Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka. Foto: Privat
Close
Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka.
Close
Kriget i Ukraina

De körde förnödenheter till ukrainska gränsen

Solidaritet. Två vänner med lastbilskort bestämde sig tidigt för att göra något för människorna som flyr i krigets Ukraina. På mindre än en vecka organiserade de en hjälpsändning till den polska staden Lublin, åtta mil från krigets Ukraina. Så här gick det till.

Söndag kväll. Kriget i Ukraina hade pågått i knappt en vecka. Kompisarna Alen Štefanac och Dennis Eliszewski kände att de ville göra något för att hjälpa till. Alen Štefanac har ett litet åkeri med ett par lastbilar och kör mest hjullastare själv. Dennis Eliszewski jobbar med påbyggnader på lastbilar. Vännerna skulle inte köra lastbil den veckan, vilket innebar att förarkorten var tomma.

Så de bestämde sig helt enkelt för att fylla upp lastbilen med förnödenheter och köra en hjälpsändning till gränsen till Ukraina.

Samma kväll delade de ett inlägg på Facebook och snart strömmade pengarna in. Redan på måndagen hade Alen Štefanac öppnat upp släpet och undrade hur mycket som skulle komma första dagen.

Det visade sig att det bara lämnats ett par kartonger när han kom hem efter en dag i hjullastaren. Men plötsligt.

Människor drog i gång egna insamlingar och på tisdagen hade det börjat fyllas upp.

– Det blev totalt kaos. Vi fick mycket grejer vi inte kunde ta med oss. Kläder var inte så efterfrågat. Men människor var engagerade och levererade det viktigaste. Blöjor, torrmjölk, sanitetsprodukter och vatten, säger Alen Štefanac.

Sjukvårdsmaterial

Dennis Eliszewski och Alen Štefanac kom i kontakt med personer som verkade vid gränsen mellan Polen och Ukraina. Det visade sig att det behövdes sjukvårdsmaterial. Ambulansen och sjukhusen runt Varberg och Kungsbacka ställde upp.

– Vi kom i kontakt med en tjej som kommer från Kiev men jobbar i Polen. Hon har ett stort kontaktnät och ordnade fram en lagerlokal där vi skulle få lämna allting.

Torsdag, direkt efter jobbet satte de sig i lastbilen. Dennis Eliszewski tog det första körpasset. Men färjorna från Karlskrona var fulla och de fick köra ner till Ystad och ta färjan över Östersjön till Swinoujscie i Polen.

De gick i land vid sextiden på morgonen. Vädret var fint, ibland föll lite snö. Vägarna var snustorra och saltade hela vägen.

Bilen gick mot Warszawa och trafiken var lugn. När de närmade sig den polska huvudstaden började det dyka upp militärfordon och stora kolonner på vägarna.

Mot Lublin

Lastbilen rundade Warszawa och la kurs mot Lublin. Längs vägen mötte de många bussar, fullpackade med flyende på resa norrut, vissa sannolikt till Sverige.

Killarna gasade på. I fönstret hade de en ukrainsk flagga och ett rött kors. De susade förbi många bilar. När de passerade ryska och belarusiska förare saktade lastbilarna in och släppte förbi dem varje gång. En tyst chaufförsgest som sa ganska mycket.

– De är ändå chaufförer som jobbar i Europa. De ser något helt annat än de som är kvar hemma i Ryssland och Belarus. Det verkar som att de är mer medvetna om vad som händer, säger Alen Štefanac.

Just innan Lublin stannade de för att tanka. Vid personbilspumparna var det sex, sju bilar i kö till varje pump och ett par, tre tunga bilar vid varje lastbilspump. En skylt sa att ingen fick tanka mer än 500 liter.

Lagerlokal

Lublin låg stilla när de halv åtta rullade in vid lagerlokalen. 20 man stod redo och lastade över hjälpsändningen till mindre fordon. Därifrån skulle de ta hjälpsändningen vidare, in i Ukraina. Någon av dem skulle försöka köra hela den farliga vägen till Kiev.

I Lublin fanns inga boenden att boka. Trots att det var tomt på gatan var alla boenden överbokade. Många flyende satt redan på tågen på väg västerut, till Warzawa och vidare.

Alen Štefanac och Dennis Eliszewski tog vilan vid Warszawa. Sedan vidare till Gdynia och färjan till Karlskrona.

Hemma vid lunch på söndag, en vecka efter idén dykt upp.

De jobbade till torsdag och körde då till Polen igen. Två kombi fullpackade med barnmat, blöjor och hygienartiklar.

Med sig hem hade de två familjer utan pappor. Två mödrar lämnade sitt hörn i Europa för tryggheten i Sverige. Två familjer som inte vet om de ses igen.

– I min bil åkte mormor, mamma och en 18-månaders bebis med till Sverige. I den andra mamma och två barn just under tonåren. De har fått boende i Göteborgsområdet.

– Vi har blivit kontaktade av flera som vill dela med sig av boende. Vi har redan förmedlat boende till elva familjer, säger Alen Štefanac.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Transportarbetarens logga

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.