Close
Enigt i LO. Ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Tobias Baudin på presskonferens där förslaget i las-utredningen totalsågades.
Close
las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar. I dag blev regeringens omstridda las-utredning om arbetsrätten offentlig.

– Den sätter hela tryggheten på spel, särskilt i våra branscher där det finns så många små företag, säger Tommy Wreeth.

– Jag förutsätter att regeringen inte går vidare med förslaget.

Utredningen, ett resultat av januariöverenskommelsen, är tänkt att anpassa arbetsrätten till dagens arbetsmarknad. Tillsättandet var en av de tyngsta eftergifterna från Socialdemokraterna till Centern och Liberalerna under regeringsförhandlingarna 2018.

– Svenska Transportarbetareförbundet kan inte ta ansvar för en helt idiotisk punkt i januariavtalet. Och det som stod där om att balansen mellan parterna ska upprätthållas … det var inte vatten värt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

– De här förslagen är en krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen, en katastrof för svensk arbetsmarknad.

Tommy Wreeth är fortfarande för en jämbördig förhandling mellan parterna om reglerna i lagen om anställningsskydd.

– Men med den här utredningen har facken försetts med både ögonbindel och handbojor. Enligt mitt sätt att se det kan förhandlingarna ändå bli meningsfulla, om Svenskt Näringsliv inte använder sig av utredningen.

Motpart vill också förhandla

Också arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, mesta motpart till Transport, hoppas på en förhandlingslösning enligt den svenska modellen.

– Jag hoppas självklart att parterna kan lösa frågan. Det hedrar Transport att man stannat kvar i utredningen och inte klivit av, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Jag har svårt att förstå de förbund som gjort det. Problemet är att de representerar majoriteten av LO-medlemmarna.

Marcus Dahlsten tycker inte att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) har rätt när hon talar om kraftig slagsida till arbetsgivarens fördel:

– Med arbetsgivarögon sett innehåller utredningen både vettiga och mindre vettiga förslag, säger han.

– Utredningen verkar ha gjorts i enlighet med direktiven.

Också när det gäller de förändringar som föreslås angående turordningsreglerna, liksom ogiltigförklaring av uppsägning, är Marcus Dahlstens intryck att de följer direktiven. Och kravet på balans.

– Särskilt när det gäller begränsningen för när en ogiltigförklaring kan användas, för företag med högst 15 anställda, så innebär den förändringen att det blir mer förutsägbart för en liten arbetsgivare vad en tvist kan komma att kosta. Det är ju i enlighet med direktiven, säger Marcus Dahlsten.

– Men inget är klart förrän allt är klart.

Enigt LO sänker förslaget

En timme efter att las-utredningen presenterats kommenterade LO förslagen. Enigheten var stor bland de fem talarna. Förslaget hör hemma i papperskorgen.

– Enligt min mening kommer den här utredningens förslag aldrig att bli av, sa ordförande Karl-Petter Thorwaldsson vid en presskonferens i LO-borgen.

LO:s avgående ordförande uttryckte också att han var glad för uppbackning från arbetsmarknadsministern, som tidigare under eftermiddagen uttalat att utredningen inte uppfyller kravet på balans.

– Sammanfattningsvis är det ett skitförslag, sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som redogjorde för hur förslagen öppnar för godtycke.

Kritiken gäller bland annat ett urholkat skydd för den anställda vid uppsägning.  Men Torbjörn Johansson tog också upp att utredningsförslaget i sig kan ha minskat möjligheten till förhandlingslösningar mellan arbetsmarknadens parter, nu när arbetsgivarsidan fått gehör för sin hållning i förslaget. Det innebär bland annat att den som arbetar på ett företag med färre än 15 anställda i princip skulle bli rättslös när det gäller att pröva anställningsskyddet, enligt LO.

– Det handlar om runt 750 000 personer som skulle bli av med anställningsskyddet, så som vi känner det, sa Karl-Petter Thorwaldsson.

På presskonferensen medverkade också tre förbundsordföranden, Marie Nilsson från IF Metall, Malin Ackholt från Hotell- och restaurangfacket och Kommunals Tobias Baudin. De talade om hur förslaget skulle drabba medlemmarna.

– Tidigare har vi talat om att förslaget som 10–1 till arbetsgivaren, men det är mer som 11–0, sa Tobias Baudin.

Han är ordförande för ett av sex förbund som hoppat av förhandlingarna mellan parterna om förnyelse av arbetsrätten. Det i protest mot det som tidigare kommit fram från utredningen när det gäller anställningsskyddet.

– Möjligheterna att komma till förhandlingsbordet har ökat. Som jag sagt tidigare stänger vi inte dörren för förhandlingar. Vi följer utvecklingen, men som Torbjörn Johansson tog upp har möjligheterna samtidigt skadats av förslaget.

Karl-Petter Thorwaldsson framhöll avslutningsvis åter att det absolut bästa är om parterna gör om upp arbetsrätten. Och att det är en hållning som delas av den S-ledda regeringen.

– Vi kan ändå utgå från att förslaget som det lagts fram i dag inte kommer att genomföras, sa LO:s ordförande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny Svensson:
    4 juni, 2020

    Arbetsgivarna har redan makten!!! Stoppa visstidsanställningar!!

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.