En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Att vara lastbilschaufför är ett av de farligaste jobben i Sverige. Två av de tio lastbilschaufförer som dog förra året satt bakom ratten. Mer än hälften av chaufförerna som förolyckades gjorde det efter en klämolycka eller att någonting fallit på dem, visar Arbetsmiljöverkets preliminära statistik.  Statistiken pekar också på att dödsfallen bland chaufförer är ett fåtal färre än 2018, över hela arbetsmarknaden har dödsfallen minskat från 58 till 48.

När fack och arbetsgivare mötte regeringen i våras för att prata om döden på jobbet framkom det bland annat kritik om att Arbetsmiljöverkets inspektörer har bristande branschkunskap. Regeringen har gett verket i uppdrag att senast den sista april redovisa hur myndigheten ser till att branschkunskap finns.

–  Inget annat än en nollvision för dödsolyckor i arbetslivet kan gälla. Arbetsgivaren är alltid ytterst ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Vid möten med arbetsmarknadens parter har behovet av god branschkunskap hos Arbetsmiljöverkets inspektörer lyfts som en viktig åtgärd för att förhindra dödsolyckor i arbetslivet., säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark i ett pressmeddelande.

Fotnot. Tre av de dödade kallas i statistiken för Utanför arbetskraften, det innebär att de inte är svenska medborgare och att de jobbar för ett utländskt företag. Transportarbetaren har i år, likt tidigare år, räknat med dem när vi summerat dödsstatistiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Granlund:
    3 januari, 2020

    Andelen omkomna som är chaufförer är ganska konstant över tid.
    Bland omkomna chaufförer ökar dock andelen vid lasta/lossa, medan andelen i trafik minskar.
    Det är statistiskt sett små tal, så det går nog inte dra säkra slutsatser utan att även studera fler olyckor, dvs svåra olyckor men där chaufförer överlevt.
    Kanske kanske är minskningen av omkomna på väg en frukt av att vi i branschen pratat mer om problemet, av kurser i förebyggande av de extremt farliga vältolyckorna, samt inte minst fordonsteknisk utveckling med elektroniska antivältsystem, sidokrockgardin och annat?

  2. Henrik Sandell:
    2 januari, 2020

    "Arbetsgivaren är alltid ytterst ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen" anser arbetsmarknadsministern. Betyder det att arbetsgivaren är tvungen att åka med sin chaufför hela tiden ? Hur blir det om man råkar ha flera chaufförer anställda ? Kan det möjligtvis tänkas att ministern inte känner till så värst väl hur detta jobbet fungerar i praktiken ?

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Transportarbetarens logga

Mindre pengar för kamp mot kriminalitet

A-krim. Fack och arbetsgivarorganisationer får klara projekt mot arbetslivskriminalitet med lägre anslag. Regeringen har aviserat mer än en halvering av statsbidragen de närmaste åren.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.