”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Tyska Deutsche Bahns försäljning av DB Schenker till DSV blev officiell i fredags. Företaget gick då ut med ett pressmeddelande om affären på 14,3 miljarder euro, drygt 160 miljarder räknat i svenska kronor.

Köpet berör både chaufförer och terminalarbetare inom Schenker Åkeri och DB Schenker – terminal.

Chauffören som Transpottarbetaren talat med kör i södra delen av landet och vill vara anonym. Han berättar att både förare, terminalarbetare och tjänstemän är oroliga för att DSV kan komma att skära ner personalstyrkan

”Mer oroligt för vissa”

– Vi är rädda att DSV ska gå in och röja och kanske flytta verksamheten. Företaget har ju inte ett jättebra rykte inom branschen. Därför är folk mer oroliga än om någon annan skulle kommit in och tagit över rodret, säger han.

Föraren pekar på tidigare brister när det gäller hur man hanterar personal och arbetsmiljöproblem.

– Vi som tillhör kollektivet får inte veta så mycket. Vi fick ett litet A4-papper i vårt fack på jobbet om ägarbytet. Där stod inget mer än det man kunde läsa sig till i tidningar på nätet. Ungefär: Business as usual.

Sammanslagningen av de båda logistikjättarna bedöms vara klar andra kvartalet 2025 och innan dess kanske det inte händer så mycket, resonerar chauffören.

– För vissa är det mer oroligt än andra. En av mina chefer uttryckte att ”man kanske får se sig om efter ett annat jobb”. Köpet sker ovanför deras huvuden också, så där är vi lika oavsett om vi är kollektivare eller tjänstemän, säger han.

”Inget vidare rykte”

Ytterligare en chaufför som kör längre norrut instämmer i att DSV ”inte har något vidare rykte”.

– Det hade kanske varit bättre om det konkurrerande amerikanska riskkapitalbolaget CVC, som också var intresserade, hade tagit över? Men vem vet, det kan ju bli bra, även om jag inte har några stora förhoppningar, säger han.

En terminalarbetare på Schenker i centrala Sverige säger:

– De flesta tycker att det är en sämre variant, men i och för sig vet vi inte så mycket. DSV har ju rykte om sig att vara lite sämre, men så behöver det ju inte vara. En del undrar om jobben blir kvar och såna grejer, men godset verkar ju inte minska i alla fall. Det kommer säkert att komma många frågor framöver.

Ingen oro

En terminalchef på Schenker i norra delen av landet, som också vill vara anonym, instämmer i att han inte vet så mycket om vad DSV:s övertagande kommer att innebära.

– Jag har inte märkt av någon oro varken på Unionens eller Transports sida bland personalen. Inte så att man är rädd att bli av med jobbet eller så. Här i norra delen av Sverige känner vi oss ganska säkra. Jag också.

– DSV är ju ett enormt stort bolag. Möjligen kan de komma att centralisera och det kan ju innebära försämringar, men jag tror inte det kommer att bli så jättemärkbart än på många år, spår han.

Världens största

Den danska näringslivstidningen Børsen förklarar att DSV genom köpet, sett till omsättningen, blir världens största transportföretag. Bolaget går alltså om både tyska DHL och schweiziska Kuehne+Nagel.

Sammanslagningen innebär att DSV får 147 000 anställda i 90 länder, skriver Svensk Åkeritidning.

Ett villkor för att affären ska gå i lås är också att den godkänns av berörda myndigheter. Deutsche Bahn uppger att försäljningen sker för att minska koncernens skulder och rusta upp järnvägsinfrastrukturen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    25 september, 2024

    Svar till Peter Johansson; Arbetsgivare har långtgående ansvar för att anpassa arbetet efter individer och deras behov. Arbetsmiljöverkets föreskrift 6 § När behov av arbetsanpassning har konstaterats ska arbetsgivaren

    så snart det är möjligt utreda och ta ställning till hur arbetsanpassningen ska utformas,
    därefter så snart det är möjligt genomföra arbetsanpassningen,
    fortlöpande följa upp och kontrollera om arbetsanpassningen fungerar och
    vid behov justera arbetsanpassningen.
    Allmänna råd: Arbetsanpassning kan genomföras på många olika sätt. Det kan till exempel innebära särskild arbetsutrustning, anpassade arbetsuppgifter, anpassade arbetstider, eller förändrad arbetsfördelning.

