Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga
Close
Kamerabevakning i rond- och larmutryckningsbilar behövdes för att minska skadorna på anställda och fordon, hävdar Securitas i sitt svar till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Close
Övervakad på jobbet

Effektiv lösning att filma väktare i bilarna anser Securitas

Bevakning. Djupt kränkande, ansåg väktarna om filmande kameror i bilarna. I det svar som integritetsskyddsmyndigheten (IMY) begärt in beskriver Securitas tvärtom pilotprojektet som en ”effektiv lösning” sett utifrån ändamålet att minska antalet olyckor och fordonsskador.

Testprojektet med kameror som filmade inne i förarhytten väckte ilska och protester bland bolagets personal. Ett 30-tal anställda lämnade in anmälningar till IMY om misstänkt brott mot dataskyddsförordningen (GDPR).

Det gjorde också Transports lokala ombudsman Clas Hellsing på Örebroavdelningen, som fick provåka i en bil med installerad kamera. Det ledde till att IMY den 3 juni i år inledde en tillsyn av företaget för att granska om kameraövervakningen av de anställda innebar ett alltför stort ingrepp i den personliga integriteten och bröt mot reglerna i GDPR.

 Avvägning av intressen

För Securitas gäller det att i svaren till IMY bevisa att intresset av att bevaka enskilda anställda väger tyngre än personalens integritet och önskan om att slippa bli övervakade. Transports arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg har i en tidigare artikel i Transportarbetaren berättat att han vid centrala förhandlingar med Securitas (som följde efter lokala) förgäves bett att få så en så kallad intresseavvägning, som enligt reglerna i GDPR ska göras innan övervakningskameror sätts upp.

En sådan intresseavvägning tar sikte på just vad som väger tyngst.

Bestämmelsen om att företag själva ska göra en intresseavvägning kom till efter att lagstiftningen ändrades den 1 april 2025. Innan dess behövde bolag som ville installera övervakningskameror begära tillstånd. Det krävs alltså inte längre, men företag är skyldiga att följa reglerna i GDPR, som för den oinvigde kan te sig ganska snåriga (se separat artikel).

Transportarbetaren har begärt ut Securitas svar från IMY och där anger företaget att ”inspelningstekniken aktiverades succesivt under en installationsperiod” för vissa utvalda fordon under perioden 2–16 december 2024. I snitt filmade kamerorna 10,7 dagar per bil, uppger Securitas och det rörde sig om ”ett litet urval” bevakningsfordon för exempelvis ronderande bevakning och larmutryckning.

Pilotprojektet i sin helhet pågick från och med december 2024 till och med juni 2025 och bedrevs i Skövdeområdet, Örebro, Helsingborg och Märsta, utanför Stockholm. Kamerainspelningen var, enligt företaget, aktiverad i cirka 53 bilar plus en bil i Stockholm som kördes av den tekniska projektledaren.

Försöket är nu alltså avslutat.

Kamerorna filmade under körning

Securitas beskriver urvalet av bilar som litet med hänvisning till att bevakningsjätten har en total fordonsflotta på omkring 1 200 fordon. Sammanlagt har 119 anställda kört i de övervakade bilarna minst en gång under testperioden. Till den uppgiften fogar bolaget att man har omkring 10 000 anställda i landet.

Securitas svarar också att:

  • Kamerautrustningen var placerad i mitten av framrutan under backspegeln och filmade i fordonshytten.
  • Kamerorna filmade när bilen började rulla och stängdes av ”en tid efter” att bilen stannat.
  • Det gick inte att titta på kamerabevakningen i realtid.
  • Företaget varken avlyssnade eller spelade in ljud i bilarna, vilket en del anställda misstänkte.

På IMY:s fråga ifall kamerasystemet använts för att registrera varningar, som rör förarnas beteende, svarar Securitas att tekniken för varningar aktiverades succesivt under tiden 2–18 december i sammanlagt 53 fordon. Under perioden 9 april–31 maj har förare i 42 fordon registrerats i realtid av kamerorna, men utan att deras beteende spelats in.

Upptäcka om förarna rökte

Syftet med tekniken var, enligt bolaget, att i realtid upptäcka ”vissa händelser” kopplade till hur de anställda betedde sig i bilarna. Det handlade om:

  • Ifall förarna rökte.
  • Om de använde mobiltelefon.
  • Om de var ouppmärksamma.
  • Om de saknade bilbälte.
  • Om kameran i bilen var täckt.

Vad händer när kamerasystemet registrerar varningar?

På det svarar Securitas att en varningsikon dyker upp på en särskild display med en anvisning till den anställda att ”rätta sitt körsätt.” Åtlyder föraren inte det inom 10-20 sekunder så kommer en till varning och ”händelsen registreras till föraren.” Vissa allvarligare händelser som krock och höga g-krafter registreras dock direkt, påpekar företaget.

Men hur kollar Securitas upp felaktiga varningar och registreringar?

