De förhandlar för nytt taxiavtal
Taxiföraravtalet. Transportarbetareförbundets och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds delegationer har samlats. Förhandlingarna för ett nytt kollektivavtal för närmare 9 000 anställda taxiförare har startat.
(UPPDATERAD 2025–08–15)
Första dagen gick det trögt. Parterna hade problem att ens kunna komma fram till en gemensam syn på hur löneläget ligger i taxibranschen.
– Det gör det svårt att komma i gång med de faktiska förhandlingarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Den sista augusti löper det nuvarande taxiföraravtalet ut. På onsdag och torsdag den här veckan möts fack och arbetsgivare i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm för att försöka enas om ett nytt.
Ytterligare två förhandlingsdagar är inplanerade, den 27 respektive den 28 augusti.
Förhandlingarna för taxiförare är komplicerade på flera vis.
Tommy Wreeth får medhåll av Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet: Det är i praktiken anställda i två branscher som organiseras. Dels de som kör samhällsbetald trafik, som färdtjänst. Dels de som kör ”vanlig” taxi.
Avtalet har dessutom två lönesystem; månadslön respektive procentlön på inkört belopp med ett garantibelopp i botten.
Transport har varslat om stridsåtgärder på avtalsområdet i flera tidigare avtalsrörelser.
Taxibranschen präglas av förändring. När det gäller växeltelefonisterna, en annan grupp inom taxi som Transport traditionellt organiserat, tillhör de nu Unionen. Kollektivavtalet för växelpersonalen från 2023 var det sista som Transport förhandlade fram.
Inför årets avtalsrörelse har facket tagit fram några särskilt viktiga områden att driva i förhandlingarna. När det handlar om lön vill Transport se en höjning med 4,5 procent på tolv månader. Det handlar vidare om förkortad arbetstid, fler steg i lönetrappan och att få schema minst två veckor i förväg.
För facket handlar det också om att mota arbetsgivarens önskningar, bland annat att förlänga provanställningstiden från sex till tolv månader. Och önskan om så små löneökningar som möjligt.
Kommer ni bli klara innan nuvarande avtal löper ut?
– Det är svårt att säga något om, vi är ju precis i uppstartsfasen av förhandlingarna, sa Transports ombudsman Anna Erixon efter den första förhandlingsdagen.
Efter den andra förhandlingsdagen under veckan tyckte Transports förhandlare att det ”börjat röra på sig” och hade förhoppningen att komma framåt i diskussionerna med arbetsgivarsidan.
Förhandlingsdelegationerna från Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund samlas alltså igen om knappt två veckor, onsdagen den 27 augusti.