”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Tyska Deutsche Bahns försäljning av DB Schenker till DSV blev officiell i fredags. Företaget gick då ut med ett pressmeddelande om affären på 14,3 miljarder euro, drygt 160 miljarder räknat i svenska kronor.

Köpet berör både chaufförer och terminalarbetare inom Schenker Åkeri och DB Schenker – terminal.

Chauffören som Transpottarbetaren talat med kör i södra delen av landet och vill vara anonym. Han berättar att både förare, terminalarbetare och tjänstemän är oroliga för att DSV kan komma att skära ner personalstyrkan

”Mer oroligt för vissa”

– Vi är rädda att DSV ska gå in och röja och kanske flytta verksamheten. Företaget har ju inte ett jättebra rykte inom branschen. Därför är folk mer oroliga än om någon annan skulle kommit in och tagit över rodret, säger han.

Föraren pekar på tidigare brister när det gäller hur man hanterar personal och arbetsmiljöproblem.

– Vi som tillhör kollektivet får inte veta så mycket. Vi fick ett litet A4-papper i vårt fack på jobbet om ägarbytet. Där stod inget mer än det man kunde läsa sig till i tidningar på nätet. Ungefär: Business as usual.

Sammanslagningen av de båda logistikjättarna bedöms vara klar andra kvartalet 2025 och innan dess kanske det inte händer så mycket, resonerar chauffören.

– För vissa är det mer oroligt än andra. En av mina chefer uttryckte att ”man kanske får se sig om efter ett annat jobb”. Köpet sker ovanför deras huvuden också, så där är vi lika oavsett om vi är kollektivare eller tjänstemän, säger han.

”Inget vidare rykte”

Ytterligare en chaufför som kör längre norrut instämmer i att DSV ”inte har något vidare rykte”.

– Det hade kanske varit bättre om det konkurrerande amerikanska riskkapitalbolaget CVC, som också var intresserade, hade tagit över? Men vem vet, det kan ju bli bra, även om jag inte har några stora förhoppningar, säger han.

En terminalarbetare på Schenker i centrala Sverige säger:

– De flesta tycker att det är en sämre variant, men i och för sig vet vi inte så mycket. DSV har ju rykte om sig att vara lite sämre, men så behöver det ju inte vara. En del undrar om jobben blir kvar och såna grejer, men godset verkar ju inte minska i alla fall. Det kommer säkert att komma många frågor framöver.

Ingen oro

En terminalchef på Schenker i norra delen av landet, som också vill vara anonym, instämmer i att han inte vet så mycket om vad DSV:s övertagande kommer att innebära.

– Jag har inte märkt av någon oro varken på Unionens eller Transports sida bland personalen. Inte så att man är rädd att bli av med jobbet eller så. Här i norra delen av Sverige känner vi oss ganska säkra. Jag också.

– DSV är ju ett enormt stort bolag. Möjligen kan de komma att centralisera och det kan ju innebära försämringar, men jag tror inte det kommer att bli så jättemärkbart än på många år, spår han.

Världens största

Den danska näringslivstidningen Børsen förklarar att DSV genom köpet, sett till omsättningen, blir världens största transportföretag. Bolaget går alltså om både tyska DHL och schweiziska Kuehne+Nagel.

Sammanslagningen innebär att DSV får 147 000 anställda i 90 länder, skriver Svensk Åkeritidning.

Ett villkor för att affären ska gå i lås är också att den godkänns av berörda myndigheter. Deutsche Bahn uppger att försäljningen sker för att minska koncernens skulder och rusta upp järnvägsinfrastrukturen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    25 september, 2024

    Svar till Peter Johansson; Arbetsgivare har långtgående ansvar för att anpassa arbetet efter individer och deras behov. Arbetsmiljöverkets föreskrift 6 § När behov av arbetsanpassning har konstaterats ska arbetsgivaren

    så snart det är möjligt utreda och ta ställning till hur arbetsanpassningen ska utformas,
    därefter så snart det är möjligt genomföra arbetsanpassningen,
    fortlöpande följa upp och kontrollera om arbetsanpassningen fungerar och
    vid behov justera arbetsanpassningen.
    Allmänna råd: Arbetsanpassning kan genomföras på många olika sätt. Det kan till exempel innebära särskild arbetsutrustning, anpassade arbetsuppgifter, anpassade arbetstider, eller förändrad arbetsfördelning.

