corona

”En början men inte tillräckligt”

Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Pandemin har orsakat en global kris för flyget. Först och värst drabbat av coronavirusets effekter.

– Läget är väldigt allvarligt och påverkar självklart våra medlemmar mycket, säger Viktor Andersson, ordförande för Transports flygavdelning.

Dagen innan gick SAS ut med beskedet att flygbolaget permitterar 10 000 medarbetare, 90 procent av de anställda. En permittering innebär inte att den anställda förlorar jobbet, men det finns inget faktiskt arbete att utföra. Norwegian har tidigare permitterat 5 000 personer. Lågprisbolaget har drabbats av akut likviditetskris och riskerar konkurs.

På måndagen la regeringen fram förslag på nya åtgärder för att lindra krisen i coronavirusets spår.

– Det är positivt att regeringen, och riksdagen, kommer med det här paketet. För hela flygbranschen. Vi har inte varit med om något liknande. Man kan jämföra med vulkanutbrottet på Island för tio år sedan men jag tror att det här är värre, säger flygavdelningens Viktor Andersson.

Under förra veckan fick de hela tiden signaler på att det kommer att bli omfattande varsel. Till skillnad från i till exempel Norge och Danmark går det inte att genomföra permitteringar i Sverige som tidigare, på 1990-talet. Men i det förslag som regeringen presenterade i dag, måndag, införs en ny modell med korttidspermittering som omedelbart ska börja gälla.

– Nu är det upp till de centrala parterna att implementera förslaget, säger Viktor Andersson.

Förhandlingar i kväll

Förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen började också direkt, på måndagseftermiddagen. De pågår just nu.

– Förhoppningsvis hittar vi en lösning under kvällen, som vi sedan kan ta beslut om i morgon i förbundsstyrelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport vill hitta lösningar på hur ersättningen under korttidspermittering ska räknas ut. Det skiljer åtskilliga tusen kronor i månaden om den genomsnittliga inkomsten räknas utifrån tarifflön eller den faktiska inkomsten, med olika tillägg inräknade.

Transports förhandlare vill också ha svar på frågan om Transportföretagens krav på utbildning under en permitteringsperiod.

– Vi vill ha svar på när den ska förläggas, om den ska rymmas under en arbetstid, säger Tommy Wreeth, som förhandlar tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson och avtalssekreteraren Peter Winstén.

Transports förbundsordförande hade helst sett ett återinförande av den gamla modellen med permittering. Då arbetsgivarna betalade in till särskilda permitteringsfonder, i dag helt tömda. De anställda var under permittering arbetsbefriade med full lön.

Dagens regeringsförslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda får ut drygt 90 procent av lönen under korttidspermitteringen.

– Dagens förslag är en början, men det behövs mer. Och det är inte en lösning för ett bolag som SAS där behovet av arbetskraft kanske bara är tio procent, säger Tommy Wreeth.

Närmast totalstopp

Transports ordförande tycker också att regeringsförslaget i alltför hög grad är anpassat till industrin. För exempelvis en biltillverkare kan det gå att minska produktionen med hälften under en period.

– Men det fungerar inte så för flyg och taxi där underlaget i stort sett helt försvunnit, säger Tommy Wreeth.

Från och med i dag, måndag, har SAS pausat verksamheten i hög grad. Bolagets vd Richard Gustafsson säger till Svenska Dagbladet att resandet i princip har upphört.

Och det är inget unikt för flygbolag i Norden. Den internationella flygplatsorganisationen IAC räknar nu med att passagerartrafiken globalt kommer att vara minst tolv procentenheter lägre första kvartalet jämfört med prognosen.

I lördags gick UD ut och avrådde från alla icke-nödvändiga resor till utlandet. Två dagar tidigare hade USA:s president Donald Trump stoppat all trafik från Europa till USA.

– Det har eskalerat. Det finns inga flygplan att tanka, inga väskor att lasta, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    17 mars, 2020

    Företaget måste inse att detta är ett bra förslag utav dom flera de fått av regeringen..från att AG var beredd att betala 80% och vi skulle frivilligt gå med 20% minskning. Och nu är det svårt för dom att betala 42.5 % vilket gör i teorin 22.5 % ytterligare. Dom måste inse att de anställda kommer att blöda också i de privata familje liv där räkningar tillkommer. Det går inte att få en bit av kakan och behålla den. Vi medlemmar har ställt upp minst 2 ggr i kriser i form av lönedumpning medans de fick bonusar efteråt. Vi ska vara solidariska för det drabbar alla!de är deras tur att vända fler stenar i sitt eget med. Eller be dom ekonomisk stärka aktie ägare skjuta in investeringar. Samt börja tänka om att ha ett starkt kris paket för detta är inte sista och man kan inte vara lika överraskad varje gång något händer. Ps involvera klubbarna!kom ut samtala med oss

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.