EU-parlamentet röstade för fackliga rättigheter

De europeiska facken har länge slagits för att sociala hänsyn och fackliga rättigheter ska införas som en grundläggande princip i EU-ländernas samarbete. I en omröstning tog EU-parlamentet – oväntat – ett steg närmare en förändring. – Vi blev positivt överraskade, säger EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S).

– Vi hade inte vågat hoppas på att förslaget om ett socialt protokoll skulle röstas igenom i ett parlament med konservativ majoritet.

Medlemsländernas samarbete inom unionen utgår från en rad olika fördrag, som bland annat talar om vad EU får besluta om och hur det ska gå till. Fackförbunden har, med stöd av Socialdemokraterna, länge varit kritiska mot att den fria rörligheten av varor och tjänster över gränserna, går före sociala hänsyn.

EU-parlamentets beslut innebär att ett socialt protokoll, där man tar mer hänsyn till de anställdas situation, ska skrivas in i EU-fördraget som en ny samarbets-princip, nästa gång unionsländerna bestämmer sig för att ändra det.

När det kan ske är i dagsläget oklart.

Omröstningen om protokollet, vid EU-parlamentets senaste möte i förra veckan, ingick egentligen i ett större ”paket” om en så kallad social pelare. Med det menas ett utökat, frivilligt, samarbete inom bland annat arbetsmarknad och välfärd. Tanken är att utbytet ska utmynna i nationella reformer inom exempelvis socialförsäkring, löner och arbetsvillkor, liksom utbyggnaden av barnomsorg med mera.

De borgerliga partierna har hela tiden hävdat att EU inte ska blanda sig i medlemsländernas politik när det gäller arbetsmarknad och social omsorg. Det ska var och en sköta efter sitt eget huvud. De har också varnat för att en ändring av fördragen kan äventyra den svenska modellen med kollektivavtal och avtalsförhandlingar.

Det sociala protokollet klubbades igenom med bara två rösters majoritet, 317 mot 315. En svensk liberal ledamot, Jasenko Selimovic råkade rösta fel.

– Det var jämt, medger Ulvskog. Men beslutet visar ändå att det går att få en liten majoritet för en annan ordning.

Vid EU-parlamentets debatt argumenterade hon för att ”grundläggande mänskliga och fackliga rättigheter” inte ska underordnas de ekonomiska friheterna på unionens inre marknad.

– Om EU inte kan säkra medborgarnas grundläggande sociala rättigheter, som likabehandling av arbetstagare och principen om lika lön för lika arbete, så är det väldigt stor risk att människor i fler EU-länder kommer att vända hela det europeiska projektet ryggen. Vi ser det redan i dag.

Osäker majoritet eller inte. EU-parlamentets beslut är ändå en bra grund för att arbeta vidare med de sociala frågorna inom EU, anser Marita Ulvskog.

Exempelvis det så kallade utstationeringsdirektivet, med riktlinjer för utländska arbetares löner och villkor i andra medlemsländer.

Ny lagstiftning och regler är på rull, men stötte på hinder bland östeuropeiska länder. De är rädda att deras medborgare ska få svårare att jobba i Västeuropa.

Samtidigt finns en oro i öst för ”brain-drain”, som innebär att den välutbildade arbetskraften försvinner till väst.

– Det skulle man kunna lösa genom att skaffa bättre arbetsvillkor på hemmaplan, anser Ulvskog.

EU-kommissionen är nästa beslutsinstans och den siktar på att lämna ett skarpt förslag om en social pelare i mars. Arbetsmarknadskommissionär Marianne Thyssen är belgisk kristdemokrat och stödjer de sociala initiativen.

– Somliga säger: Sociala frågor borde uteslutande vara en fråga för medlemsländerna. Men jag håller inte alls med. Om vi vill att den inre marknaden ska fungera för alla måste vi sträva efter likriktning uppåt, sa hon vid en stor konferens för EU-kommissionen i Bryssel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.