Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

– Arbetstidsförkortning efterfrågas mer generellt, inte bara av dem som jobbar natt. Det är inte så konstigt om du har ett stressigt jobb och stressar även socialt. Vi har fått ett 24-timmarssamhälle och på vissa terminaler vill arbetarna hellre ha mer ledig tid än lönehöjning, särskilt de som jobbar mycket natt, säger avtalssekreterare Peter Winstén.

Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Han var tidigare hamnarbetare, jobbade både dag- och nattskift och vet hur påfrestande det är.

– Vetenskapliga studier visar att växlingen mellan dag och natt kan slita ännu mer än ständigt nattarbete.

Kalla handen

I senaste avtalsförhandlingen togs frågan upp av flygteknikerna som ville växla sitt semesterlönetillägg mot mer ledighet. Men arbetsgivarna i Svenska Flygbranschen gav kalla handen.

– Flyget var hårt drabbat av pandemin och arbetsgivarnas svarade att ”de lösningarna finns inte i huset”. Svenskt Näringslivs hus alltså.

Något svar på varför fick Transport inte.

Kommunal har däremot infört att anställda kan avstå semesterlönetillägg och få några extra semesterdagar i stället, berättar Winstén.

Återhämtning

Att tempot drivits upp i arbetslivet talar också för att människor behöver mer tid för återhämtning, resonerar Winstén.

– Men vi sitter inte här på förbundskontoret och formulerar avtalskrav. Vilka frågor som medlemmarna vill driva tas upp och diskuteras i avtalsråden för de olika avtalen.

Vad gör den som vill ha ett ord med i laget?

– Engagerar sig i sin lokalavdelning. Det är de som utser representanter till de olika avtalsråden.

Kan du tänka dig att lyfta kravet på kortare arbetstid för nattarbetare?

– På avtalsråden kan man alltid ta upp hur man gör på andra avtal och det är aldrig fel att titta på hur andra fackförbund gör. Högst personligen skulle jag prioritera tid och högre pensionsavsättningar eftersom jag kommit upp i åren, säger Peter Winstén.

Pensioner

Pensionstillskott var aktuellt i senaste avtalsrörelsen. Både tid och pensionsavsättningar kommer nog att diskuteras i nästa eftersom pensionsåldern nu höjs successivt, spår han.

– Flera kongresser har antagit att Transport ska verka för 30 timmars arbetsvecka och det lär komma upp igen vid nästa, 2022.

Samma höst är det dags för avtalsråden att samlas igen, förhoppningsvis fysiskt utan pandemi.

Ledig tid eller pengar är alltid en balansgång, konstaterar Peter Winstén.

– Många arbetare har inte så höga löner. Är pengarna slut vid månadsskiftet är varje extra krona viktig. Försök med minskad arbetstid och bibehållen lön har gjorts på bilföretaget Toyota. Det visade sig att arbetarna producerar lika mycket på sex som åtta timmar, säger han.

– Du orkar inte prestera hela tiden när tempot är högt.

Individuellt val

Winstén förordar ett system där anställda kan välja mellan tid och pengar. Att tillfredsställa alla, i olika faser av livet, med en enda lösning är svårt.

– Individuella val borde inte vara alltför besvärligt för arbetsgivare att införa, anser Peter Winstén.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

Förbundsordförande Tommy Wreeth jobbade förr som terminalarbetare.

– Metall har satsat långsiktigt på arbetstidsförkortning och avstått löneutrymme till det. Jag tror vi måste vara beredda att göra det också för att folk ska orka med både familjeliv och jobb i dagens tempo, säger han.

Kortare arbetstid

Arbetstidsförkortning togs upp vid terminalarnas senaste avtalsråd.

– Sedan gick det väldigt fort i de konkreta förhandlingarna. De kom ändå att handla mycket om pengar. Men jag förväntar mig att tid kommer att tas upp igen, även på fler avtal.

Ångrar du att Transport inte gjort som IF Metall och förhandlat fram 34 timmarsvecka?

– Det är en jättesvår fråga. Ordföranden bestämmer ju inte, varken jag eller tidigare. Ska vi börja korta ner arbetstiden så kommer vi att behöva ett par avtalsrörelser. Det lär knappast bli 34 timmars arbetstid i ett första steg, kanske kan vi lyckas med 38 först och sedan ta nästa steg. Men det skulle i så fall kosta i mindre löneökningar. Allt handlar om prioritering.

Komptiden i Transportavtalet är inte så stor, medger Wreeth. Ändå ökade den successivt i tre steg från 0,3 till 0,6 och till slut en minut för jobb mellan klockan 22 och 06.

”Gick på knäna”

Att mer ledighet inom flyget stötte på patrull hänvisar ordföranden till att ”flygbranschen gick på knäna”.

– Vi vet inte men kan alltid hoppas att läget är bättre nästa gång. Att växla semestertillägg mot mer ledig tid kostar egentligen inte arbetsgivaren någonting. Det är en win-win-situation. Arbetsgivaren får mer harmoni på arbetsplatsen och en bättre, mer utvilad personal, säger Tommy Wreeth.

Transportarbetaren har sökt paraplyorganisationen Transportföretagen, där Svenska Flygbranschen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund ingår, för att fråga om arbetsgivarnas inställning till mer ledig tid framför lönehöjning. Men avtalsansvariga Annika Nordin ”avböjer intervju” genom pressansvariga Håkan Filipsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart karlsson:
    16 oktober, 2021

    Jag tycker det tyvärr är lite dåligt av Transport att man ibland är i typ startgroparna med detta då man i Metall har haft 34 timmars arbetsvecka för nattarbetare i minst 25 år. Jag jobbade på Ericsson i Kumla i så mitten på 90-talet och redan då var det 34 timmars arbetsvecka.
    Vill också påpeka att vi som jobbade natt INTE hade lägre månadslön än dom som jobbade dag och 40 timmar. Det vi förlorade var bara lite ob så jag tycker det blir fel när ni säger att Metall har avstått lön för kortare arbetstid för nattarbetare.
    Mvh
    Lennart i reportaget

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.