Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm
Close
Riksdagen uppskattar att cirka två procent av Sveriges arbetskraft plattformsarbetar, vilket motsvarar ungefär 115 000 personer.
Close

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Regeringen tar ytterligare ett steg mot bättre villkor för landets plattformsarbetare.
En särskild utredare har nu tillsatts med uppdraget att analysera hur EU:s plattformsdirektiv ska skrivas om till svensk lag och därmed förbättra gruppens villkor. Utredaren kommer göra arbetet i nära samarbete med arbetsmarknadens parter, och för att ”uppmuntra utövandet av kollektiva förhandlingar vid plattformsarbete”. I lagtexten ska även ingå bestämmelser för transparens, mänsklig kontroll och säkerhet vad gäller automatiserade övervaknings- och beslutssystem i samband med plattformsarbete.

Paulina Brandberg (L) foto: Kristian Pohl
Paulina Brandberg (L) foto: Kristian Pohl

Till särskild utredare har regeringen utsett Jonas Malmberg; ledamot av Högsta domstolen och ordförande i Arbetsdomstolen 2012–2022. Arbetslivsminister Paulina Brandberg (L) är ansvarig för plattformsfrågan:
– Han har en otroligt värdefull erfarenhet och kompetens när det gäller de här frågorna, säger hon till Transportarbetaren.
Jonas Malmberg är professor i civilrätt, med fokus på arbetsrätt.
– Jag känner mig väldigt trygg med att han kan hantera de svåra avvägningarna på ett bra sätt.
Är han förankrad hos arbetsmarknadens parter?
– Jag upplever att han har ett högt förtroende i de här frågorna, och kommer landa väldigt väl i de avvägningar som behöver göras.
Vad är det då för avvägningar den särskilde utredaren behöver göra och ta ställning till?
Paulina Brandberg framhåller att plattformsarbetet är något nytt och tar matcykelbuden under pandemin som exempel och förklarar:
– Problemet är att den lagstiftning och det regelverk vi har även ska passa för plattformsarbetarna, så att de inte hamnar i kläm på grund av att reglerna inte är utformade efter deras anställningsform.

Explosionsartad ökning

Det var i våras efter två års förhandlingar som EU-parlamentet och ministerrådet (medlemsländernas ministrar) i elfte timmen kom överens om ett plattformsdirektiv som ska ge bättre villkor för de som jobbar på en arbetsmarknad som växer explosionsartat. Förra året fanns i EU 28 miljoner plattformsarbetare, redan nästa år beräknas de vara 43 miljoner. Ofta med dåliga, för att inte säga bedrövliga villkor.
Riksdagen uppskattar att cirka två procent av Sveriges arbetskraft plattformsarbetar, vilket motsvarar ungefär 115 000 personer. I begreppet plattformsarbetare, eller gig-arbetare som de också kallas, ryms alltifrån taxichaufförer och yrkesgrupper inom it, till arkitekter och matbud.

Egenföretagare – eller inte

En central fråga i utredningen är vilka plattformsarbetare som är arbetstagare och vilka som är egenföretagare. Nio av tio arbetsgivare i EU betraktar plattformsarbetare generellt som egenföretagare – för att slippa betala socialförsäkringar, pension och arbetsmiljöskydd. EU-kommissionen å sin sida uppskattar att miljoner plattformsarbetare egentligen borde vara anställda, och går miste om nämnda förmåner.
– Det är väldigt viktigt att reda ut vem som har arbetsmiljöansvaret, i vilken mån, och hur väl anpassad svensk lag är till plattformsdirektivet… Sådana frågor ska utredaren titta på, säger Paulina Brandberg.
– Och vilka eventuella lagstiftningsåtgärder som behöver vidtas för att kunna implementera direktivet i svensk rätt.
Kan arbetstagarbegreppet komma att påverkas?
– Nej. Vad det handlar om är om man ska anses vara anställd eller egenföretagare. Det finns kriterier för det i EU-direktivet. Jag får se vad utredaren kommer fram till.

Nära dialog med arbetsmarknadens parter

Svenska fack och arbetsgivare anser att plattformsfrågan är något parterna egentligen ska förhandla om, och något EU inte ska lägga sig i.
Kommer arbetsmarknadens parter att involveras i utredarens arbete?
– Det står tydligt i direktivet att utredaren ska föra en nära dialog med arbetsmarknadens parter. Vi vill värna den svenska arbetsmarknadsmodellen. Göra det vi måste enligt direktivet, men inte gå längre än så.
Lagen ska alltså utformas för att skydda plattformsarbetarna, men i anvisningarna till utredaren står också att det ska finnas tydliga förutsättningar för arbetsföretagen.
Går det att hitta en bra balans mellan de två?
– Här ställs i viss mån viktiga intressen mot varandra. Men vi har en svensk modell där arbetsmarknadens parter löser mycket av det andra länder tvingas reglera kring. En stark modell som fungerar väldigt väl.
– En tydlig avsikt är att direktivet implementeras på ett sätt som säkerställer att vi värnar den svenska arbetsmarknadsmodellen.
Du har sagt att du vill värna den svenska modellen hela vägen in i mål. Kommer du lyckas med det?
– Det är min absoluta ambition, avslutar arbetslivsminister Paulina Brandberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.