De följs upp genom att tekniska lösningar och kamerainstallationer löpande verifieras och korrigeras bland annat genom platsbesök. ”Vid ett antal tillfällen har fordon kontrollerats och provkörts”, uppger Securitas. ”I vissa fall” har sådana registrerade händelser ”plockats bort”.

Burk uppfattades som mobil

Transportarbetaren har i tidigare artiklar intervjuat anonyma väktare och fått berättat att systemet kunde varna för att en förare rökte i bilen fast han eller hon åt på en klubba. En burk som en anställd drack ur kunde felaktigt också registreras som en mobil lyft mot örat för prat under körning.

Förare vittnade också om att systemet pep vid ”kraftiga accelerationer eller hårda inbromsningar och det var inget roligt ljud.” En del anställda skämtade om ifall de ”hellre borde krocka med djur än bromsa hårt och väja undan, bara för att få högre betyg i poängsystemet” över deras körning, berättade Transportarbetaren i somras.

Ytterligare en IMY-fråga gäller inspelat filmmaterial. Securitas förklarar att inspelningarna under den 2–16 december 2024 sparades på ett lokalt minneskort som ”löpande spelade över” den äldsta inspelningen. Det innebär att de senaste 100 timmarna, ungefär, har lagrats på minneskortet i varje bil. Men om fortkörning och höga g-krafter spelats in så har filmklipp på omkring 10 sekunder från händelsen däremot sparats i 90 dagar.

”I de fall sparade inspelningar på minneskortet varit nödvändiga att komma åt har det kunnat göras fysiskt i minneskortet i varje enskild bil eller på avstånd av en utsedd enskilt behörig person”, skrivet företaget. Om det behövs har inspelningarna delats med aktuell förare och den anställdes närmsta chef och även försäkringsbolaget vid ett försäkringsärende.

Här har anonyma väktare för Transportarbetaren berättat att minneskorten kunnat plockas ur kameran. Via en kortläsare har filminspelningarna sedan hämtats upp på datorn, där förare kunnat se inspelningar av sin egen och kollegornas körning.

Minimera person- och fordonsskador

Vad är syftet med bevakningen och vilken rättslig grund, enligt GDPR, stödjer sig säkerhetsföretaget på för att kameraövervaka sina anställda, undrar IMY också.

Securitas svar är att övervakningen testats för att kunna återkoppla riskfyllda förarbeteenden till väktarna och minimera person- och fordonsskadorna. Enligt bolaget finns ingen vilja att ”detaljövervaka förarens dagliga generella” arbete utan i stället få koll på hur fordonen körs. Företaget har ett ”berättigat intresse” av att ”säkerställa god fordonsekonomi”, följa upp reparationskostnader och försäkringsutredningar och skydda sig mot tvister med försäkringsbolag.

Bolaget hävdar vidare att övervakningen behövs för att hantera incidentrapporter, utreda ”påstådda tjänstefel”, missförhållanden och bristande efterlevnad av företagspolicyer.

Securitas verkar inom en ”samhällsviktig sektor” med särskilt höga krav, betonar bolaget och beskriver bevakningen av personalen som rimlig, förutsägbar och informerad. Den sägs också ha ”medfört tydliga fördelar” även för testförarna eftersom de fått feedback direkt ”om osäker körning”. Färre olyckor och fordonsskador gynnar också allmänheten, påpekar bolaget.

Bonus och bättre körscheman

Men har ni vidtagit några alternativa åtgärder för att få ner olyckor och skador, undrar IMY. Transports arbetsmiljöombudsman Gustaf Järsberg har i en tidigare artikel föreslagit exempelvis bonussystem vid god körning och förbättrade körscheman, så att väktarna slipper stressa för att hinna med arbetsuppgifterna.

Securitas lyfter i stället olika informationsinsatser som meddelanden, filmer och skriftliga regler, sensorbaserade tekniklösningar i fordon, skadeanalyser och checklistor. Men menar att de inte räckt till och att antalet personskador och skador på egendom tvärtom ökat.

Anmälda skador per fordon har legat på 2,3 gånger högre nivåer än ”jämförbart referensbolag”, uppger företaget utan att ange vilket. Dessutom har Securitas ”löpande tagit emot klagomål från allmänheten om hur våra fordon förs fram i trafiken.” Det var därför bolaget i december 2022 bestämde sig för att starta ett skadeförebyggande projekt.

Väktare som Transportarbetaren talat med har kritiserat Securitas för bristande information och att den hela tiden togs tillbaka och ändrades under projektets gång. Företaget framför i stället att testförarna fått ”gedigen” information och en integritetspolicy. Kamerasymboler och text om kamerateknik har också fästs på bilarna, förklarar bolaget, men allt för smått och inte tillräckligt synligt, invänder en anställd som Transportarbetaren talat med.

Från väktarna och Transport har kritik också riktats mot Securitas för att kamerorna riktats ut från bilarna och filmat omgivningen. Farhågan är att säkerhetsklassade byggnader och bevakningsobjekt olagligt fångats på film. Några anställda har, enligt uppgifter till Transportarbetaren, rapporterat detta till säkerhetspolisen, men IMY har valt att inte granska den övervakningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.