    I föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete finns regler om att anlita företagshälsovård eller annan sakkunnig hjälp utifrån, när kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker till för arbetet med arbetsanpassning.

  2. Peter Jansson:
    19 september, 2024

    Svar på det Björn Molin skriver.Ett företag ser bara till förtagets bästa och till sina ägare för det är ingen välgörenhet att ta hand om de som behöver ha anpassade arbeten eller är äldre eller behovsanställda.Det är upp till samhället att hjälpa de som inte klarar av att vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden när de blir äldre och inte orkar arbeta lika tungt fysiskt till exempel.Man måste förstå att företag är inte till för arbetstagarna utan företagen är till för de som äger företagen då de vill tjäna pengar på att driva företag och ha anställd personal som de tjänar pengar på deras arbetstid som de anställda får lön för att utföra..All personal är utbytbar, det måste man vara medveten om när man arbetar som anställd.För egen del arbetade jag väldigt mycket från det att jag slutade 9:an 1982 och fram till 2018 när jag valde att pensionera mig när jag var 52 år.Det är upp till alla individer på arbetsmarknaden att själva driva ett företag eller arbeta som anställd.Alla har inte samma förutsättningar, men man kan inte heller tro att man skall kunna få ett arbete om man inte är attraktiv på arbetsmarknaden.Givetvis skall företag ta ansvar för sin anställda personal, men som sagt var så är alla arbetstagare utbytbara och det måste man förstå.Varför tror ni att det är så många företag som hyr in personal via bemanningsföretag?Jo, det är för att det då är väldigt mycket enklare att öka och minska arbetskraften utan att det innebär en massa ansvar som det är att ha egen personal anställd direkt i företaget.Företag har alltid varit kreativa på att anpassa sig för att få lägre kostnader även om det innebär att minska på personalen om man skall slå ihop två jättestora företag.Det är ju vansinnet att ha dubbelt så många anställda som sköter det administrativa om man kan göra det med mindre personal när man slår ihop två jättestora företag som har samma arbetsuppgifter för det blir ju samordningseffekter företaget kan dra nytta av.Det kan även bli som så att fyllnadsgraden i lastbärarna ökar och då minskar ju även behovet av antal chaufförer och det gynnar miljön med minskade transporter.Som arbetstagare måste man se till sig själv och sin gen plånbok i första hand på precis samma sätt som företagen ser till sina ägares plånbok i första hand.Då jag har varit både anställd terminalarbetare och anställd lastbilschaufför och egen åkare så vet jag vad jag pratar om.Jag valde att inte ha några anställda då det är alldeles för stort ekonomiskt rikstagande att som liten företagare ha anställd personal trots att jag hade kunnat anställa minst 1-2 chaufförer eller ännu fler då mina kunder ville att jag skulle expandera.Så som avslutning så måste man inse att företagen inte behöver se det här med att eventuellt minska på personalen ur ett kollektivt sätt då företagen skall tjäna pengar till sina ägare.

  3. Björn Molin:
    18 september, 2024

    Angående det Peter Jansson skriver här i kommentarsfältet; det är inte lika lätt för alla grupper att bara hitta ett nytt arbete. För en ung chaufför utan krämpor, är det nog inga större problem med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället. Där har du rätt. Men du glömmer grupper som terminalarbetare, äldre chaufförer, behovsanställda, anställda som har problem med hälsan eller som har ett liv anpassat efter de arbetstider de har nu osv. Man måste se det här ur ett kollektivt perspektiv, inte utgå från att alla har samma förutsättningar.

  4. Peter Jansson:
    17 september, 2024

    Byt arbetsgivare och tänk på dig själv om du inte gillar DSV.Svårare än så är det inte som enskild individ att göra någonting åt sin oro över framtiden och sin egen anställning.Som egen åkare undvek jag att utföra transporter åt DSV då jag inte gillade de rykten som går och att de på den tiden betalde sämre än de flesta andra transportköpare.Det gäller att se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden och hellre leta efter ett nytt arbete redan nu istället för att vänta och se och det blir många andra som behöver söka nya arbeten om DSV skulle säga upp personal.Låt bli att arbeta för de arbetsgivare som har dåligt rykte när det gäller arbetsmiljö, löner eller vad det nu än kan vara för till slut så måste de dåliga arbetsgivarna bli bättre om de vill ha någon personal.

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.