sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Väderprognosen visar sol för i stort sett hela landet. Till glädje för många semesterlediga, till besvär för andra – som arbetar, både inomhus och utomhus. Huvudvärk, illamående och sämre koncentration är vanliga besvär vid höga temperaturer. Uppmärksamheten och omdömet minskar och leder till att olycksrisken på arbetet ökar.

– Det bästa att börja med är att resonera med arbetsgivaren. Är det möjligt att ta längre pauser, använda lättare klädsel eller utföra arbetet långsammare eller förskjuta arbetstiden? säger Per Nylén, avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket.

Han har värmejouren. Hittills i år har det varit en lugn uppgift, till skillnad från förra årets extremt varma och soliga sommar. Då fick Arbetsmiljöverket i mitten av juli över hundra samtal om dagen som rörde värme.

– Jag misstänker att det drar igång nu, det ska ju bli varmt med temperaturer över 30 grader på sina håll i helgen, säger Per Nylén.

Han betonar att det är arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön och att göra en riskbedömning på individnivå. Kravet är att arbetsplatsen ska vara en sund och säker miljö. Det kan i värmen betyda att minska produktionskraven och se till att det finns god tillgång till vätska, att stänga av onödiga värmekällor och att köra ventilationen nattetid. Eller att minska solens strålar från att tränga in och förvandla arbetslokaler med stora fönster till växthus.

För så kallade heta jobb i vissa industrier, som gjuterier, finns särskilda regler för hur varmt det får vara enligt Arbetsmiljöverkets värmeindex. Reglerna kan också gälla visst hårt kroppsarbete utomhus, som vägarbete, under extremt varma dagar.

– Det handlar då inte enbart om temperatur utan också om annat, som instrålning. Men för de allra flesta yrken, som Transports, finns inga sådana föreskrifter, säger Per Nylén.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsplatsen ha ”lämplig temperatur”. Vad det är beror på vad det är för slags arbete. Under sommartid bör temperaturen inomhus normalt ligga mellan 20 och 26 grader om arbetet är lätt och stillasittande, till exempel.
När det gäller arbetsmiljön i fordon ”bör man sträva efter att hålla en temperatur under 21 grader” och ”temperaturen i förarutrymmen bör inte överstiga 27 plusgrader” enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

– Men man får räkna med att det blir någon eller några veckors värmebölja per år. Det går inte att kräva att arbetsgivaren installerar luftkonditionering, säger Per Nylén.

Han betonar också att de temperaturer som är aktuella, och som SMHI nu i veckan kan komma att gå ut med en klass1-varning för, inte innebär risker för en frisk, arbetsför person.

Men om temperaturen i arbetslokalen ligger över 26 grader under längre tid, ”varaktigt” enligt Arbetsmiljöverkets skrift, måste arbetsgivaren utreda saken närmare.

Om det inte hjälper att tala med chefen om problem med värmen kan skyddsombudet begära åtgärder, som fler raster och solfilm för fönster. Om inte heller det leder till något kan skyddsombudet göra en skriftlig framställan till arbetsgivaren, en så kallad 6:6a-anmälan, med krav på åtgärder och att arbetsgivaren svarar inom rimlig tid. Hjälper inte heller det kan de anställda vända sig till Arbetsmiljöverket, vilket till slut kan leda till att arbetsgivaren tvingas göra något åt arbetsmiljön.

Både en anställd och skyddsombudet har ytterst också rätt att stoppa arbetet om de anser att värmen innebär omedelbar fara för liv och hälsa. Innan det sker ska arbetsgivaren underrättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.