De kvinnor som tar strid sparkas som regel inte längre. ATGWU tar kontakt med företagets ledning och kräver att de som trakasserar omplaceras. Min erfarenhet är att arbetsgivarna numera lyssnar på oss i dessa ärenden.

Varför började du engagera dig fackligt?

– Det var på grund av problem på min arbetsplats. Kvinnor som blev gravida nekades mödravårdsledighet och sparkades av företaget. När facket kom in ändrades detta. Jag såg vilken nytta facket gjorde. Dessutom fick jag fackligt stöd när företaget krävde att jag skulle vara ”stand by” 24 timmar om dygnet och försökte lura mig på min lön.

Atto Janes första lön var bara drygt en (1) dollar om dagen. När hon slutade hade hon omkring 120 dollar i månaden. Hon är gift och har två barn.

– I Uganda behövs det många fler fackligt aktiva kvinnor, avslutar Atto Jane. Kvinnor från olika förbund i vårt LO träffas dessutom regelbundet. Det är viktigt att utbyta erfarenheter och stötta varandra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.