EU förordar minimilöner

Den svenska modellen, med kollektivavtal som förhandlas fram mellan arbetsgivare och fack, utsätts för nya attacker. När EU-kommissionen i april presenterade ett omfattande sysselsättningspaket rekommenderade unionen alla länder att införa lagstadgad minimilön.

Transports ordförande, Lars Lindgren, och chefen för det fackliga Brysselkontoret, Per Hilmersson, är oroliga över utvecklingen.

– Vi var skeptiska, men fick löfte om att vi skulle få bevara vår svenska modell i samband med EU-inträdet, anmärker Lindgren.

I eurokrisens spår upplever han att EU försöker ta ett fastare grepp om lönebildningen, som ett sätt att hantera krisande ekonomier. Frågan om minimilöner lyfts allt oftare upp på dagordningen – och den svenska och nordiska modellen går på tvärs mot hur lönebildningen sköts i majoriteten av de andra EU-länderna.

I Sverige, Finland och Danmark blandar sig staten inte i löneförhandlingarna genom att lagstifta om lägstalöner.

I Tyskland har man en blandmodell med lagstadgade minimilöner enbart för vissa grupper och branscher. I övrigt gäller lägstalöner och lagstiftning.

Målet med EU-kommissionens stora sysselsättningsprogram är att skapa 20 miljoner nya jobb fram till 2020. Åtgärderna handlar bland annat om att ge anställningsstöd till företagen och att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Förslaget tar också upp synpunkter på just lönebildningen och man rekommenderar medlemsländerna att införa minimilöner. Det motiveras med att de sämst betalda ska kunna leva på sina löner.

I dag har mer än 8 procent av den arbetande befolkningen i EU löner som ligger under EU:s fattigdomsgräns, enligt unionens egen statistik. Siffror från statistikbyrån, Eurostat, visar också att gapet mellan högsta och lägsta minimilön inom unionen är stort. Bland de 20 länder som har lagstadgade lägstalöner i år visar det sig att arbetsgivarna i Luxemburg betalar bäst, 1 801 euro per månad, vilket motsvarar cirka 16 200 svenska kronor.

Näst bäst är Irland med en månadslön på cirka 13 100 kronor för en heltidsanställd. I bottenligan placerar sig Bulgariens och Rumäniens arbetsgivare, som stannar vid 1 200 respektive drygt 1 400 svenska kronor i månaden.

Tyskland placerar sig i en klass för sig eftersom landet inte har haft några reallöneökningar under de senaste elva åren. Det har skapat stora svårigheter för de sydeuropeiska länderna att hävda sig i konkurrensen med den tyska industrin.

I Tyskland uppskattas var femte person arbeta inom vad som kallas låglönesektorn.

Hur illa ute är då den svenska modellen?

Det nya programmet för sysselsättning är inget lagförslag utan ett meddelande. Där stakar EU ut en riktning för hur man önskar att arbetsmarknaden ska utvecklas. Sverige är inte piskat att följa rekommendationer.

Än så länge omfattas många av våra anställda också av kollektivavtal, vilket minskar pressen att införa minimilöner.

Men rekommendationen om lönerna är ändå en fingervisning om att EU nu riktar in sig på arbetsmarknaden och lönebildningen, efter att ha fattat beslut om hur medlemsländer ska sköta sina ekonomier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.