    I föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete finns regler om att anlita företagshälsovård eller annan sakkunnig hjälp utifrån, när kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker till för arbetet med arbetsanpassning.

  2. Peter Jansson:
    19 september, 2024

    Svar på det Björn Molin skriver.Ett företag ser bara till förtagets bästa och till sina ägare för det är ingen välgörenhet att ta hand om de som behöver ha anpassade arbeten eller är äldre eller behovsanställda.Det är upp till samhället att hjälpa de som inte klarar av att vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden när de blir äldre och inte orkar arbeta lika tungt fysiskt till exempel.Man måste förstå att företag är inte till för arbetstagarna utan företagen är till för de som äger företagen då de vill tjäna pengar på att driva företag och ha anställd personal som de tjänar pengar på deras arbetstid som de anställda får lön för att utföra..All personal är utbytbar, det måste man vara medveten om när man arbetar som anställd.För egen del arbetade jag väldigt mycket från det att jag slutade 9:an 1982 och fram till 2018 när jag valde att pensionera mig när jag var 52 år.Det är upp till alla individer på arbetsmarknaden att själva driva ett företag eller arbeta som anställd.Alla har inte samma förutsättningar, men man kan inte heller tro att man skall kunna få ett arbete om man inte är attraktiv på arbetsmarknaden.Givetvis skall företag ta ansvar för sin anställda personal, men som sagt var så är alla arbetstagare utbytbara och det måste man förstå.Varför tror ni att det är så många företag som hyr in personal via bemanningsföretag?Jo, det är för att det då är väldigt mycket enklare att öka och minska arbetskraften utan att det innebär en massa ansvar som det är att ha egen personal anställd direkt i företaget.Företag har alltid varit kreativa på att anpassa sig för att få lägre kostnader även om det innebär att minska på personalen om man skall slå ihop två jättestora företag.Det är ju vansinnet att ha dubbelt så många anställda som sköter det administrativa om man kan göra det med mindre personal när man slår ihop två jättestora företag som har samma arbetsuppgifter för det blir ju samordningseffekter företaget kan dra nytta av.Det kan även bli som så att fyllnadsgraden i lastbärarna ökar och då minskar ju även behovet av antal chaufförer och det gynnar miljön med minskade transporter.Som arbetstagare måste man se till sig själv och sin gen plånbok i första hand på precis samma sätt som företagen ser till sina ägares plånbok i första hand.Då jag har varit både anställd terminalarbetare och anställd lastbilschaufför och egen åkare så vet jag vad jag pratar om.Jag valde att inte ha några anställda då det är alldeles för stort ekonomiskt rikstagande att som liten företagare ha anställd personal trots att jag hade kunnat anställa minst 1-2 chaufförer eller ännu fler då mina kunder ville att jag skulle expandera.Så som avslutning så måste man inse att företagen inte behöver se det här med att eventuellt minska på personalen ur ett kollektivt sätt då företagen skall tjäna pengar till sina ägare.

  3. Björn Molin:
    18 september, 2024

    Angående det Peter Jansson skriver här i kommentarsfältet; det är inte lika lätt för alla grupper att bara hitta ett nytt arbete. För en ung chaufför utan krämpor, är det nog inga större problem med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället. Där har du rätt. Men du glömmer grupper som terminalarbetare, äldre chaufförer, behovsanställda, anställda som har problem med hälsan eller som har ett liv anpassat efter de arbetstider de har nu osv. Man måste se det här ur ett kollektivt perspektiv, inte utgå från att alla har samma förutsättningar.

  4. Peter Jansson:
    17 september, 2024

    Byt arbetsgivare och tänk på dig själv om du inte gillar DSV.Svårare än så är det inte som enskild individ att göra någonting åt sin oro över framtiden och sin egen anställning.Som egen åkare undvek jag att utföra transporter åt DSV då jag inte gillade de rykten som går och att de på den tiden betalde sämre än de flesta andra transportköpare.Det gäller att se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden och hellre leta efter ett nytt arbete redan nu istället för att vänta och se och det blir många andra som behöver söka nya arbeten om DSV skulle säga upp personal.Låt bli att arbeta för de arbetsgivare som har dåligt rykte när det gäller arbetsmiljö, löner eller vad det nu än kan vara för till slut så måste de dåliga arbetsgivarna bli bättre om de vill ha någon personal.

Lästips:

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.