Avtalsdelegation taxi 2025
Close
Transports förhandlingsdelegation samlad utanför Näringslivets hus. Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal startade den 13 augusti.
Close
Avtal 2025

De förhandlar för nytt taxiavtal

Taxiföraravtalet. Transportarbetareförbundets och Biltrafikens Arbetsgivareförbunds delegationer har samlats. Förhandlingarna för ett nytt kollektivavtal för närmare 9 000 anställda taxiförare har startat.

(UPPDATERAD 2025–08–15)

Första dagen gick det trögt. Parterna hade problem att ens kunna komma fram till en gemensam syn på hur löneläget ligger i taxibranschen.

– Det gör det svårt att komma i gång med de faktiska förhandlingarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Den sista augusti löper det nuvarande taxiföraravtalet ut. På onsdag och torsdag den här veckan möts fack och arbetsgivare i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm för att försöka enas om ett nytt.

Ytterligare två förhandlingsdagar är inplanerade, den 27 respektive den 28 augusti.

Förhandlingarna för taxiförare är komplicerade på flera vis.

Tommy Wreeth får medhåll av Anna Erixon, central ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet: Det är i praktiken anställda i två branscher som organiseras. Dels de som kör samhällsbetald trafik, som färdtjänst. Dels de som kör ”vanlig” taxi.

Avtalet har dessutom två lönesystem; månadslön respektive procentlön på inkört belopp med ett garantibelopp i botten.

Transport har varslat om stridsåtgärder på avtalsområdet i flera tidigare avtalsrörelser.

Taxibranschen präglas av förändring. När det gäller växeltelefonisterna, en annan grupp inom taxi som Transport traditionellt organiserat, tillhör de nu Unionen. Kollektivavtalet för växelpersonalen från 2023 var det sista som Transport förhandlade fram.

Inför årets avtalsrörelse har facket tagit fram några särskilt viktiga områden att driva i förhandlingarna. När det handlar om lön vill Transport se en höjning med 4,5 procent på tolv månader. Det handlar vidare om förkortad arbetstid, fler steg i lönetrappan och att få schema minst två veckor i förväg.

För facket handlar det också om att mota arbetsgivarens önskningar, bland annat att förlänga provanställningstiden från sex till tolv månader. Och önskan om så små löneökningar som möjligt.

Kommer ni bli klara innan nuvarande avtal löper ut?

– Det är svårt att säga något om, vi är ju precis i uppstartsfasen av förhandlingarna, sa Transports ombudsman Anna Erixon efter den första förhandlingsdagen.

Efter den andra förhandlingsdagen under veckan tyckte Transports förhandlare att det ”börjat röra på sig” och hade förhoppningen att komma framåt i diskussionerna med arbetsgivarsidan.

Förhandlingsdelegationerna från Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund samlas alltså igen om knappt två veckor, onsdagen den 27 augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Göran:
    27 augusti, 2025

    Hej, jag har varit taxichaufför från 2006-2024 och numera på heltid sedan september 2024, vi sitter i en taxibil, vi kqn inte pinka och gå på toaletten när vi är nödiga, endast enstaka gånger , när bussar av alla slag står stilla under ishalkan, då kör taxibilarna, jag kör förbi plogbilar (dom har över 35000 kr i månaden +ob) under ishalkan, snöstorm, och snö yra. Jag kör rullstolar in säkrar fast dem, jag kör skolbarn, färdtjänst, och ansvarar för dessa människors liv, vi kan väl ändå få en medianlön på 34 500 kronor i månaden. Skärp er förhandlare.

  2. Lennart hansson:
    15 augusti, 2025

    Hej jag tycker att ni gör ett bra jobb o strider för oss tycker oxo att det skulle vara lag på att ha kollektivavtal till nästa avtals period mvh lennart.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.