EU-kommissionen stoppar planerna på fritt cabotage

UPPDATERAD. De fackliga protesterna hade effekt. EU-kommissionen stoppar – tills vidare – planerna på att släppa allt cabotage och alla vägtransporter helt fria inom EU. Ett lagförslag i den riktningen var planerat till sommaren.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som också är ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, är försiktigt positiv:

– Det är bra, ett steg i rätt riktning. Men faran är inte över än. De kommer säkert snart tillbaka igen med ett nytt förslag om fritt cabotage.

Att kommissionen beslutat lägga den fortsatta avregleringen av transportsektorn på is framgår av ett uttalande på den estländska EU-kommissionären Siim Kallas webbsida. Där sägs att man den närmaste tiden i stället kommer att rikta in sig på att lagar och regler verkligen följs. De förbättringarna inbegriper också de sociala villkoren för de anställda chaufförerna.

– Det är tydligt att cabotagereglerna måste utvecklas på längre sikt, men det måste göras korrekt och genom överläggningar med alla berörda intressenter. Den processen är komplex och tar tid, anför kommissionens talesperson Helen Kearns.

Nu kommer en rad studier att genomföras och en så kallad högnivågrupp ska också granska den nuvarande situationen inom transportsektorn. EU-kommissionen säger att man vill att marknaden ska fungera bättre, till förmån både för dem som jobbar inom transportnäringen och hela unionens ekonomi, som är helt ”beroende effektiva transporttjänster.”

Lars Lindgren är nöjd med den tidsfrist som EU-kommissionens tillbakadragande av lagförslaget innebär.

– Den fristen ska vi använda till att klart och tydligt visa att en fullständigt avreglerad transportnäring, med fri rörlighet av varor och tjänster, aldrig kommer att fungera.

Lindgren beskriver tankarna på en fullständigt liberaliserad transportmarknad som ett ”stolleprov”. Det rimmar varken med de klimatkrav som ställs på dagens transporter eller en sund transportnäring med konkurrens på lika villkor, menar han.

– Den svenska forskningsstudie av cabotagetrafiken som nu pågår visar att de illegala frakterna håller på och saboterar marknaden fullständigt. Den utvecklingen måste stoppas.

EU-kommissionens vändning kom efter att ETF den 14 maj anordnade en demonstration i Bryssel. ETF organiserar cirka 750 000 transportarbetare från 30 länder i Europa, däribland medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet.

Under aktionsdagen ”bombarderades” EU-kommissionären Siim Kallas och hans medarbetare samtidigt med e-post, fax och uppmaningar via sociala medier att inte fortsätta på den inslagna vägen.

Från fackligt håll har man pekat på att cabotagereglerna, som ändrades för tre år sedan, lett till att seriösa åkerier som håller sig till lagar, regler och kollektivavtal konkurreras ut av företag som dumpar både löner och arbetsvillkor för chaufförerna.

– Ibland misströstar vi. Leder allt arbete med att trycka på ansvariga politiker någon vart? Det är både tidsödande och dyrt, men det är glädjande att vi nu ser ett resultat, anför Lars Lindgren.

ETF välkomnar på sin hemsida EU-kommissionens ”efterlängtade uttalande”.

– Kommissionen erkänner att avregleringen är alltför komplex, så som transportsektorn ser ut i dag, och att högsta prioritet måste läggas på att tillämpa gällande regler, vilket också omfattar sociala och arbetsrättsliga aspekter.

EU-kommissionen betonar i sitt uttalande att regleringen av cabotagetrafiken egentligen går på tvärs mot själva andemeningen med unionens inre marknad, där alla medborgare fritt ska kunna arbeta, resa och utbyta varor över gränserna. Den nuvarande situationen gör dock att kommissionen inte kommer att lägga fram något ytterligare liberaliseringsförslag under den nuvarande mandatperioden.

I januari i år skrev Transportarbetaren om en hearing som anordnades i Bryssel kring vägtransporter och cabotage. Där deltog både fack och arbetsgivarorganisationer, företrädare för bilindustrin, speditörer, företagsorganisationer med flera.

EU-kommissionen presenterade sina planer för att avskaffa cabotagereglerna och möttes av ett nästan kompakt motstånd, med undantag för speditörerna och något arbetsgivarförbund från Östeuropa.

Facket riktade vid sammankomsten skarp kritik mot kommissionens konsekvensanalys av en total avreglering. Man pekade bland annat på att analysen var ofullständig och att man inte granskat de sociala konsekvenserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.