EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

EU-parlamentets och Europiska rådets representanter nådde en kompromiss om en ny EU-lag om minimilöner under natten till tisdagen den 7 juni. Sveriges arbetsmarknadsminister Eva Nordmark är inte nöjd med det färdiga förslaget och kommer att föreslå riksdagen att rösta nej.

Från EU:s håll är signalen tydlig. Länder där lön sätts via kollektivavtal kommer inte att påverkas av de nya reglerna. Men Sveriges regering nöjer sig inte med garantierna i det färdiga förslaget.

– Självklart ska alla kunna leva på sin lön. Vi tror inte på låglönekonkurrens. Men i Sverige är det arbetsmarknadens parter som är garanten för bra löner. Vi har i samråd med parterna arbetat intensivt för att förslaget inte ska påverka vår modell, sa Eva Nordmark vid pressträffen.

Eva Nordmark säger att Sverige och andra länder fått igenom vissa förändringskrav som skyddar den nordiska modellen.

– Men vi vill inte att det här ska fattas på EU-nivå alls, löner är en fråga som ska skötas nationellt. Sverige kommer att rösta nej till förslaget.

Vid presskonferensen deltog LO:s ordförande Susanna Gideonsson som välkomnade Sveriges nej. Det gör också Transports ordförande Tommy Wreeth.

– Jag tycker att det är bra att man vill att Sverige ska rösta nej och att regeringens besked är att vi inte behöver några förändringar i den svenska lagstiftningen. Men efter Laval-domen är jag luttrad.

– Något som är positivt är att fackföreningsrörelsen och arbetsgivarrepresentanterna varit eniga i hela processen.

I Sverige är fack och arbetsgivare rädda att EU:s regler på sikt kan innebära att vi får lagstadgade minimilöner i Sverige och att det slår ut de kollektivavtalade lönerna.

– Många av Transports avtal har höga ingångslöner och tariffer, minimilöner skulle vara förödande och i vissa fall sänka löner för våra medlemsgrupper med 30–40 procent, säger Tommy Wreeth.

EU-parlamentarikern Sara Skyttedal (KD) sitter i EU:s arbetsmarknadsutskott. Hon är också kritisk till förslaget. På Twitter skriver hon: ”Svenska arbetsmarknadsmodellen kommer leva på nåder av EU-domstolen”.

När EU-parlamentets rapportörer presenterade förslaget garanterades Sverige och de andra länderna med liknande modell än en gång att EU inte kommer att röra kollektivavtalen. Dessutom kommer samtliga medlemsländer i EU att få som uppgift att främja tecknande av kollektivavtal i alla länder där färre än 80 procent av arbetskraften har kollektivavtal.

De länder som har minimilön behöver höja den så att den motsvarar 60 procent av median-eller medellönen.

Den nederländska socialdemokratiska parlamentarikern och rapportören Agnes Jongerius berättade att den nya lagen leder till att minimilönen i hemlandet höjs från strax under 11 euro till 14 euro. Enligt Jongerius ska förslaget leda till att 24 miljoner arbetare i EU får höjd lön.

– Som vi säger i Nederländerna: Det är ingen liten öl, det gör stor skillnad.

Så sent som måndagen den 6 juni hade Sverige och EU:s förhandlare samtal.

– Vi har lyssnat på deras oro och vi ska inte på något sätt riskera deras goda modell och det är därför vi tog deras förslag att ge extra klarhet i texten, sa Jongerius och fortsatte:

– Vi har nu en dryg vecka på oss att övertala Sverige. Å andra sidan är jag övertygad om att vi kan nå en kvalificerad majoritet med eller utan de svenska rösterna.

Den 16 juni ska EU:s arbetsmarknadsministrar rösta om förslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kao:
    28 juni, 2022

    Det ger en obehaglig känsla när man ser hur nytillkomna och asylsökanden som får jobb i transport- och byggbranschen och får usla löner. Detta kommer leda till att företagen inte anställer svenskar med utbildning och krav på avtalsenlig lön. Vad gör facket åt folk såsom kriminella startar företag där de skiter i alla krav som finns på marknader där de har tagit sig in? Personer med ett stort våldskapital.

  2. Peter Jansson:
    7 juni, 2022

    Vi har redan låglönekonkurrens i Sverige med alla de arbetstagare som är i landet legalt och illegalt.Det kan ingen förneka och att det är så i åkeribranschen är ingen större överraskning för mig som slutade som egen åkare redan 2015 efter att jag inte längre kunde sänka min lön mer än vad jag hade gjort under åratal för att klara mig lite till och lite till ända tills det blev omöjligt att kunna fortsätta som egen åkare med min dragbil.2018 valde jag att pensionera mig som lastbilschaufför när jag var 52 år.Det var tur att jag sparade mycket under de goda åren innan jag blev utkonkurrerad av låglönechaufför ifrån olika delar av världen.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vad var det som gick fel?

Ordförandeord. I dagens samhälle upphör man aldrig att förvånas, svängningarna går ibland så fort att det är mer än svårt att hinna med.

Tommy Wreeth. Foto: Pernilla Ahlsén

Hektisk höst

Ordförandeord. Sommaren går mot sitt definitiva slut och kvällarna blir allt mörkare och kallare. Är vårt samhälle på väg i samma riktning? Ja, nog finns det fog för viss oro, men samtidigt är det ju i såna lägen som ens kamplust väcks lite extra.

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst. 

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.