Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal.
Close
Högt pris för samhällsbetald trafik

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

– Jag och flera andra funderar på att sluta, säger färdtjänstföraren Ronnie Persson i Storfors.

Det efter att Region Värmland åter beslutat upphandla samhällsbetald trafik från AB Trendtaxi – som regionen bröt avtalet med knappt två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

Om knappt ett år, den 1 september 2023, kan Ronnie alltså få en ny arbetsgivare. Trendtaxi fick flest – nästan hälften – vid tilldelningen av drygt 100 avtal i upphandlingen i regionen.

Fyra taxibolag i Värmland har överklagat tilldelningen till förvaltningsrätten. Region Värmland har också lämnat inlagor till rätten, men det kan dröja månader innan domstolen i Karlstad kommer med ett utslag. Och det blir klart vem som förarna får som arbetsgivare nästa år.

– Det handlar också om en ovisshet i sig, för jobbet, vid sådana här upphandlingar, säger Ronnie Persson.

Han har kört färdtjänst i drygt tjugo år och har också stor erfarenhet från fackligt arbete, bland annat i avtalsdelegationen för taxi. Ronnie är mycket kritisk till att regionen åter vill anlita en aktör som Transport i flera år försökt förhandla med när det gäller förarnas villkor. Ibland totalt lönlöst då Trendtaxis företrädare helt enkelt inte dykt upp.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars
Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Spara 20 miljoner

Om inte rätten river upp tilldelningsbeslutet räknar Region Värmland med att spara upp till 20 miljoner kronor per år jämfört med dagens kostnader. Enligt politikerna i kollektivtrafiknämnden ska Trendtaxi komma tillbaka under en fyraårsperiod, fram till den sista augusti 2027.

Mikael Ladman är numera ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning. Facket har i många år försökt komma till rätta med problem kring Trendtaxibolagen.

– Man lär sig aldrig av historien utan gör samma misstag gång på gång på gång. Regionen ser bara bilarna och inte människorna bakom. Det är en prislapp på allting, säger Mikael Ladman.

Han är i dag på Stockholmsavdelningen, med ansvar för bland annat taxiavtalet, men inställningen delas helt av Örjan Jakobsson på Transportavdelningen i Karlstad: Den aktuella upphandlingen riskerar att bli ett nytt, stort misslyckande.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg
Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg

– Det lär väl bli som vanligt, Värmlandstrafik upphandlar fordon och skiter fullständigt i dem som kör, bara trafiken rullar. Men Transport får väl städa upp efter Värmlandstrafiks misstag igen, säger han.

Samtidigt är Örjan Jakobsson minst sagt skeptisk till det regionala trafikbolagets förvissning om att Trendtaxi kommer att uppfylla kraven:

– Hur kan man vara så säker på det? Hur kan företag utan trafiktillstånd över huvud taget vara med och konkurrera med seriösa företag med tillstånd? Och framför allt med de företag som hjälpte Värmlandstrafik med trafiken i de norra länsdelarna, när avtalet med AB Trendtaxi bröts? Är det här tacken?

Kan söka igen

Processen pågår betonar Jesper Johansson (MP), ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.

– Skälet till att det tidigare avtalet bröts var att man saknade trafiktillstånd – då. Avtalet gav oss rätt att bryta. Men i en ny upphandling kan de med tillstånd, eller de som troligen kommer att få trafiktillstånd, söka, säger han.

Och det gäller alltså AB Trendtaxi. Jesper Johansson har hittills inte sett något som pekar mot annat än att bolaget kommer kunna sköta uppdraget. Kollektivtrafiknämndens ordförande betonar att nämnden följt lagen om offentlig upphandling, och fattade beslut utifrån de aktuella anbuden. Historien spelar ingen roll i sammanhanget.

– Det var total enighet i nämnden, säger Jesper Johansson.

Kan du förstå att yrkesförare med dåliga erfarenheter av bolaget känner oro?

– Ja, det är klart att det kan påverka. Samtidigt måste man ju säga att det handlar om att gå in i en ny förhandling. Ni från fackets sida kan ju inte avstå från att förhandla på grund av dåliga tidigare erfarenheter av en arbetsgivare, säger Jesper Johansson.

Medvetet beslut

Att beslutet om tilldelning för 2023–2027 togs mer än ett år i förväg var medvetet.

– Det måste finnas tidsutrymme för en rättsprocess. Sådana här upphandlingar blir i princip alltid överklagade, säger Johansson.

Anders Wahlén är servicetrafikchef på Region Värmland. Också han pekar på att upphandlingen gått till så som lagen kräver, och att man granskat alla som lämnat anbud. Den oktoberdag han kollade hade Trendtaxi ännu inte fått trafiktillståndet, men det tror Wahlén kan bero på semestertid och långa handläggningstider på Transportstyrelsen. Liksom det kan ta månader innan förvaltningsrätten tar upp fallet.

– Jag förstår om det kan det blir oro vid förändringar, men det rör en formell process där vi måste följa formalia. Det går inte att väga in tyckanden och påståenden, säger Anders Wahlén.

Avvisar kritik

Transportarbetaren har sökt Trendtaxis vd, som svarar i mejl med samma standardfras som till andra medier: ”Vi kommenterar inte våra avtalsförhållanden med befintliga eller potentiella kunder.” Till Sveriges Radio P4 Värmland skriver Trendtaxi dessutom att ”fackets kritik är grundlös”.

För Transport finns inte mycket att göra i dagsläget.

– Vi kan bara säga vad vi tycker – Värmlandstrafik, gör om och gör rätt, säger ombudsmannen Örjan Jakobsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    1 november, 2022

    Märkligt att kommuner och regioner inte kontrollerar deras avtalspartner bättre. I Örebro så kontrollerar man förarna. De får åka till USÖ för att hämta upp en person. Då är det drogkontroll som gäller slumpvis på föraren. De kontrollerar även så att de hämtar kunden i rätt ordning enligt kör order. Det är hela tiden förarna som är boven dramat inte företaget. När jag och en kollega till mig bestämmer os att kontrollera företagets taxibilar. Då upptäcker vi 4 bilar med körförbud som kör skolbarn, sjukresor och färdtjänst. Vi kontaktar Polisen och informerar facket. Vi hör av oss till Länstrafiken som tycker att det ska ni nog ta med taxiföretaget.

Lästips:

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Arbetskador
Branko Petrovic är lastbilschaufför. Men efter att ha blivit skadad två gånger på jobbet är han fast i lägenheten större delen av dygnet. Foto John Antonsson

Branko halkade på jobbet – livet blev ett helvete

Arbetsmiljö. Branko Petrovic halkade när han skulle koppla en trailer 2018. Sedan dess har han brottats både med smärta och Försäkringskassan. Han vet inte om han får mer sjukpenning efter den sista oktober.

Fallande gubbe på snöunderlag

Fler faller under mörka årstiden

Arbetsmiljö. Under det mörka vinterhalvåret ökar risken för olyckor. Det visar Transportarbetarens genomgång av Arbetsmiljöverkets statistik. Mest ökar risken för arbetare som rör sig utomhus.