Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka. Foto: Privat
Close
Det var intensiva dagar när Alen Štefanac och Dennis Eliszewski gick från idé till att lämna en fullastad lastbil i Lublin, Polen, på mindre än en vecka.
Close
Kriget i Ukraina

De körde förnödenheter till ukrainska gränsen

Solidaritet. Två vänner med lastbilskort bestämde sig tidigt för att göra något för människorna som flyr i krigets Ukraina. På mindre än en vecka organiserade de en hjälpsändning till den polska staden Lublin, åtta mil från krigets Ukraina. Så här gick det till.

Söndag kväll. Kriget i Ukraina hade pågått i knappt en vecka. Kompisarna Alen Štefanac och Dennis Eliszewski kände att de ville göra något för att hjälpa till. Alen Štefanac har ett litet åkeri med ett par lastbilar och kör mest hjullastare själv. Dennis Eliszewski jobbar med påbyggnader på lastbilar. Vännerna skulle inte köra lastbil den veckan, vilket innebar att förarkorten var tomma.

Så de bestämde sig helt enkelt för att fylla upp lastbilen med förnödenheter och köra en hjälpsändning till gränsen till Ukraina.

Samma kväll delade de ett inlägg på Facebook och snart strömmade pengarna in. Redan på måndagen hade Alen Štefanac öppnat upp släpet och undrade hur mycket som skulle komma första dagen.

Det visade sig att det bara lämnats ett par kartonger när han kom hem efter en dag i hjullastaren. Men plötsligt.

Människor drog i gång egna insamlingar och på tisdagen hade det börjat fyllas upp.

– Det blev totalt kaos. Vi fick mycket grejer vi inte kunde ta med oss. Kläder var inte så efterfrågat. Men människor var engagerade och levererade det viktigaste. Blöjor, torrmjölk, sanitetsprodukter och vatten, säger Alen Štefanac.

Sjukvårdsmaterial

Dennis Eliszewski och Alen Štefanac kom i kontakt med personer som verkade vid gränsen mellan Polen och Ukraina. Det visade sig att det behövdes sjukvårdsmaterial. Ambulansen och sjukhusen runt Varberg och Kungsbacka ställde upp.

– Vi kom i kontakt med en tjej som kommer från Kiev men jobbar i Polen. Hon har ett stort kontaktnät och ordnade fram en lagerlokal där vi skulle få lämna allting.

Torsdag, direkt efter jobbet satte de sig i lastbilen. Dennis Eliszewski tog det första körpasset. Men färjorna från Karlskrona var fulla och de fick köra ner till Ystad och ta färjan över Östersjön till Swinoujscie i Polen.

De gick i land vid sextiden på morgonen. Vädret var fint, ibland föll lite snö. Vägarna var snustorra och saltade hela vägen.

Bilen gick mot Warszawa och trafiken var lugn. När de närmade sig den polska huvudstaden började det dyka upp militärfordon och stora kolonner på vägarna.

Mot Lublin

Lastbilen rundade Warszawa och la kurs mot Lublin. Längs vägen mötte de många bussar, fullpackade med flyende på resa norrut, vissa sannolikt till Sverige.

Killarna gasade på. I fönstret hade de en ukrainsk flagga och ett rött kors. De susade förbi många bilar. När de passerade ryska och belarusiska förare saktade lastbilarna in och släppte förbi dem varje gång. En tyst chaufförsgest som sa ganska mycket.

– De är ändå chaufförer som jobbar i Europa. De ser något helt annat än de som är kvar hemma i Ryssland och Belarus. Det verkar som att de är mer medvetna om vad som händer, säger Alen Štefanac.

Just innan Lublin stannade de för att tanka. Vid personbilspumparna var det sex, sju bilar i kö till varje pump och ett par, tre tunga bilar vid varje lastbilspump. En skylt sa att ingen fick tanka mer än 500 liter.

Lagerlokal

Lublin låg stilla när de halv åtta rullade in vid lagerlokalen. 20 man stod redo och lastade över hjälpsändningen till mindre fordon. Därifrån skulle de ta hjälpsändningen vidare, in i Ukraina. Någon av dem skulle försöka köra hela den farliga vägen till Kiev.

I Lublin fanns inga boenden att boka. Trots att det var tomt på gatan var alla boenden överbokade. Många flyende satt redan på tågen på väg västerut, till Warzawa och vidare.

Alen Štefanac och Dennis Eliszewski tog vilan vid Warszawa. Sedan vidare till Gdynia och färjan till Karlskrona.

Hemma vid lunch på söndag, en vecka efter idén dykt upp.

De jobbade till torsdag och körde då till Polen igen. Två kombi fullpackade med barnmat, blöjor och hygienartiklar.

Med sig hem hade de två familjer utan pappor. Två mödrar lämnade sitt hörn i Europa för tryggheten i Sverige. Två familjer som inte vet om de ses igen.

– I min bil åkte mormor, mamma och en 18-månaders bebis med till Sverige. I den andra mamma och två barn just under tonåren. De har fått boende i Göteborgsområdet.

– Vi har blivit kontaktade av flera som vill dela med sig av boende. Vi har redan förmedlat boende till elva familjer, säger Alen Štefanac.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

Transportarbetarens logga

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

Här fylls drivmedel på. Utvändigt ser de helelektriska lastbilarna vid en snabb anblick ut som vanliga dieselbilar, men saknar vanligt tanklock och har i stället kontakter för laddning. Foto: Annika Hamrud

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.